• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Köpa beg Iphone 4?

B

Byggare Bob

Guest
Funderar på om man vågar köpa en beg iphone på Blocket. Det annonseras ut en hel del och priserna verkar vara rimliga men frågan är om man törs göra en sådan affär.
Hur skall man veta att det inte är en stulen enhet och de flesta är operatörslåsta.
Jag är inte intresserad av en lur med abonnemang, hur förfar man i sådant läge?
En del säljes i s.k obruten förpackning och det innebär, vad jag kan förstå, att säljaren då tecknat ett abonnemang med en operatör och vem äger då telefonen?

En sista fråga, hur stort minne behöver man? 16 eller 32 GB

Kanske ändå bäst att köpa en direkt från butik?
Lasse J
 

Ulla & Stefan

FD HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Skövde
HBK-Nr
5893
Medlemskap
2021
Sv: Köpa beg Iphone 4?

du svarar själv på frågan, kanske bäst att handla i butik ! finns oftast ngn orsak till diverse annonser på nätet så köp i butik så har man ivartfall ångerrätt att tillgå.

lycka till!:spinny:
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Köpa beg Iphone 4?

Det förekommer mycket skojeri på Blocket och Tradera. Det bästa är att hitta en lur i ens närhet, då kan man syna telefonen och även göra upp affären.

Se upp med piratkopierade iPhones, de är ganska vanliga i Asien. Se efter om säljarens telefonnummer är registrerat, om inte är det nåt lurt.

En iPhone som sålts i Sverige är i regel låst, se till att den funkar med ditt abonnemang.

Jag har 64 GB minne på min telefon och har använt mer än hälften, så ju större minne desto bättre.
 
Senast ändrad:

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.829
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Köpa beg Iphone 4?

Om den säljs ny i kartong av en privatperson så har den med största sannolikhet tagits ut i samband med tecknandet av ett abonnemang.
Telefonen är i princip inte stulen men om säljaren inte betalar den troligen ganska höga månadskostnaden på abonnemanget så avaktiverar operatören just den telefon som hämtades ut. Dvs din.

Jag talar av egen erfarenhet då jag köpte en till gumman i somras och den fungerade bara i 2 månader. Nu köpte jag den i en halvseriös butik som handlade med "begagnade" telefoner så jag fick faktiskt pengarna tillbaka. Butiken skulle sen i sin tur kräva pengarna tillbaka av säljaren.

Det är OK att köpa begagnat men man skall nog använda det vanliga sunda förnuftet.
Självklart träffas man hemma hos säljaren och han skall givetvis komma med en vettig förklaring till varför han säljer den. De flesta normala människor har tex det riktiga kvittot kvar till en så pass dyr investering.

Vunnit i en tävling, fått betalt för en skuld, för komplicerad för min mamma, jag har 2, jag gillar inte färgen och likande flummiga förklaringar skulle iaf få mig att direkt hoppa över affären.
 
F

F.d. 12358

Guest
Sv: Köpa beg Iphone 4?

Jag skulle köpa i affär. Om något mot förmodan skulle krångla eller gå sönder, så har man garanti där affären tar fullt ansvar.
Jag har 32GB minne, varav jag använder 14GB. Då har jag Navigon Europa med alla kartor plus Copilot Europa med alla kartor, dessutom några tusen låtar och ett antal användbara "appar".
Man kan ju filma och ta bilder också, och därför har jag 32GB-versionen.

PS Iphone har ett speciellt SIM-kort, så det måste beställas från operatören.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Köpa beg Iphone 4?

Jag köpte min Iphone4 på Blocket och säljaren bodde bara några km från mej , jag fick med samtliga kvitton och telefonen är låst i TRE .
Jag har kontantkort och laddar 300:-/mån och då har jag fri suft samt sms .
Ringer gratis till fasta nummer samt dom typ 020, 077 nummren som brukar gå till div företag .
Använder jag bara 100:- så byggs ju dom 200:- på i potten när jag laddar på 300:- till nästa månad , när vi är utomlands så går ju en del av potten åt .
 
Toppen