• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Köpa beg husbil av husbilsförsäljare - garantier

Status
Stängd för vidare inlägg.

ChristinaE

HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
33403
Medlemskap
2024
Hej

Jag håller på att köpa en ny beg husbil. De olika firmornas olika besked om garantier gör mig mer än förvirrad.

Två säljare kunde först ge mig 6 mån men öka till 12 mån pga årstiden, alltså att jag kommer ställa av bilen i 6 mån. De sa också att den innefattar hela bilen.

En säljare (som typsikt nog har den bil som jag är mest intresserad av) ger ingen garanti. De ska kolla allla funktioner så att allt funkar och gör sen en varudeklaration som jag godkänner i och med att jag gör köpet. Jag frågade hur det skulle bli om t ex kylen går sönder efter en vecka och fick svaret att det då ligger på mig. Det känns väldigt otryggt.

220501 kom den nya konsumentköplagen. "Den tidsperiod där det är säljarens uppdrag att visa att varan inte redan var felaktig när konsumenten fick den förlängs från 6 till 12 månader." Kylen är ett lätt exempel att använda. Om den fungerar vid köpet men går sönder efter t ex 11 mån måste väl det då falla på säljarens ansvar?

Vet någon hur jag ska tänka?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.586
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Håller med Pålle. Som det beskrivs i första inlägget kan man ju tolka det som att en 30 år gammal kyl vid en försäljning skall omfattas av garanti på ett år. Eller varför inte en lampa eller ev. lysrör.

Ja, skulle verkligen garantilagar vara giltiga för begagnade och gamla saker fullt ut så skulle väl knappast någon vilja sälja äldre beg. grejer till kunder.
Däremot så är det ju en stor fördel om man inte är nybörjare med ex. husbilar om man skall köpa en beg. för man måste ju få rätten att både provköra bilen riktigt rejält och kolla upp så att allt funkar.
Det är ju tyvärr det som är svårt både om man inte alls är van vid funktioner inne i en husbil, eller om innehållet i bilen skiljer sig mycket från det man är van vid i sin gamla bil.
Det är väl kanske inte för mycket begärt att i alla fall få en eller två månaders funktionsgaranti på en husbil och inskrivet rejält vilka delar eller komponenter som ev. inte ens den garantin täcker.
Ev. fördel med korta eller inga garantier borde ju vara ett riktigt skapligt pris på varan och sedan också kunna göra en bedömning av vad man har möjlighet att fixa själv eller måste lämna bort..... vilket många gånger också kanske är en avgörande faktor på hur "nöjd" man är med köpet efter första säsongen.
Det kan ju vara stor skillnaden på svar om man får frågan....

"Hur har husbilen funkat första säsongen tycker du ??"

Kanske.
"Ja, lite div. småpill och nya kol i startmotorn för femtio spänn bara, men helt ok. faktiskt"

Eller.
"Katastrof, massor med grejer som bråkar och inte funkar, och så gick bilmotorn sönder och det blev bärgning, verkstad och en ny jättedyr startmotor, och det kostade nästan fem tusen och bärgningen."

Detta inte alls skrivet som kritik, för det finns ju väldigt olika förutsättningar att fixa saker själv.
Det är ju alltid ett litet lotteri att köpa en beg. husbil särskilt helt utan garantier eller endast korta. Men det är ju också ett litet lotteri för en firma att sälja en beg. husbil med rejäla garantier, som man troligen får betala en hel del för men det inte syns separat på kvittot.

M. mycket v. h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.147
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Här kan ni läsa vad som gäller....

 

ChristinaE

HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
33403
Medlemskap
2024
Jag har läst den massor av ggr. Jag ringde till konsumentrådgivningen och allt i nya lagen är inte svart eller vitt. Även om det t ex skulle bli fel på kylen/ac inom 2 årsgränsen som ligger på säljaren så kommer t ex även in ålder och pris på en bil, vad man som kund realistiskt kan förvänta sig.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen