• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Köpa rätt kylarglykol på Biltema

Kronvall

HBK Medlem
Inlägg
839
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2024
I instruktionsboken för min husbil står det vilken typ av kylarglykol som ska användas och att den ska vara röd.
När jag kollar på Biltemas hemsida så finns det ingen info om vilka normer som glykolen uppfyller.
Dom har röd och blå glykol, är det så enkelt att glykoltillverkarbranschen enats om att färgen avgör vilka normer glykolen uppfyller?
 

Bilagor

  • 034DC0E9-FD05-4A52-829F-D52BFF5840DC.jpeg
    034DC0E9-FD05-4A52-829F-D52BFF5840DC.jpeg
    1,2 MB · Visningar: 28
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.671
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
I instruktionsboken för min husbil står det vilken typ av kylarglykol som ska användas och att den ska vara röd.
När jag kollar på Biltemas hemsida så finns det ingen info om vilka normer som glykolen uppfyller.
Dom har röd och blå glykol, är det så enkelt att glykoltillverkarbranschen enats om att färgen avgör vilka normer glykolen uppfyller?

Handla hos någon som redovisar vad dom har i flaskorna, glykol är inte särskilt dyrt.
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
989
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Typen är viktigare än färgen. Din specifikation säger att typen skall vara etylenglykol.

Biltema har etylenglykol:

SÄKERHETSDATABLAD
Glykol koncentrerat Longlife
AVSNITT 1: Namnet på ämnet/blandningen och bolaget/företaget
Version
Utgivningsdatum
1.1 Produktbeteckning
1
8/12/2020 1:15:48 PM
Glykol koncentrerat Longlife 361850, 361851, 361852
Produktnamn
Artikelnr.
Innehåller:
Etylenglykol
1.2 Relevanta identifierade användningar av ämnet eller blandningen och användningar som det avråds från.
Kylarvätska
1.3 Närmare upplysningar om den som tillhandahåller säkerhetsdatablad
BILTEMA SWEDEN AB Garnisonsgatan 26, 2nd FL SE-254 66
Helsingborg
Sverige
+46 77 520 00 00 kundservice@biltema.com www.biltema.se
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Det finns faktiskt rätt bra enkel info om Glykol hos Biltema här: Köp【Glykol】till din kylarvätska hos Biltema – Varför betala mer? - Biltema.se
Klicka på "mer om glykol" så kommer det fram.

Tydligen finns ingen standard när det gäller färgen så det är typen som gäller.
Personligen skulle jag se till så att både typen och färgen stämmer annars kan det bli en rätt tråkig färgmix i expansionskärlet
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.671
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Det finns faktiskt rätt bra enkel info om Glykol hos Biltema här: Köp【Glykol】till din kylarvätska hos Biltema – Varför betala mer? - Biltema.se
Klicka på "mer om glykol" så kommer det fram.

Tydligen finns ingen standard när det gäller färgen så det är typen som gäller.
Personligen skulle jag se till så att både typen och färgen stämmer annars kan det bli en rätt tråkig färgmix i expansionskärlet
Och inte bara färgmix, i värsta fall "gröt"
 

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
900
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024

Stulet fran: Glykol – så väljer du rätt sort till din bil

VAD SKA JAG KÖPA FÖR GLYKOL​

Titta i instruktionsboken för din bil. Där ska det stå vilken typ av glykol som passar bäst.

Har du aluminium i motorn måste du använda en glykol som är anpassad för det. Annars kan glykolen förstöra aluminiet. Glykoler till motorer som innehåller aluminium får inte innehålla nitriter och/eller aminosyror. I Sverige har dock nitriter och aminosyror länge varit förbjudna i kylarvätskor.

DET HÄR ÄR GLYKOL​

Glykol är ett kolväte och en alkohol. Vätskan är söt, vattenlöslig, trögflytande och färglös (men brukar färgas av tillverkaren när den ska användas i kylarvätska).

Det vanligaste glykoltyperna är:

Etylenglykol

Den vanligaste glykolen i handeln.

Är mycket giftig. I deciliter räcker för att döda en vuxen person.

Har oftast röd eller blå färg.

Har bättre frysskydd och rostskydd (korrisionsskydd) än propylenglykol.

Propylenglykol

Oftast grönfärgad.

Inte lika giftig som etylenglykol.

Har något sämre värmeledningsförmåga och rostskyddsförmåga än etylenglykol.



Dessutom finns bland annat:

Kylarglykol Etylen

Oftast blåfärgad.

Kan i nödfall blandas med propylenglykol.

Kylarglykol Longlife Etylen

Har oftast röd färg.

Går inte att blanda med annan glykol.

Ska helst inte användas i äldre bilar eftersom den kan skada kylare som innehåller bly, mässing eller koppar i fogarna.

LÄS MER: Så väljer du rätt olja på macken

SÅ FUNKAR DET MED GLYKOL​

Glykol är rena hälsomedlet för din motor. Se här:

Den skyddar din motor från att frysa sönder - tillsammans med vatten - i kylarvätska.

50/50 glykol och vatten är en lämplig blandning för bra frysskydd. En 50/50-blandning av etylenglykol och vatten ger ett frysskydd på cirka 40 minusgrader. En 50/50-blandning av propylenglykol och vatten ger ett frysskydd på cirka minus 33 grader. I södra Sverige krävs att kylvätskan klarar minst 20 minusgrader. I mellersta och norra Sverigen minus 40 grader.

Den skyddar din motor från rost.

Detta eftersom den innehåller kemikalier som åstadkommer effektivt korrosionsskydd.

Den höjer kokpunkten på kylvattnet.

Det innebär att motorn inte kokar lika lätt som om du bara skulle använda vatten. Har du 50/50 blandning så höjs kokpunkten till cirka 108 grader. Övertrycket i en bils kylsystem innebär att vätskan kokar först vid cirka 120 grader. Den höjda kokpunkten innebär dessutom att din bil kan köras på högre temperatur och därmed få ett effektivare förbränning.

Den skyddar vattenpumpen.

Den fungerar som ett smörjmedel för vattenpumpen.

HUR SKA JAG GÖRA MED GLYKOL​

Du ska använda glykol även under den varma sommaren eftersom den är så nyttig för bilmotorn, inte minst för sin smörjande egenskap.

Blanda helst glykolen med vatten som är destillerat. Då tillförs inga salter, kalk eller klor i systemet. Använd gärna färdigblandad kylarvätska. Den ska innehålla en perfekt 50/50-blandning.

Byt helst glykolen vartannat år, eller efter cirka 5000 mil. Det är inte för att frysskyddet försämras, men däremot blir skyddet mot rost sämre med tiden. För Longlife-glykol räcker byte efter fem år eller cirka 15 000 mil.

Fyll på glykol i expansionskärlet när nivån ligger nära min-strecket. Expansionskärlets läge hittar du i bilens instruktionsbok.

När du fyller på glykol ska du aldrig slå på koncentrerad glykol utan alltid en blandning med glykol och vatten. Det beror på att vissa bilmärken har kylarsystem där blandningen sker så långsamt att kylaren riskeras att förstöras om natten är kall.



Källa: garagego.se, recyctec.se, forshall.se, okq8.se, twostrokerider.se, exx.se.
 
Toppen