ChristinaE
HBK Medlem
Hej
Jag håller på att köpa en ny beg husbil. De olika firmornas olika besked om garantier gör mig mer än förvirrad.
Två säljare kunde först ge mig 6 mån men öka till 12 mån pga årstiden, alltså att jag kommer ställa av bilen i 6 mån. De sa också att den innefattar hela bilen.
En säljare (som typsikt nog har den bil som jag är mest intresserad av) ger ingen garanti. De ska kolla allla funktioner så att allt funkar och gör sen en varudeklaration som jag godkänner i och med att jag gör köpet. Jag frågade hur det skulle bli om t ex kylen går sönder efter en vecka och fick svaret att det då ligger på mig. Det känns väldigt otryggt.
220501 kom den nya konsumentköplagen. "Den tidsperiod där det är säljarens uppdrag att visa att varan inte redan var felaktig när konsumenten fick den förlängs från 6 till 12 månader." Kylen är ett lätt exempel att använda. Om den fungerar vid köpet men går sönder efter t ex 11 mån måste väl det då falla på säljarens ansvar?
Vet någon hur jag ska tänka?
Jag håller på att köpa en ny beg husbil. De olika firmornas olika besked om garantier gör mig mer än förvirrad.
Två säljare kunde först ge mig 6 mån men öka till 12 mån pga årstiden, alltså att jag kommer ställa av bilen i 6 mån. De sa också att den innefattar hela bilen.
En säljare (som typsikt nog har den bil som jag är mest intresserad av) ger ingen garanti. De ska kolla allla funktioner så att allt funkar och gör sen en varudeklaration som jag godkänner i och med att jag gör köpet. Jag frågade hur det skulle bli om t ex kylen går sönder efter en vecka och fick svaret att det då ligger på mig. Det känns väldigt otryggt.
220501 kom den nya konsumentköplagen. "Den tidsperiod där det är säljarens uppdrag att visa att varan inte redan var felaktig när konsumenten fick den förlängs från 6 till 12 månader." Kylen är ett lätt exempel att använda. Om den fungerar vid köpet men går sönder efter t ex 11 mån måste väl det då falla på säljarens ansvar?
Vet någon hur jag ska tänka?