• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

kärvande markis

larsgunnar

HBK Medlem
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
3671
Medlemskap
2025
Hej på er.

Jag har en markis (omnistor) som kärvar lite när man vevar in den. Det brukar ändå fungera för det mesta. Tror att mekanismen skulle må bra att smörjas.
Men hur demonterar man växelhuset? Det är säkert något fiffigt och enkelt, bara man vet hur man gör.
Är det någon out there som känner igen problemet och kan ge mig lite tips?
Tack på förhand.

Lars-Gunnar

Sv: kärvande markis

om vi har likadan markis så är det kåpor över mekanismen (vevdelen) och likadant på andra sidan. Dessa är bara tryckt på plats, inga flikar, skruvar. gav mina en "liten smäll" med en träbit så lossnade dom. På vevsidan sitter vevdelen fast med några skruvar. Innanför denna så sitter vinkelväxeln. Men min var nitat och går inte att öppna.
ha det

Jag flyttade den främre armen, för att få bättre öppningsvinkeln på dörren, då den tar i markisarmen. När jag hade gjort detta kärvade markisen och det berodde på att armen inte satt exakt rät, det handlar om millimeter. Efter noggrann justering funkar den bra.
:yes:

Min kompis fick problem med sin Omnistor i vintras i Portugal,samma som dina. Enligt förståsigpåare kan Omnistor ha just detta bekymmer. En erfaren hb/hv mek tog fram silikonsprayen och sprejade alla synliga leder, ej växelhus eller dolda saker. Sen funkade markisen..som ny...:)

Vi brukar silikonspraya de ytor som syns i växelhuset när markisen är ute, ett par gånger om året.
Hittills har det funkat - på 7e året nu...

Tillbaka
Toppen