• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Köpa veteran eller nyare modell, vad klarar vinter bäst?

MNL

HBK Intresserad
Inlägg
2
Kommun
Heby
Hej!:msn_sun:

Jag har en begränsad budget men letar nu efter en pärla att fixa iordning. Jag är ganska ny inom detta området. Husbilen (b-körkortare) skall vara väl isolerad, skall bo i den även i vintertid ett par dagar i veckan. Den bör även vara rimligt billig att äga.
Vad kan ni ge mig för några spontana tips?
Jag har kikat på en fin Karmann MD100D- 82 med vattenburen värme. Hittar dock ingen info ang. isolering/om den är vinterbonad på nätet. Hur brukar äldre husbilar vara isolerade? Bör man leta efter nyare (ca 1990-2005) eller håller de skattebefriade generellt måttet när det kommer till kyla?

Vore grymt tacksam för svar, tankar och info!
 

MNL

HBK Intresserad
Inlägg
2
Kommun
Heby
En äldre Nordic fungerar nog men utbudet är kanske inte så stort.
Tack så mycket för svar! Har kikat lite och som du säger är inte utbudet toppen. Men jag har inte bråttom heller. Finns det någonting speciellt jag bör hålla koll efter, gällande värmesystem, ex. bör det finnas vattenburen värme? Kan man på något sätt se om bilen är vinterbonad/isolerad, eller är det bara att gå efter "märken"/modeller som gäller?
Kan man generellt säga att nyare modeller (runt -90 till -05) är bättre än de äldre skattebefriade när det kommer till att hålla värmen eller vice versa?
 

Wessly

HBK Medlem
Inlägg
566
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2024
Jag åker en 90a Nordic, vinter och kallt inga problem vid fricamping. Har varit -25 ute och haft varmt och skönt inne. Första vintern jag åkte missade jag att ställa in pannan på temperatur. Så pannan jobbade konstant, vid -23 hade jag efter några timmar +28.
Men det finns säkert andra som också fungerar fint på vintern.
 
  • Gilla
Reaktioner: MNL

MogensPJ

FD HBK Medlem
Inlägg
64
Kommun
Luleå
HBK-Nr
30782
Medlemskap
2022
Jag satte in en 5kw kinadieselvärmare i min och den klarade då -20 i vintras utan problem. En hymer helintegrerad från -98
Enda problemet var att kylskåpet fungerade som frys istället då det var dåligt isolerat åt det hållet.
 
  • Gilla
Reaktioner: MNL

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.572
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Problemet att isolera en husbil är hytten. Nordic har en mellanvägg som går att stänga till mot hytten, det är nog det som gör Nordic fördelar. Därmed inte sagt att andra är dåliga men det känner nog andra bättre till.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Kolla upp om du hittar någon äldre Niesmann som du kan köra på b-körkort, erkänt bra vinterbilar Har själv en 6700 Flair en riktig vinterbil
Før 2000 fantes Flair både som helintegrert og alkove - samme pris som ny. Alkovene hadde vegg og dør mot førerhytten. Etter 2000 forsvant alkovene fra produktlisten.
 
Toppen