• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Köpa bil i norra tyskland.

F

F.d. 50174

Guest
Sv: Köpa bil i norra tyskland.

Hej Vi har köpt en Burtner Ixeo 2010 Är det någon som vet var man kan köpa tillbehör orginal till den....Josef
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.536
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Sv: Köpa bil i norra tyskland.

Förklara gärna för mig som ännu inte har handlat bil i Tyskland på vilket sätt det lönar sig att ta bilen på leasing i sex månader. Hur mycket billigare blir det jämfört med att köpa nytt och momsfritt i Tyskland, importera och betala svensk moms? Att momsen skiljer 6% vet jag, men kan verkligen leasing och de kostnader (och det krångel) som detta upplägg medför kompenseras av skillnaden nmellan 25 och 19 procent momssats?
Är det något jag har missfötrstått?
aake

Hej

Jag har inte köpt någon ny bil, men vad jag hört så blir det en konstruktion där leasingkostnaden dras av från ditt pris så att summan du betalar blir den samma i vilket fall som helst.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Köpa bil i norra tyskland.

Re: Frankia

Måste man hålla sig utomlands under leasingtiden måntro? Eller går det att köra hem till Östersund och tvångsköra bilen så att man når dessa 600 mil och sex månader? Men i vilket fall lär man tvingas köra ner till Tyskland igen när det är dags att slutföra köpet och ordna den officiella importen.
Känns tungt jämfört med att flyga ner och köpa direkt och så mycket pengar tror jag inte blir sparade med detta upplägg. Den plåtis jag nosar på kostar med all utrustning runt 90.000 € inkl 19% moms och inbesparing av 6% på detta kanske naggas i kanten inte enbart av kostnader och besvär för ngn extra resa från Östersund till Hamburg?
Jag skulle uppskatta om någon som själv köpt ny husbil i Tyskland med detta upplägg kunde höra av sig.
aake
 

larsemil

HBK Medlem
Inlägg
683
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
4784
Medlemskap
2024
Sv: Köpa bil i norra tyskland.

Ingen som har något svar på min fråga från i morse (kl. 08.24)??
aake

Frankia har redan svarat, på hur köpet läggs upp.
Jag kan ju tex leasa bilen från hösten, köra hem den och ställa den i ladan över vintern. När jag sedan kör ner till Europa igen på våren passerar jag handlaren och avslutar affären, på hemvägen. Jag får ju då en begagnad bil enligt transportstyrelsen, och det är jag som gjort milen å ingen annan.

Mvh
larsemil
 
F

F.d. 18414

Guest
Sv: Köpa bil i norra tyskland.

Hej

bor själv i byen Henstedt-Ulzburg var CS Reisemobile tillverkas.
Dom är ett litet företag o bygger up för dett meste MB - Sprinter Transporter.
Utrustning med 3l V6 betyder - sa vid jag ved - att bilen har automatlada.
Skillnaden till den Sprinter för är, att ladan är nu hydraulisk som man kenner dett. Inte mere Sprintshift. MB hade problemer därmed o solgte konstruktionen. Tror att man behöver inte lagväxel.
Har själv Hymer arsmodell 2008 med chassis sprinter 3l V6 men bara 184 hk-den nye har 190 hk o 440 nm vridmoment.

Tror inte, att där finns manga begangnade CS-bilar.

MvH
Wolfgang
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Köpa bil i norra tyskland.

Vielen dank Herrn Wolfgang!

Ich glaube das die 5-Gang Wandlerautomatik ist zubehör auch mit V6.
Und für mich ist Allradantrieb mit Untersetzung notwendig, nicht nur um das Boot schleppen zu können, aber auch für die Gebirgsfahrt im Winter hier in Nordschweden.

Mit freundlichem Gruss

Aake/Åke Öhman
 
Senast ändrad:

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.536
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Köpa bil i norra tyskland.

Re: Frankia

Måste man hålla sig utomlands under leasingtiden måntro? Eller går det att köra hem till Östersund och tvångsköra bilen så att man når dessa 600 mil och sex månader? Men i vilket fall lär man tvingas köra ner till Tyskland igen när det är dags att slutföra köpet och ordna den officiella importen.
Känns tungt jämfört med att flyga ner och köpa direkt och så mycket pengar tror jag inte blir sparade med detta upplägg. Den plåtis jag nosar på kostar med all utrustning runt 90.000 € inkl 19% moms och inbesparing av 6% på detta kanske naggas i kanten inte enbart av kostnader och besvär för ngn extra resa från Östersund till Hamburg?
Jag skulle uppskatta om någon som själv köpt ny husbil i Tyskland med detta upplägg kunde höra av sig.
aake
Kontrollera för säkerhets skull med tullen om du som bosatt i Sverige får köra en utlandsregistrerad bil i Sverige.
Jag vet att det inte var tillåtet i slutet på 80-talet.
Jag hade en bekant som blev av med en bil av just det skälet när han lånade ut bilen till en kompis innan den fått svenska plåtar.
 

LGT45

HBK Medlem
Inlägg
111
Kommun
Värnamo
HBK-Nr
5048
Medlemskap
2024
Sv: Köpa bil i norra tyskland.

Det kan löna sig att importera - se det här exemplet - prisskillnad 500.000

:twitcy:




Niesmann + Bischoff Arto 74 LE, -09
1 397 000:-

F Husbil
Örebro


Samma bil i Tyskland ! Införtullad med svensk moms under SEK 800.00 !!

Alle Bilder zeigen (15)
82.999 EUR (Brutto)
69.747 EUR (Netto) 69.747 x9 = 627.723 + 25% moms = 784.654
19,00% MwSt.
Wohnmobil oder -wagen, Integrierter, Neufahrzeug
Diesel
115 kW (156 PS)
Schaltgetriebe
Händler
FMD Freizeit und Automobile GmbH
Bielefelder Str. 252/254
32791 Lage, Lippe Deutschland
Tel.: +49 (0)5232 971102
eMail schreiben
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Köpa bil i norra tyskland.

Varianten med leasing er økonomisk tvilsom!

Ta en bil med nettopris i Tyskland 1 mill kr. 6% er da 60 000 kr - fra dette må en trekke leasingselskapets renter og gebyrer for leietiden, resten av beløpet en betaler i leasing vil en muligens kunne få kompensert som prisreduksjon grunnet kjøp av bruktbil. Summa sumarun skulle gi en maks reduksjon på rundt 1% av nettoprisen omlag 10 000 kr i beste tilfelle.

En annen sak er å kjøpe en bil som har vært ute på leasing i 6 til 12 mnd og andre har betalt ned på bilen - det kan være god butikk og brukes ofte på personbiler.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Köpa bil i norra tyskland.

Knut

Dessutom har jag fått höra en del varningens ord om försäkringsfrågan; både kostnaden för att försäkra en leasingbil och att man av försäkringsbolagen inte betraktas som 1.a ägare om det händer ngt med bilen när man väl har genomfört köpet.

Det är bara att släppa dessa spekulationer!

Kika gärna på cs-reisemobile.de och närmast då på modellerna Independent och Corona (extrautrustad med inkopplingsbar 4WD med tillsatslåda). Begagnade finns inte att köpa och det rör sig om minst fem mån leveranstid från beställning.

aake
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Köpa bil i norra tyskland.

Jo takk jeg kjenner til lang bestillingstid, har sett på en ny bil her i Australia som fabrikken klarer å bygge 4 av hvert år - max! Hver bil tegnes sammen med kunden og byggingen starter ca. 3 mnd etter bestillingen - leveringstiden på understell + basisramme for påbygget (sære krav fra myndighetene om styrketesting av rammeverket i fronten). Etter dette ca. 3 mnd med bygging av påbygget inkludert slideout og automatiske lådor pluss alle møblene som bygges av en møbelsnekker spesiellt for denne bilen.
Ulempen for den bilen jeg ønsker er prisen ca. 3 mill med mine modifikasjoner av basismodellen.

Tidligere hadde vi tilsvarende for Clou - 13 ukers byggetid, men opp til 5 biler samtidig. Synd disse ikke bygges lengre!
 
Toppen