• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Köpa gammal husbil, Peugeot J5

Heine

HBK Intresserad
Inlägg
2
Kommun
Älvkarleby
tänkte köpa min första husbil, funderar på en Peugeot J5 -88 som gått 14,000 mil som har lite rost i dörrar o framskärm, men verkar fräsch inuti.
Finns gamla fuktskador, men är omtätad utanpå.
Alde vattenburen värme och kyl som ska fungera både på el o gasol. Lastvikt 610 kg o bes. till 2023, men bromsar behöver ses över.
Nya batterier och ny generator, markis finns.
Bensinare så jag förstår att den är slö.
Jag är mekaniskt kunnig och kan laga det mesta och kommer att användas av två personer sporadiskt, max 50 mil bort.
Gillar planlösningen med ingång, kök o toalett bak. Ljus o luftig i mitten/fram.
Frågeställning:
Rostproblem under?
Problem motor/drivlina?
Hur är isoleringen? funkar den även vintertid?
Kända typfel på modellen?
Prisbild?
 

Wessly

HBK Medlem
Inlägg
563
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2024
Har en 90a med 84hk motor, ingen raket så lunkar fram runt 80 - 85.
Stora backar och hård motvind är ingen favorit, men man kommer dit man ska. Får ta det i sakta mak.
Motorn får inte gå varm och i växellådan är den femte växelns drev lätt att köra sönder. Kör inte under 75 på femman.
Finns mycket att läsa här i forumet,
om dessa gamla husbilar. Väldigt användbar information och hjälpsamma medlemmar.
Bli medlem så du kan söka runt efter information, blir lite lättare då.
Sedan vad gäller isolering och sådant, måste man veta fabrikat.
Men viktigast är väl att ni gillar bussen, klart att det är en gammal veteran bil. Så förvänta dig därefter vad du köper.
 

Zlatko Schneberger

FD HBK Medlem
Inlägg
2.373
Kommun
Motala
HBK-Nr
31119
Medlemskap
2022
Har en 88" med extraktorgrenrör som pinnar på ganska bra och går bäst på tysk bensin ,för den svenska är inte mycket att hurra för
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Gör en fukt test så kanske du slipper obehagliga (dyra) överraskningar.
Även om den är tätad på utsidan kan det stå/ha stått fukt inne i väggarna och fått reglarna att ruttna.
Enormt tidsödande att åtgärda, jag har själv gjort det....
 
Toppen