Sv: Känna igen startnyckeln
Troligen är det Immo-boxen som sitter fäst under ratten som håller på att ge sig eller så har du ärgade/glappkontakt till samma box.
I mitt fall (och flertal andra med mig) så händer det att Immo-boxens minne blir korrupt med följd att bilen inte längre känner igen nycklarna.
En auktoriserad verkstad kan programmera om boxen igen för ca 450kr, om den inte är helt slut.
Som någon nämnt är det bra att ha den blåa kortet med kod nära till hands, till slut går det bara att starta bilen med hjälp av koden och inget annat.
Har du otur så kan verkstaden vilja byta ut samtliga lås, Immo-boxen och ECU får att komma till rätta med problemet, kostnaden för detta kan dra iväg.
Ett annat alternativ i det fallet är att köpa ett begagnat kit med samtliga delar till ett pris av ca 3000 kr från annat EU-land. Samma kit vill svenska bilskrot ha minst det dubbla för.
Jag gjorde så själv och köpte ett kit från Polen. Länk nedan. Min bil är dock en -04 så det skiljer lite i pris på delar.
https://www.auto24parts.com/en_GB/c/ECU-Engine-control-unit/624
Ett tredje alternativ är att ta med ECU till någon som programmerar om enheten och kopplar förbi Immo (startspärr), det alternativet är dock troligen inte okej med försäkringsbolaget. Företag som kan tänkas göra det finns lite överallt i landet, här kommer ett förslag
Startspärr | OBD Tuning Karlstad