• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Köpa husbil i Tyskland men inte ta hem den till Sverige

peter0091

HBK Intresserad
Inlägg
3
Kommun
Stockholm
Hej,
Jag har plan att köpa en Concorde Centurion i Tyskland men jag tänker mig inte att ta hem den till Sverige för registrering med anledning av att jag kommer bara att vara med husbilen i södra EU under några år på heltid!
Frågan är då går det? Vilket land kan det vara bäst utav en ekonomisk del?
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.611
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Ojdå, mitt svar blir Grekland ❤️.
Men sen får du kolla lite regelverk. Tror det finns en EU-regel om max 6 månader i utlandet. Därefter måste bilen åka hem eller registreras i landet…
 
Senast ändrad:

peter0091

HBK Intresserad
Inlägg
3
Kommun
Stockholm
Jo men det är det jag vill undvika genom att jag köper den i Tyskland och kommer inte att åka upp till Sverige för registrering och besiktning! jag vill ha den registrerad nära där jag håller till under ca 2år (södraTyskland, Spanien, Italien) Men Jag kommer inte att ha en fast adress bara husbil! kommer att sälja mitt hus i Sverige och bo i husbilen på heltid nere i södra dela av EU. Antar också att det är betydligt billigare med vägskatt etc för husbil i dessa länder!
 
Senast ändrad:

Golfbil

HBK Medlem
Inlägg
701
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
28667
Medlemskap
2025
Jo men det är det jag vill undvika genom att jag köper den i Tyskland och kommer inte att åka upp till Sverige för registrering och besiktning! jag vill ha den registrerad nära där jag håller till under ca 2år (södraTyskland, Spanien, Italien) Antar också att det är betydligt billigare med vägskatt etc för husbil i dessa länder!
Vet inte riktigt hur det funkar, men gissar att du redan har en adress i Tyskland dit alla papper kan skickas? Vad det nu är som skall skickas, om något. Många länder är ju bra på det digitala och det mesta kan ju göras på nätet, men Tyskland tillhör inte ett av de papperslösa länderna.
Eventuellt om du behöver göra saker på nätet så kanske du behöver Tyskt digitalt ID av något slag? osv osv.
Vad säger det tyska försäkringsbolaget tro?

Ovan en del killgissningar som jag tror är troliga, men det kommer nog en som kan och svarar snart.
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.781
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Läs på danska forum
I Danmark är det vanligt att köpa husbil i Tyskland och ha den parkerad där då skatten för husbilar är mycket hög i Danmark.
Ja, men til gengæld må du kun køre transit gennem Danmark.
En lille omvej på ganske få km fra grænsen og for eksempel til en norgesfærge (for eksempel for at køre hjem og pakke husbilen)kan føre til betaling af fuld afgift plus en bøde.
Så for rigtig mange danskere er det en dårlig løsning, hvis de ønsker at bruge husbilen i Danmark
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.075
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Ja, men til gengæld må du kun køre transit gennem Danmark.
En lille omvej på ganske få km fra grænsen og for eksempel til en norgesfærge (for eksempel for at køre hjem og pakke husbilen)kan føre til betaling af fuld afgift plus en bøde.
Så for rigtig mange danskere er det en dårlig løsning, hvis de ønsker at bruge husbilen i Danmark
Hur mycket spar du på att ha din danska bil i tyskland?
 

Golfbil

HBK Medlem
Inlägg
701
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
28667
Medlemskap
2025
Den stora vitsen med att ha bilen i Tyskland (för Danskar) ligger väl i själva köpet. Det är väl där den stora förtjänsten för Danskar ligger.
Det är ohemult dyrt att ta in bilar i Danmark från utlandet i allmänhet, och att köpa dem i Danmark i synnerhet
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.781
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Hur mycket spar du på att ha din danska bil i tyskland?
Jeg har min husbil i Danmark på danske plader og påstelt hele året.
Og det er netop af de grunde jeg har beskrevet.
Jeg vil kunne køre i min husbil hvor jeg vil og hvornår jeg vil, og så er det bare at betale ved statskassen.
 

HW61

HBK Medlem
Inlägg
191
Kommun
Burlöv
HBK-Nr
36504
Medlemskap
2024
Jag hänger nog inte med på hur du tänker.
Var ska du skriva dig - var ska du skatta - ev dubbelbeskattning.
Var kommer du att ha sjukförsäkring ?
Var skickar man fortkörningsböterna ?
En fråga är vilket försäkringsbolag som vill ha försäkring på en nomad om du saknar adress och ”inte finns” i landet. De flesta länder börjar vara ganska lika. Du kan enbart ha mobilt BankID om du har svenskt nationellt id eller pass. Om bara du registrerar bilen i ett land av kostnadsskäl kan det bli svårt att kommunicera med ditt försäkringsbolag - i Sverige går det ju t.ex via mobilt BankID om du måste göra skadeanmälan. Utan att vara verifierad medborgare och hålla ihop ett paket då tror jag att livet blir svårt.
 
Toppen