• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Köp av ny GPS Garmin

Lasse-125

FD HBK Medlem
Kommun
Trosa
HBK-Nr
125
Medlemskap
2024
Jag ska köpa ny Gps. har tänkt köpa en Garmin.Har varit på nätet och tittat på olika modeller.

De modeller jag är mest intresserad av är Nuvi 2595LMT och Nuvi 2495 LMT men jag kan inte avgöra vad det är för skillnad på dessa, de kostar lika mycket.

Vill gärna ha förslag på vad jag ska köpa.Får vara annan modell av Garmin.

F

F.d. 25525

Guest
Sv: Köp av ny GPS Garmin

Det verkar som om du har en stor husbil. Du skulle kannske satsa på en
Garmin dēzl™ 760LMT.

rgds

Lasse-125

FD HBK Medlem
Kommun
Trosa
HBK-Nr
125
Medlemskap
2024

reknyl

Tack för ditt svar.Är det något speciellt med denna modell som Du vill framhålla?
Den kostar nästan dubbelt så mycket som de andra modellerna.Tycker Du att det är värt
pengarna?Trots att jag har haft Hb i många år så är jag dålig på såna har grejer.Därför tar jag tacksamt emot fler förslag gärna med motivering vilka fördelar den ena eller andra modellen har.

Priset har ingen avgörande betydelse.Mendet är klart att det spelar roll. Jag vill inte betala för finesser som jag inte p.g.a. okunnighet inte kan ut nyttja.

Lasse-125

FD HBK Medlem
Kommun
Trosa
HBK-Nr
125
Medlemskap
2024

Jag vill här offentligt tacka Carnival för hans råd i denna fråga.

Jag har fått ett Pm från honom som jag kommer att följa. Han är en av dom i HBK som kan Garmin bäst.

Aage! Hjärtligt tack för ditt Pm. Jag kommer säkert att återkomma tilll dej.

Ot. har noterat att du har flyttat hoppas att du har det bra.

Vänliga hälsningar Lasse.

Helena o Tom

HBK Medlem
Kommun
Finland
HBK-Nr
1052
Medlemskap
2025

Hej,jag har samma dilemma vi behöver en Garmin navigator och vore tacksam för goda råd!
Mvh Tom

H

hianders

Guest

Hej Lasse!

Jag stod inför samma problem som du gör nu. Jag harvade igenom listan med garmins navigatorer om och om igen. Valet föll på 3490LMT mest beroende på den skarpa högupplösta skärmen som 3000-serien har.
Jag också fixat två olika fästen med hjälp av kardborreband, ett vid dokumentklämman ovan radion samt ett "klockan ett" framför ratten. Vid komplicerade trafiksituationer är det sistnämnda ett måste.

Hasse

Fincan

HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2025

jag var väldigt nöjd med min 2595, tills jag häromdagen lade den i min ficka, för
att inte ha den i bilen, då jag lunchade. När jag satte mig ner hörde jag ett litet
kras och såg då att skärmen hade spruckit. Nu var gps obrukbar. Själv tror jag
att plasten som sådan som gps är tillverkad av, böjdes sas, så att displayen inte
behöll sin form utan sprack.
Jag har en äldre nuvi som är betydligt mer stabil i sin konstruktion, så jag kommer noga att även titta och känna på nästa innan jag bestämmer mig.

Fincan

KarinoBengt

HBK Medlem
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
2025
Medlemskap
2025

jag var väldigt nöjd med min 2595, tills jag häromdagen lade den i min ficka, för
att inte ha den i bilen, då jag lunchade. När jag satte mig ner hörde jag ett litet
kras och såg då att skärmen hade spruckit. Nu var gps obrukbar. Själv tror jag
att plasten som sådan som gps är tillverkad av, böjdes sas, så att displayen inte
behöll sin form utan sprack.
Jag har en äldre nuvi som är betydligt mer stabil i sin konstruktion, så jag kommer noga att även titta och känna på nästa innan jag bestämmer mig.

Fincan

Intressant synpunkt. Jag köpte också en 2595 i sommras, men har ännu ej lyckats krasa den. Jag konstaterade dock att den är lite för stor att stoppa ner i fickan när man ger sig ut på en promenad i okänt område. Då var min gamla 760 lagom i storlek. Jag gillar att ta med GPS.en för att vara säker på att hitta tillbaka till husbilen, framför allt när kvällsskymningen kommer och allt blir annorlunda mot när man lämnat.
Bengt

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Jag gillar att ta med GPS.en för att vara säker på att hitta tillbaka till husbilen, framför allt när kvällsskymningen kommer och allt blir annorlunda mot när man lämnat. Bengt

Ännu enklare är att använda den smarta telefonens inbyggda kart- och navigeringsfunktion för att hitta tillbaka, antingen till fots eller med allmänna transportmedel.

image.jpg
Apple Maps

F

F.d. 1649

Guest

Hej.
Jag funderar också på en ny Garmin.På sista sidan av senaste Vi Bilägare görs reklam för nuvi 3590 LMT med livstids kart oppdateringar,hur är den?
Mvh Jan-E.

Fincan

HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2025

Intressant synpunkt. Jag köpte också en 2595 i sommras, men har ännu ej lyckats krasa den. Jag konstaterade dock att den är lite för stor att stoppa ner i fickan när man ger sig ut på en promenad i okänt område. Då var min gamla 760 lagom i storlek. Jag gillar att ta med GPS.en för att vara säker på att hitta tillbaka till husbilen, framför allt när kvällsskymningen kommer och allt blir annorlunda mot när man lämnat.
Bengt

Pris och kvaliteförhållandet när det gäller garmin 2595 är nästan oslagbart såvitt jag har sett.
Beträffande min som jag hade i fickan, var det inte frågan om en bakficka utan en större sidoficka på mina vandringsbyxor.
Garmin vill ha 1130 för en ny med frakt, vilket innebär ca 500 kr billigare än
vad jag kan köpa ute i handeln.

mvh
Fincan

F

F.d. 29870

Guest

jeg har nettopp kjøpt en Garmin3590 LMT med livstids kart oppdateringar den funker perfekt og jeg er veldig nøyd med den.
den kan jeg rekomandee til alle som tenker kjøpe ny gps.

Scaniaboy

HBK Medlem
Kommun
Staffanstorp
HBK-Nr
11284
Medlemskap
2025

Jag är på väg att få en Kenwood DNX4210BT med Garmin GPS inbyggd i multimediaspelaren till vår husbil.

Är det någon som har erfarenhet av denna multimedia anläggning?

Bernt

Relax

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025

Jag är på väg att få en Kenwood DNX4210BT med Garmin GPS inbyggd i multimediaspelaren till vår husbil.

Är det någon som har erfarenhet av denna multimedia anläggning?
Bernt
Ja av två olika combiinstrument med mittplacerad radio, GPS och backkamera allt i ett, bla Kenwood. Fann att det funkade väldigt orationellt för oss och på många olika sätt - alltför komplicerat handhavande under körning, tom vid stillastående samt fel placering av backkameran och GPS'n, tom radion alltför trasslig att nyttja. Under senaste 3 åren har vi köpt 2 nya bilar (Hobby resp Bürstner) som varit std utrustade med denna "facilitet" men monterat bort dem kort tid efter lev!

Men läs följande tråd så tror jag du får mer allsidiga svar; http://www.husbilsklubben.se/forums/t63888/ men tänk också på problemet med nya kartor (till Kenwood måste du köpa sep uppdat).

PS; utbytena fick naturligtvis HB-leverantörna stå för trots att ex det senaste bytet skedde efter ½ år användning (men jag hade bytt även om jag fått betalat själv)!

F

F.d. 29763

Guest

Hej!
Jag har precis beställt hos JR Alarm en Garmin 760 DEZL den har en stor skärm gratis livstids uppgradering av kartor, gratis programmering av ställpl & campingar. Visserligen kostar den en hel del, men jag tror att den lönar sig i längden med tanke på gratis uppgradering. :twitcy:

Toppen