• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

KÖRKORT

Stefan Lindmark

HBK Medlem
Inlägg
35
Kommun
Vara
HBK-Nr
7162
Medlemskap
2024
Hej ni där ute.en fråga om körkort jag har A,BE,C om jag skulle köpa en husbil
som väger 5000 kg +tungt släp vad skall jag ha för betäckning på körkortet !!!!
 
F

F.d. 8036

Guest
Sv: KÖRKORT

Jag antar att husbilen är reggad som PBII och i så fall måste det vara BE kort som gäller. Är bilen reggad som lastbil får det bli CE.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: KÖRKORT

I alle land utenom Sverige er det C som gjelder for biler over 3500 kg totalvekt uansett registrering. Hva som skjer med det svenske unntaket når dere må koble dere til det 3. kjørekortdirektivet vet jeg ikke - det finnes ikke noe skrevet om dette.
 
F

F.d. 50195

Guest
Sv: KÖRKORT

Får du köra husbilen på ditt B-kort enligt undantagsregeln så räcker BE vid tungt släp
annars gäller CE.

mvh Jerry
 

KuMaNi

HBK Medlem
Inlägg
1.331
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
50
Medlemskap
2024
Sv: KÖRKORT

För att dra ett tungt släp efter ett tungt fordon krävs CE behörighet. För detta finns inget undantag.
 
F

F.d. 50195

Guest
Sv: KÖRKORT

För att dra ett tungt släp efter ett tungt fordon krävs CE behörighet. För detta finns inget undantag.

Man kan vända på det och säga att det inte står någonstans att det behöver vara CE allena, utan grundprincipen är att du ska ha E behörighet till det grundkörkortet du får köra fordonet med.

Stöd för det är körkortslagen 2 kap första stycket.

mvh Jerry
 
F

F.d. 29979

Guest
Sv: KÖRKORT

Är husbilen registrerad som personbil, vilket de flesta nya är, så kan du köra den med ett B-kort om du tagit detta innan juli 1996.
En personbil klassII som i vissa fall kan registreringsbesiktigas som tung personbil kan i princip väga hur mycket som helst!

Till en tung personbil gäller samma regler som för en vanlig personbil vad gäller släp. Ett lätt släp med en totalvikt under 750 kg. kan alltid dras av en tung personbil med ett B-kort. (Under förutsättning att du får köra enligt datum regeln.) Väger släpet mer än 750 kg. och den sammanlagda totalvikten av bil och släp överstiger 3500kg. måste du ha ett BE-kort.

Eftersom en tung personbil alltid väger mer än 3500 kg. måste du ha ett BE-kort för att dra ett släp överstigande 750 kg.
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: KÖRKORT

Det är inte så självklart att man får koppla på ett tungt släp på en husbil över 3,5ton som körs enl. övergångsbestämmelsen på ett BE-kort. Jag pratade med verksjuristen på Transportstyrelsen, Margareta Lannes-Ögren om detta förra året. Hon sade att rättsläget kring detta är mycket osäkert och att det kan vara olagligt. Man bör använda sitt sunda förnuft. Transportstyrelsen har inte tolkningsföreträde vilket innebär att man inte kan hänvisa till någon där om något skulle hända som gör att det blir en rättslig prövning.
/Åke
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: KÖRKORT

Är husbilen registrerad som personbil, vilket de flesta nya är, så kan du köra den med ett B-kort om du tagit detta innan juli 1996.
En personbil klassII som i vissa fall kan registreringsbesiktigas som tung personbil kan i princip väga hur mycket som helst!

Till en tung personbil gäller samma regler som för en vanlig personbil vad gäller släp. Ett lätt släp med en totalvikt under 750 kg. kan alltid dras av en tung personbil med ett B-kort. (Under förutsättning att du får köra enligt datum regeln.) Väger släpet mer än 750 kg. och den sammanlagda totalvikten av bil och släp överstiger 3500kg. måste du ha ett BE-kort.

Eftersom en tung personbil alltid väger mer än 3500 kg. måste du ha ett BE-kort för att dra ett släp överstigande 750 kg.

I mitt reg.bevis står att man får dra släp max 750kg med B-kort. Bilen maxvikt 4500kg.:confused:
 

Stefan Lindmark

HBK Medlem
Inlägg
35
Kommun
Vara
HBK-Nr
7162
Medlemskap
2024
Sv: KÖRKORT

tack alla HBK medlemmar jag blir inte riktigt klokare på alla svar , så jag avacktar
ett tag till .
 
F

F.d. 29979

Guest
Sv: KÖRKORT

Det är rätt!
Ett släp med totalvikt under 750 kg. räknas alltid som ett lätt släp.
I ditt registreringsbevis står säkert också "Max släpvagnsvikt kg:".
Det är den maxvikten på släpvagn din bil är godkänd för att dra. I detta fall måste du ha högre behörighet än B.
Jag vill hävda minst BE.
 

sven-A

FD HBK Medlem
Inlägg
166
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
8259
Medlemskap
2023
Sv: KÖRKORT

Lite mer att fundera över.:confused:

Har jag B-kort och vill ha E-behörighet går det bara att skaffa genom att ta CE eller DE. Om jag tagit CE så får jag även DE om jag innehar behörigheten D.
M a o kör jag upp för CE eller DE får jag automatiskt BE.
Eller kanske enklare att säga så här om jag har behörigheterna A A1 B C D och kör upp för tung släp med lastbil eller buss, ja då får jag E på alla behörigheter utom MC så klart.:twitcy:
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: KÖRKORT

Lite mer att fundera över.:confused:

Har jag B-kort och vill ha E-behörighet går det bara att skaffa genom att ta CE eller DE. Om jag tagit CE så får jag även DE om jag innehar behörigheten D.
M a o kör jag upp för CE eller DE får jag automatiskt BE.
Eller kanske enklare att säga så här om jag har behörigheterna A A1 B C D och kör upp för tung släp med lastbil eller buss, ja då får jag E på alla behörigheter utom MC så klart.:twitcy:
Förstår inte hur du tänker? Tungt släp är en vanlig tilläggsutbildning till B-kort många som har hästsläp t.ex. tar BE. Dom flesta trafikskolor har sådan utbildning.
Åke
 

lillian och reidar

HBK Medlem
Inlägg
831
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2179
Medlemskap
2024
Sv: KÖRKORT

Varför frågar du här?
Fråga på transport styrelsen så får du svar.
BE Tungt släp.
CE tung last bil och tungt släp DE Buss och Tungt släp.
Utan E behörighet Gäller antingen Tung last bil eller Buss
2179
:music-icon:
 

Publikanen

HBK Medlem
Inlägg
142
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
6066
Medlemskap
2024
Sv: KÖRKORT

Varför frågar du här?
Fråga på transport styrelsen så får du svar.
BE Tungt släp.
CE tung last bil och tungt släp DE Buss och Tungt släp.
Utan E behörighet Gäller antingen Tung last bil eller Buss
2179
:music-icon:
Husbilsklubben.se


- Sveriges största förening för alla husbilsintresserade.


Vi har lyckats samla en stor mängd kunskap och information på hemsidan.


Stefan trodde nog att ovanstående stämde.​

Med vänlig hälsning​

Publikanen​
 
Toppen