• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Köpa kylskåp i Tyskland. Var?

F

F.d. 14324

Guest
Hej på er, många av er skriver att det är billigt att handla i tyskland och andra länder.
Jag står i startgroparna för att köpa ett kompressorkylskåp på runt 50 liter till vår husbil och jag tänkte undersöka om det är lönsamt att shoppa på andra sidan gränsen.

Men, jag vet inte var jag ska leta.

Fritz berger och Reimo har jag kollat och där tyckte jag inte priserna var till någon fördel, alternativt att jag inte lyckades trycka rätt i webshopen.

Så det jag söker är tips på butiker med webshop som har attraktiva priser! :)
Det är det jag inte klarar av att vaska fram själv. :oops:

mvh jocke

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
F

F.d. 58939

Guest
Sv: Köpa kylskåp i Tyskland. Var?

Jag var ute efter en speciell måttanpassad Dometic-modell som hettet RM 5330 till vår förra husbil. Det hittade jag och handlade från www.pieper-shop.de förra våren. Enkelt och okomplicerat att beställa online, bra kommunikation, snabb frakt till Sverige och framförallt billigt pris, firman rekommenderas.

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 14324

Guest

Tackar för tipsen, efter en snabb undersökning så tror jag inte det går att spara några mängder med pengar på ett litet kylskåp.
Vi får se hur jag gör men det lutar åt något av de här just nu:
SeaSea Båttillbehör
Isotherm Cruise kylskåp 49 liter
Bägge har Danfoss BD35F-kompressor och den har jag även i min nuvarande kylbox som jag har varit nöjd med.

En ide finns också om att satsa på ett med köldmagasin, det ska göra att kompressorn går hårdare när generatorn laddar, men jag har ju 200 watt solpaneler som väntar på montering så jag är osäker på om köldmagasin-tekniken behövs. Fast kompressorn kanske jobbar mindre under natten...

mvh jocke

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

På de fleste kyl eller frys under sådær 80 liter er et BD35 varianter som brukes, over ser det ut som det er BD50 som gjelder i 12V/24V eller solar.

Köldmagasin er en spennende teknologi - en utnytter eksempelvis vatn som fryses til is og som får smelte. Fantastisk i et hytteanlegg hvor en benytter solarutgaven av BDxx kompressorene med direkte kopling til panelene uten regulator. Solen fryser vatnet som når det tiner holder kylen like over 0.

F

F.d. 14324

Guest

Ja tekniken är intressant, hade jag haft en segelbåt och satte kurs mot Amerika hade valet varit enkelt.:D (kommer inte att hända!)
Men jag undrar om det är värt den extra investeringen i en husbil där generatorn laddar vid körning samt solpaneler som ger bra effekt när kylen jobbar som mest?
Utan solpaneler: Ja
Med solpaneler: njanejjaaaa,, kanske..
Fast kan man växla energiuttaget så att kylen jobbar stenhårt med generatorladdning vid körning samt när solen skiner som mest, kan man ju ha nytta av sparad energi till annat vid andra tidpunkter, det skulle kunna minska behovet av amperetimmar i bodelsbanken med några procent.
Mindre gång på kompressorn på natten kan vara bra också men jag störs inte så mycket av den jag har nu.

mvh jocke

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Hmm, mulig en kan benytte et D+ styrt relee og en solarkyl med lagring.
Denne kunne da jobbe på fullt under kjøring og tære på kulden ellers, litt dioder og solpanelet kunne og få jobbe - null kompressor når en sover og in forbruker mindre på bobatteriet.

F

F.d. 14324

Guest

Teoretiskt skulle man kunna koppla förbi termostaten i kylen med ett relä som styrs av D+, fullt ös när man kör.
Eller kanske bättre att reläet styr en extra termostat i kylen som man ställer in på ca 0-1°
Det skulle nog fungera med lite planering, smöret skulle nog gå att bearbeta efter en natt utan körning, ölen skulle garanterat vara kall efter en dags körning.
Nja, det kanske är bättre att köpa nåt färdigutvecklat. :D

mvh jocke

Toppen