• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Känner mig lurad vid byte av P11

Status
Stängd för vidare inlägg.

HarleyStisse

HBK Medlem
Inlägg
24
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
22685
Medlemskap
2024
Jag köpte min husbil för två år sedan, förra året var det dags att fylla på ny gas i min P11 flaska, jag fick en fylld utbytesflaska hos Gas och Gasolmästarna i Frölunda, nu har det snart gått ett år sedan dess och jag tänkte fylla på med mera gas i den i Ullared när jag var där för några dagar sedan, döm om min förvåning när dom vägrade för att flaskan var mer är 10 år gammal!!

Jag känner mig så lurad, ingen hade informerat mig om att livslängden bara är tio år och ett datum står stämplat på flaskan. Hade jag vetat detta så hade jag krävt att få en utbytesflaska från samma år minst.
Jag kan tänka mig att dom såg en möjlighet att tjäna en extra hacka på att "stjäla" min fabriksnya flaska och byta den mot en nästan 10 år gammal flaska.
 

Bettan o Einar

HBK Medlem
Inlägg
265
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
7470
Medlemskap
2025
Det ingår sällan flaskor i ny husbil ,utan återförsäljaren tar vad man har på lager och monterar i bilen.
Så kanske det är ibland, vet dock flera som fått nya flaskor då de köpt ny bil.
Men i det här fallet var det ju en utbytesflaska som han fick från "Gas och Gasolmästarna" som var för gammal.

Hälsar
Bettan o Einar
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Jag köpte min husbil för två år sedan, förra året var det dags att fylla på ny gas i min P11 flaska, jag fick en fylld utbytesflaska hos Gas och Gasolmästarna i Frölunda, nu har det snart gått ett år sedan dess och jag tänkte fylla på med mera gas i den i Ullared när jag var där för några dagar sedan, döm om min förvåning när dom vägrade för att flaskan var mer är 10 år gammal!!

Jag känner mig så lurad, ingen hade informerat mig om att livslängden bara är tio år och ett datum står stämplat på flaskan. Hade jag vetat detta så hade jag krävt att få en utbytesflaska från samma år minst.
Jag kan tänka mig att dom såg en möjlighet att tjäna en extra hacka på att "stjäla" min fabriksnya flaska och byta den mot en nästan 10 år gammal flaska.

Jag hade åkt ner till Gas & Gasolmästarna och förklarat vad som hänt. De brukar vara lätta och bra att ha att göra med.

Varje gång vi byter gör vi det där, vilket sker flera gånger/år, så lyfts flaskan ut från förvaringsutrymmet utan att på varje flaska läsa av något. De säljer väldigt mycket gas så jag har svårt att tro att man medvetet lämnat ut en flaska som är för gamal. Eller så räknar de kanske med att man förbrukar så mycket att flaskan hinner tillbaks innan det passerat "bäst-före-datum".
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Naturligtvis är den handlaren du byter hos som är skyldig att ta emot flaskan och ställa undan den för revision och ge dig en reviderad flaska istället. Det är enligt bestämmelserna inte tillåtet att själv skrota sina gasolflaskor (vilket blir konsekvensen av nämnda beteende). Detta har hänt mig flera gånger med mina kompositflaskor att tiden gått ut (komposit har kortare intervaller för revision). Handlaren ska ju upplysa om när tiden närmar sig om du fyller flaskan, byter du behöver du inte fundera.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Problemet ligger dels i det at det er en kort periode før flasken går ut på tid at den fortsatt er salgbar. En kan lett få en flaske som kun har et halvt år igjen før revisjon. Men det gode er at byttestedene skjelden har betjening som kontrollerer denne datoen så har en flaske gått ut på tid så benytt et byttested og les selv av revisjons tiden. Fyllesteder plikter å kontrollere dato før de fyller, men har ingen plikt til å bytte ut gamle flasker.
 
F

Fd.47585

Guest
Förstår inte problemet, flaskan får fyllas till den är 10 år, nu har flaskan passerat denna gräns och får inte FYLLAS utan att besiktigas först. Detta kostar 300:- på Gasolfyllarna och sen fungerar den i 10 år till. Annars köp en ny P11 som kostar 700:- och går att fylla i 10 år, så FYLL den nya istället för att byta den. Eller byt den igen och få en annan flaska med okänt antal år kvar. Är ju inte någon astronomiska summor vi pratar om och jag förstår inte vad handlaren skulle gjort för fel, flaskan fylldes ju uppenbarligen inom 10-årsgränsen vilket ju är ok eller skall dom besiktiga flaskorna fast det inte gått 10 år?
 
Senast redigerad av en moderator:

ThomasA

HBK Medlem
Inlägg
4.194
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
15030
Medlemskap
2024
Jag köpte min husbil för två år sedan, förra året var det dags att fylla på ny gas i min P11 flaska, jag fick en fylld utbytesflaska hos Gas och Gasolmästarna i Frölunda, nu har det snart gått ett år sedan dess och jag tänkte fylla på med mera gas i den i Ullared när jag var där för några dagar sedan, döm om min förvåning när dom vägrade för att flaskan var mer är 10 år gammal!!......
Varför åker du inte till Gasoldirekt i Kungsbacka (du bor ju i Kungsbacka) och fyller din gasflaska? Då betalar du bara för den gas du fyller. Sedan får du ju också behålla din nya flaska så länge du vill.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.568
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Jag åkte till Gas & Gasolmästarna vid Sisjön i Göteborg och tänkte att jag skulle vara tvungen att köpa en ny flaska, men döm om min förvåning när dom bytte den för 299:- till en nästan ny flaska utan några diskussioner alls.. Min tro på mänskligheten och på Gas & Gasolmästarna är återställd.
------------------------------------------------------------------------

Vet inte om det fortfarande är någon missuppfattning som råder?

Köpa ny flaska behöver du ju aldrig göra, i värsta fall bara betala ca. 300:- för kontroll av den utgångna flaskan, du får då en ny flaska plus plus betala gasolen i utbytesflaskan. Detta gäller ju på stationer som fyller din flaska medans du väntar.
Om man inte vill betala för kontrollen så åker man till ett annat billigt ställe som säljer gasol som byggvaruhus, Rusta m.m. Då lämnar du din utgångna tomma flaska utan problem och får en ny fylld flaska som inte är utgången och betalar bara för gasolen.

Innan detta med fyllning och billiga utbytespriser fanns så fick man i princip betala för kontroll av flaskan varje gång man böt ut den, antingen den var nästan ny eller nästan utgången. Detta innebar ju att om en flaska, låt säga byttes tre gånger om året i tio år så fick "oftast då bensinmacken" och AGA som var ensamma på marknaden rätt länge, in betalning för kontroll trettio gånger innan kontroll av flaskan verkligen behövde ske.
Största skillnaden på billiga priser nu mot förr beror ju på att man bara betalar för kontroll av flaskan när det gått tio år och kontroll behövs.

M.v.h. JANKRO.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen