• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Köpa ny dator, vilse i pannkakan!

F

F.d. 14324

Guest
Förra veckan kom jag på att det var dags att köpa en ny Laptop, hur svårt kan det vara egentligen tänkte jag och specade upp lite snabbt i huvudet vad jag ville ha.
Min gamla Lenovo fungerar ganska bra i stort men touchplattan och knapparna under den gick sönder för nåt år sedan, med en trådlös mus med kula har det rullat på rätt bra ändå...

Tiden var kommen, det skulle helt enkelt bli en ny dator!
Plattor i all ära men jag är ingen plattmänniska ännu då jag tycker de saknar en viktig funktion: De går helt enkelt inte att balansera dem på tex ett ben, eller på magen, på soffans armstöd, (mfl) de kan ju inte ens ställas på ett bord på ett vettigt sätt och fortfarande visa skärmen i en bra vinkel och vara manöverbara!
Fast det kanske finns lösningar som gör att det fungerar, vad vet jag,, med en trådlös mus (som jag redan har) och ett vettigt stöd så kanske det går att få det att fungera, men strunt samma för jag hade redan bestämt mig. :cool:

Väl inne i shopen, eller egentligen "shopparna" så blev det genast mycket svårare, jag tittade på laptops, jag tittade på hybrider, jag tittade på allt och jag började även titta på plattor. (trots min inbyggda tjurskallighet)
Megahertz och minnen hit, ssd och intel core dit, det snurrade till rejält i hjärnkontoret och helt plötsligt stod den där, snacka om kärlek vid första ögonkastet! :yes::wub::yes:

Här skulle jag kunna skriva rätt mycket om vad man bör tänka på och vad man inte bör göra i samband med datorköp, min enda ursäkt är att den var så himla fin:

ASUS ZENBOOK

Jag gillade den, jag trodde på den, jag gillade storleken, den var så smidig, snygg (även här avbryter jag innan det blir inflation på superlativen)

Men, den motsvarade tyvärr inte mina förväntningar när det kom till själva nyttjandet, under en kväll med en massa uppdateringar accepterade jag att den var lite seg, men dagen efter när alla uppdateringar var klara så var den fortfarande seg i tex google maps, även vid ett par andra manövrar upplevdes den som trög i jämförelse men mitt 2-3 år gamla julreafynd och det var med dyster min som jag tog beslutet att lämna tillbaka den. :(

Dessutom råkade jag i mitt tillfälliga euforiska tillstånd ge bort min nuvarande dator till min dotter, kanske inte helt smart men hon ska få en egen dator i oktober så det problemet löser sig med tiden om jag inte hittar en ny.

Nu till saken, är det någon som har tips om någon vettig laptop?
Jag har inte så stora krav :)rolleyes:) men jag misstänker att jag kanske kräver lite mer än den genosnittliga surfaren, grafiken ska vara okej och det bör gå att spela spel som ungar i 10-11 års ålder spelar, Minecraft, Sims4, kanske The Crew med flera men om jag fattat det rätt så spelar inte mina barn de mest krävande spelen, ännu.

Den till vänster är vad jag har nu och i jämförelse med ett par alternativ jag tittat/tittar på så verkar det som min gamla dator inte var helt kass (förutom knapparna) och jag undrar om de andra blir så mycket bättre än vad jag redan har?

Jämförelse som jag hoppas ni också kan se

SSD eller vanlig hårddisk spelar inte så stor roll för mig, jag använder 230Gb nu av totalt 500 så blir det ssd så löser jag lagringen med molnet och blir det 1000Gb vanlig hårddisk så kan jag leva med det. SSD ska ju ge snabbare uppstart, det var dock inget jag märkte under min tillfälliga period med världens snyggaste dator.

mvh jocke

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Köpa ny dator, vilse i pannkakan!

Varför en seg laptop när det finns blixtsnabba plattor som med snillrika appar kan användas till så mycket mer?

Och inga bekymmer med säkerhetsuppdateringar, virus och trojaner.

F

F.d. 58939

Guest

det bör gå att spela spel som ungar i 10-11 års ålder spelar, Minecraft, Sims4, kanske The Crew med flera men om jag fattat det rätt så spelar inte mina barn de mest krävande spelen, ännu.

Mina barn har också Sims 4 och The Crew och de är inte de mest krävande spelen men de ställer nog större krav på datorn än vad alla andra användningsområden gör om de ska vara spelbara. Har nyligen installerat Sims 4 på dotterns dator och stötte på patrull med hårdvaran för att hon skulle bli nöjd. För spelen gäller följande riktlinjer:

The Sims - Vanliga Frågor (FAQ) - Officiell webbsajt

och för the Crew:

Recommended

Supported OS
Windows 8/8.1 (64bit)

Processor
Intel Core i5-750 @ 2.66 GHz or AMD Phenom II X4 940 @ 3.0 GHz (or better)

RAM
8GB

Video Card
NVIDIA GeForce GTX580 or AMD Radeon 6870 (1024MB VRAM with Shader Model 5.0 or higher)

Hoppas du hittar något :)

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Der som var felet med zenbook var for god oppløsning på skjermen og litt svak GPU. I forhold til din gamle kreves det minst 4 ganger så mye krefter å trekke superskjermen og grafikk delen ellers er svakere enn i din gamle.

Full HD skjerm krever om lag dobbelt av en HD skjerm for uttegning.

GPU i MSI maskinen er litt sterkere enn i Lenovo, men ssd gir mye raskere diskhåndtering. Om det er mye gaming med realistiske bilder vinner MSI, denne har og noe mer CPU kraft. Diskhåndteringen er her som på din gamle en god del tregere enn ssd.

Dagens ekstrem maskin er Microsoft Surface Pro 3, men den er for dyr i toppmodellene.

Belar

FD HBK Medlem
Kommun
Västerås
HBK-Nr
1945
Medlemskap
2023

Hej
Om du använder datorn framför TV:n eller på andra ställen med begränsad belysning, så satsa på någon med bakgrundsbelyst tangentbord. Har du haft det en gång vill du aldrig mera vara utan...
HP Envy är ett bra exempel - har två stycken, varav denna nu kör Win10.

Finns i några olika varianter, med eller utan SSD tex.

HP ENVY Bärbart - HP Store Sverige

F

F.d. 14324

Guest

Varför en seg laptop när det finns blixtsnabba plattor som med snillrika appar kan användas till så mycket mer?

Jag skrev det inte men windows är ett av grundkraven och jag har hittillls inte blivit helt imponerad av windows metro-läge, Surface pro skulle kunna vara ett alternativ men som Knut nämner så ligger de ganska högt i pris.

Angående virus och trojaner så är jag själv ett större hot mot min dators välbefinnande. :D

Peter, tack för att du letade fram testet åt mig.

Johnsma, tack för The crews kravlista. Vi hade tidigare lite strul med The Crew i min sons stationära, det kostade nästan 3500Kr med nytt grafikkort och i slutändan en ny burk för att få plats med grafikkortet...
Min tanke är inte att skaffa en fullvärdig laptop för gaming, men om några av mina barns spel fungerar acceptabelt i en ny laptop så skulle det underlätta rejält när vi är ute med husbilen, vi har en del speciella behov angående det och min son skulle helst se att vi tog med hans stationära dator med dubbla skärmar när vi är ute med husbilen. :cool:

Knut, jag skulle haft dig med i butiken!:D
Försäljaren lyckades övertyga mig om att Zenbooken var snabb och bra, när jag lämnade tillbaka den trodde de mig inte när jag berättade att jag upplevde den som seg.
De försökte få det till att det var mitt internet som var boven men när jag förklarat för dem att jag har fiber och router med ac-wifi och att den nya datorn också har ac-wifi och att jag svårligen kunde tänka mig att mitt internet är boven i dramat när min gamla dator bredvid den nya gör vissa saker snabbare utan ac-standard. Sen hade de inte fler teorier.

Tack Belar, baklundsbelyst tangentbord sätter jag upp på listan med önskvärda funktioner.

mvh jocke

F

F.d. 29954

Guest

Jag bytte också laptop och satsade på Toshiba satellite med AMD A8 processor och 258GB SSD.
Hej, vad det går. Den är snabb! Förr i tiden startade jag min Acer och sedan fixade frukost, först då var datorn klar för använding! Nu går det på 3 sekunder! Likaså när man stänger av Bums! Strömsnål är den också, batterierna räcker hela dagen. Jag är dock ovan vid Widows 8 och kämpar fortfarande med inställningarna. Många finesser är det. Toshiban kostade ca 6000kr för ett halvår sedan. Fanns flera färger, röd var urläcker, men valde den vita av praktiska skäl... Elgiganten..Lycka till för köpet!

pekke

HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2026

Att välja dator i dag är svårt, speciellt om man jämför olika med antingen Intel-processor eller AMD, de är bägge snabba men tydligen på olika saker vilket gör det svårt.
Har själv inte hängt med så mycket i utvecklingen de senaste åren.

Nåt av det viktigaste enligt mig är att datorn har ett separat grafikkort med eget minne vilket kan göra stor skillnad mot inbyggd grafik i processorn som måste dela minne med övriga funktioner i datorn.

SirMcLain.
Tror inte de motsvarar de krav som Sjöberg vill ha med spelprestanda, men själv har jag funderat på att köpa nån av deras modeller eftersom de är allt-i-ett, pekskärm, platta, laptop och har riktigt tangentbord samt hyfsat stor skärm.

F

F.d. 14324

Guest

Det är inte bara svårt Pekke, det är jättesvårt!
Det där med gaming eller icke gaming är något jag måste ta ett beslut om och helt enkelt välja riktning, jag ser en fördel i att ungarna inte är intresserade av min dator och jag ser en fördel i att vårt husbilsliv underlättas av att de kan spela sina spel även på resa.
Ett vägval helt enkelt där jag just nu är oerhört splittrad, väljer jag en gaming-dator blir kompromissen en laptop på 15,6 tum. Väljer jag "icke-gaming" går jag nog ner en storlek i skärm.
Jag har fått många fina tips här i tråden, även mycket bra tips i pm, min tänkta budget håller inte konstaterar jag och är budgeten väl spräckt så är det väl ingen som minns om nån månad hur stor sprickan blev...

mvh jocke

BoEr

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2025

Ska man spräcka budgeten ordentligt? Och få toppkvalitet?

Här är mitt val, Lenovo Yoga 2 Pro: Häftig spec - 4K, Intel Core I7-4500U, 256 GB SSD, mmm.
Ultrabook/laptop och surfplatta i ett stycke. Bara att snurra.
Har kört min version nu i snart 3 år, går som en raket, numera med Win 10.

Lenovo Yoga 2 Pro

Pris från cirkus 10 kSEK beroende på spec.

Såg Sir McLains inlägg, 3 Pro är nog vassare, men också lite dyrare ...

Senast ändrad:

Regent

HBK Medlem
Kommun
Norge
HBK-Nr
7204
Medlemskap
2027

:):)

Hei!
Jeg har latt meg overtale til å kjøpe padde.

Det ble, etter utallige anbefalinger.......en IPad II WiFi / GPS m/64GB.

Kan noen gi meg en anbefaling på hvilken navigeringsapp som er den rette?
Den må være enkel å bruke, samt lett å laste ned POI til.

Har i dag Garmin Dezl 760 LM, men evner ikke å laste ned HBK's stellplass-
liste fra MacBook til Garmin, listen jeg har er fra 2012, men da fra PC.

På forhånd takk.
Hilsen Regent.

F

F.d. 14324

Guest

Hej Regent, jag har ingen Ipad själv men försäkra dig först att det finns plats för ett simkort i den!
Det är jätteviktigt att det gör det för annars finns det ingen gps i ipaden.

För navigeringen finns det flera appar att välja på och jag har ingen erfarenhet alls av Ipad men många gillar "Igo"
Jag vet inte vilken modell av Igo man ska ha men det vet Knarrevik.

För att laste in hbk i din platta så ska du köpa appen PoiViewer!
Det är en app som visar dina platser från filer på en karta och är enkel att ladda hem filer till, man letar helt enkelt fram en plats på kartan och därefter trycker man på ett par knappar så skickas positionen till Igo som tar hand om navigeringen
Poiviewer för planering/översikt
Igo för navigering
Hbk ställplatser finns i den här länken för poiviewer: http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/688596

Nu har jag själv minimal erfarenhet av dessa saker men jag tror att mitt råd är bra ändå efter allt positivt jag läst om dem.

Angående din garmin, om du inte kan få din mac att prata med din garmin kanske du känner någon med en pc som kan hjälpa dig?
Filen från min tråd för garmin ska bara laddas ner till en dator och därefter flyttas in i din garmin, det finns beskrivet här

Känner du ingen med pc som kan hjälpa dig så kan du skicka ett minneskort med post till mig så kan jag fixa det åt dig. :)

mvh jocke

Ps, på grund av ovanligt stor beslutsångest har jag inte klarat av att köpa någon ny dator, ännu. :confused::)

Regent

HBK Medlem
Kommun
Norge
HBK-Nr
7204
Medlemskap
2027

:) Hei jocke!

Takk for opplysende svar.
Det er simkort og GPS/Glasnost og 64 GB lagring i padden. Fulgte anbefalingene
til knarrevik i en tidligere tråd.

Jeg vil følge dine instrukser for å kunne navigere med padden, takk:)

Vedr. Garmin, min svigersønn vil hjelpe meg med PC, så får jeg se hvordan
det går. Har også kontaktet Garmin suport som vil svare i morgen.

Tusen takk for ditt tilbud om å fylle minnekortet mitt:), om ikke svigersønnen
får det til så tar jeg kontakt igjen.
Om knarrevik leser dette vil han gjerne komme med en anbefaling på Igo.

Forstår deg vedr. en avgjørelse om kjøp, jeg har grublet ett år....

Vennlig hilsen Regent.

F

F.d. 14324

Guest

Efter en ovanligt lång och segdragen inre kamp där fördelar och nackdelar vägts mot varandra på alla möjliga sätt så kom jag äntligen fram till ett beslut.
Jag hade gärna köpt en lite mindre dator (13,3) men andra saker i vågskålen vägde i slutändan över för en sån här: Lenovo Y50-70

Det känns som den kommer att klara av de patienser man kan hitta i windows utan att lagga eller gå varm! ;)

Tack för all hjälp, mvh jocke

Senast redigerad av en moderator:
Toppen