• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Justera markisen

F

F.d. 59058

Guest
Hej!
Har en Omnistor 8000 (ej motordriven) som inte går riktigt ändå in längst fram. Det fattas ca 1 cm.
Har börjat titta lite på det. Är det en vajerjustering som gäller eller ska jag försöka justera "armfästet" längst ut på markisen?

Jag gissar att det är vajern som drar in markisen längst?

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Justera markisen

Inndraget er direkte på duken, justeringen skjer på armene. Noen få mm forskyvning av ene enden på armen kan gi din feil. Juster med duken slapp, og markisen hvilende på sine ben. Prøv først den ene veien så den andre, det kan lønne seg å sette et kontrollmerke før en starter. Justerer en i feil ende kommer fronten inn forskøvet :D

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

Jag hade samma fel på den gamla HB'n. Det var låsklacken (grön om jag minns rätt) som kärvade. Slipade av den med lite fin smärgelduk och smorde upp den med vaselin, sedan funkade det.
Jag tog inte bort den utan pressade in smärgelduken mellan fäste och låsklack och förde den upp och ned några gånger.

I

Inger-Lisbeth

Guest

Det bästa är om du justerar armen som är fäst längst in, inte längst ut. Smörj även upp de delar som du ser är rörliga. vajern är ej justerbar.

F

F.d. 59058

Guest

Det bästa är om du justerar armen som är fäst längst in, inte längst ut. Smörj även upp de delar som du ser är rörliga. vajern är ej justerbar.

Ok, tack. Men är det inte risk att markisen blir "hängig" om jag justerar där? Är det bara vajern som drar in i slutet eller "hjälper" markisduken också till?

F

F.d. 59058

Guest

image.jpg

Så här ser det ut...... klicka på bilden så lägger den sig "rätt" :)

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Veven er koblet til akslingen for duken, wire i armene er en del av den fjørbelastede strekken for armen og egentlig helt passiv i forbindelse med innrulling av markisen. Den siste biten inn kommer låsklakken i aktivitet og kan bli et problem.

Marja & Örjan

HBK Medlem
Kommun
Sotenäs
HBK-Nr
12574
Medlemskap
2026

Jag har också haft problem med min markis som inte vill lägga sig i rätt läge när jag vevar in den. Felet har varit att stödbenen inte har riktigt instuckna i framkanten på markisen

Toppen