• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Köpråd ang Weinsberg Komet 2001

Laima och Magnus

HBK Medlem
Inlägg
22
Kommun
Gislaved
HBK-Nr
36523
Medlemskap
2024
hej alla HB experter :yes:

Skulle uppskatta lite tips och tycken om en helintr Weinsberg Komet 2001 årsmodell. Ute till salu för 199K !
Nu har jag en lång väg åka och kolla, så skulle ödmjukast uppskatta alla tips i förväg vad gäller detta ! Vad som se upp med på dessa biler, om några spec modellfel etc.
Bilen har inte gått så jättemånga mil ( strax under 10K ) , servad helt enligt bok etc. Gammal fuktskada som lagats i taket fram ovanför sängen. Men syns fläckar i tyget ovanför sängen.
Lite tråkig skada på sidan där man kört mot en gren längs hela sidan nästan. Så ett spår i plasten. Inget sprucket eller så men ändå ful fåra som man kommer vilja fixa. I övrigt verkar hyfsat skick utifrån bilder bedömma. Men bilder är bara bilder. Med det i åtanke, om allt annars funkar som det skall, vad vore rimligt pris tycker ni erfarna mellan tummen och ... ?
tack på förhand :mcride:
 
F

F.d. 22252

Guest
För dyr den har inte gått så långt men om det är en bensinare beror det på förbrukningen. Trevlig bil påminner lite om min egen i storlek. Borde sitta en 2,8 diesel i den.
Den är ju för max 2 personer så jobbigt och knöligt med gäster.
Ska man åka långt och titta kan det bli svårt att pruta eller att åka hem utan att ha handlat. Fuktskadan låter inte bra oftast är den inte lagad proffesionellt så då får man problem och kanske var den större än man kan se.
 

Laima och Magnus

HBK Medlem
Inlägg
22
Kommun
Gislaved
HBK-Nr
36523
Medlemskap
2024
det är en 2.8 diesel i den. det är 2 bältade platser bak i dinetten. går snålt enligt föreg ägare jag tagit kontakt med. säger skadan reparerats på en verkstad. Men såklart tråkigt uts mässigt ha fläckar i taket även om bara ses när sängen nedfälld. Ja, det är det där med att åka långt och kolla som alltid lika kul.. el inte.. :msn_dontknow: annars gillar jag liksom stuket på bilen. Ser trevlig ut inredningsvis etc. 6 meter lång. Vi kommer åka mestadels 2. Men vore ju bra kunna ta med 2 av våra ungdomar ibland. Är det hyfsad bra kvalite på de lite äldre Weinsberg ? Jisses man är grön på husbilar... måste börja någonstans antar jag. Kommer man ner säg 30K är det hyfsat pris då, förutsatt att inga mer fel på bilen ? Sedan antar jag inte helt gratis fixa en sådan "fåra" i sidan som orsakats av att ägaren dragit sidan mot en gren i sin trädgärd ? Går längs sidan ovanför fönstren hela sidan från bakom förardörren och till baken.. :oops:
 
Senast ändrad:

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Kolla även vilken motor det är. Under 2001 kom den nyare jtd motorn på Fiatchassiet vilken är piggare och trevligare än den äldre.
Om ägaren inte vet så vill jag minnas den har 128hk istället för 122.
Spontant tycker jag också priset är rätt högt.
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Vi har sedan 2010 en Weinsberg Komet 1999års modell , 7m, inga tekniska problem och inredningen har hyfsad kvalitet. Det sitter en 122hkr diesel i som vi har ökat effekten på med hjälp av att vi bytt ut kolven i rökgasbegränsaren mot en trimkolv. Det finns mycket skrivet om detta i äldre forum. Det blev stor skillnad på acc. och ork. Lastvikten på vår är 470kg, i minsta laget. Vi gav 260 tusen för vår 2010 så priset verkar för högt med tanke på angivna skador. Det är inte kul med stora repor i synnerhet på en äldre bil.
 
Senast ändrad:

Laima och Magnus

HBK Medlem
Inlägg
22
Kommun
Gislaved
HBK-Nr
36523
Medlemskap
2024
Kollar nu på en Hymer B644 istället. 2001:a får se hur det går istället. Tack för alla råd så långt :cool:
 
Senast ändrad:
Toppen