• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Köpkontrakt och Leveranskontrakt

gertolof

HBK Medlem
Inlägg
49
Kommun
Varberg
HBK-Nr
10305
Medlemskap
2024
Har som noviser och medlemmar sedan några månader tillbaks några tankar när det gäller det här med "fel" på nya husbilar, som jag märker att det finns synpunkter här på Forumet om.

Vi har en "husbil" WW T4 som Vi inhandlat begagnad men tankar finns på att ev. skaffa en "riktig" husbil och då slår tanken mig att efter att ha läst om många som har haft och har problem med sina återförsäljare när det gäller åtgärdande av brister och fel att man genom Husbilsklubben skulle kunna "ta fram" ett förslag på Köpekontrakt och Leveranskontrakt som skulle gagna alla parter så att inte diskusition uppstår vad som gäller (kanske omöjligt!)
Vet ej hur ett Köpekontrakt är utformat men kan tänka mig att man kan skriva in vissa tillägg i kontraktet.

Eftersom jag inte vet hur det funkar när man köper ny Husbil har jag nedanstående förslag, om det är bra eller dåligt vet jag ej! :confused:

Det jag närmast tänker på är ett Leveranskontrakt där det klart framgår att vissa punkter är genomgånga av leverantören (återförsäljaren) när bilen levereras.
Sedan att efter t.ex 500 mil en ny obligatorisk Leveranskontroll görs där ev. brister rättas till.
Visserligen har man Garantin men en sådan här obligatorisk kontroll skulle "ta udden" av att man uppfattas som "gnällig"

För att summera detta så är förslagen att:

- Husbilsklubben ser över den standard för Köpekontraktens utformning. (Jättejobb)
- Ett Leveranskontrakt med obligatorisk åtgärdande av ev. fel och brister åtgärdas. (Jättejobb)
- Husbilsklubben har en "dialog" med Tillverkare och Återförsäljare vid t.ex
mässor och större sammankomster. (Tror att detta förekommer, i alla fall med återförsäljare)

Dessa förslag är mina egna och är ej förankrat på något annat Forum.
Kommer inte att "diskutera" i långa utlägg (tidsbrist) utan vill med dessa förslag väcka tanken!

Mvh
Gert - Olof o Lena
 
Toppen