• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Köpa fuktskadad bil?

sariin

HBK Intresserad
Kommun
Vasa
Hej!

Är precis i valet och kvalet att köpa en husbil eller inte.

Mercedes adria 690 från 2002. Besiktning gjord, inga bekymmer..
Men fuktgranskning visade annat. Mätning gjort av husbilsfirma med Protimeter)
Främre halvan av bilen var bra, värden under 16.

Sen vänster bak finns betydande fukt (som enligt ägare blivit åtgärdad för 2-3år sedan (ny panel och tapet syns) värden mellan 35 och ett ställe 99) känns inte och syns inte.

I ett klädskåp där fanns en antenn genomföring i taket, där kändes det att taket var lite mjukt på 10×10cm ungefär, fuktvärde 54

Sen sista bakom köksskåpen under fönster och ner till golvet 35-99 i fuktvärde. Längst ner mot golvet kändes det mjukt och syntes på område ca 20cmx10cm. Troligen från fönstertätning där det börjat.

Vågar jag ta mig an denna bil? Luktar absolut inget mögel och inga spår av mögel någonstans i bilen.

Senast ändrad:

Michael S

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Se samma frågeställning med svar här:

HenkeAls

HBK Medlem
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2025
Har renoverat en kraftigt fuktskadad husvagn och det man kan säga är att det är alltid värre än det ser ut.

Tillgång till lokal där hela fordonet får plats samt mängder av verktyg och maskiner ett måste. Exempelvis kap och klyvsåg för att kunna tillverka reglar i speciella dimensioner som inte går att få tag på....
Så för den som vet vad man ger sig in på samt ett mycket lågt pris kan det vara vettigt. Annars avstå och leta upp något bättre!

sariin

HBK Intresserad
Kommun
Vasa
Stämmer det att carthago, niesmann, concorde, phoenix och några andra har ingen trästomme i väggar? Betyder det att ett fuktigt material inte utgör nån skada där eller att det är lättare att åtgärda?

Michael S

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Stämmer det att carthago, niesmann, concorde, phoenix och några andra har ingen trästomme i väggar? Betyder det att ett fuktigt material inte utgör nån skada där eller att det är lättare att åtgärda?
Ja det stämmer.
Om bilen har XPS isolering (slutna celler) kommer isoleringen inte att ta upp vatten.
Har bilen isolering med öppna celler, vanligt i kombination med träreglar, kan isoleringen suga upp vatten och träreglar ruttna.

Om det finns träfria konstruktioner fast med öppen-cell isolering vet jag ej.
Vanligen kombineras träfri konstruktion med XPS.
Omvänt, jag vet inte om det finns träreglar kombinerat med XPS.
Det gäller att kolla noga om man är intresserad av maximalt skydd mot fuktskador.

Om vi tar Carthago, Niesmann, Concorde, Phoenix, Morelo med flera.
Vid ett läckage kommer vattnet in i bodelen och inte in i konstruktionen.
Om man håller koll ser man om det läckt in vatten in i bilen.
Jag hade ett läckage i takluckan på min FD Flair, det var bara att täta om takluckan så var det som nytt igen.

Edit, isolering med öppna celler är typ Frigolit, den smular om man sågar eller river den.
EXP är slät och hård tex markskivor, brukar vara blå eller rosa i bygghandeln.

Senast ändrad:

Nicklas o Elisabeth

HBK Medlem
Kommun
Björsäter
HBK-Nr
33907
Medlemskap
2026
Jag sågade ett hål för gasoluttag på våran dethleffs och det var aluminium och blå och hård isolering i väggen
Har vi exp på en så gammal husbil den är från 2013
/Nicklas

Blaser338

HBK styrelse suppleant
Admin medlem
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Ja de kan läcka in men de suger inte upp fukt.

Edit: Jag såg att du redan fått svar ovan.

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025
Cabby hade redan från start in-situ-skummad isolering av PU-skum, men likafullt sög de upp inträngande vatten.

Var bl.a. med när man demonterade väggpartiet runt bakgavelfönstret på en vagn. Detta vägde 12 kg mer än den fabriksnya vägg som skulle monteras dit.

Pålle

bengtic

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Köp aldrig en fuktskadad bil! Leta upp en som är frisk. priset för en fuktskada är som när man går till tandläkaren för ett litet hål....

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Vi har nåt som heter PUAL 2.0 konstruktion i vår Hymer från 2005, med aluminiumplåt på både ut/in-sida av väggen, en så kallad träfri konstruktion, men PU är inte samma sort som xps.

Så här säger Gemini
Hymer började använda sin patenterade PUAL-konstruktion, som använder polyuretanskum (PU) för isolering, redan 1978. Det är viktigt att notera att PUAL-konstruktionen använder PU-skum, inte XPS-skum, vilket är en annan typ av isoleringsmaterial.
Denna PUAL-teknik har sedan dess vidareutvecklats till PUAL 2.0, en konstruktion som Hymer fortfarande använder i sina husbilar. Denna konstruktion är känd för sin höga stabilitet, utmärkta isolering och fuktresistens, och den är helt träfri.

Toppen