• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Jula backkamera, så blev det.

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Jag kunde inte låta bli att köpa Julas trådlösa backkamera när den reades ut för under tusenlappen. Jag gillade dock inte originalfästerna, utan gjorde egna.
Kameran satte jag innanför bakrutan på ett egentillverkat fäste, då blir den inte skitig, och sedan var jag inte helt säker på om den är tillräckligt vattentät för att sättas på ett utsatt ställe.
"Nackdelen" är att bakrutan är tonad så färgerna blir lite förvrängda. Men det står jag ut med.
För bildskärmen gjorde jag 2 små vinklar av plåt som jag fäste med två plåtskruvar i det uppfällbara "bordet" på instrumentbrädan. Vinklarna krokas i plastöglorna på baksidan av bildskärmen så den lätt kan lyftas av när man fäller ut bordet och när man gömmer den när bilen parkeras.
Eftersom kamerans antenn är inne i bilen är det utmärkt överföring utan störningar.
Med hänsyn till priset så är jag mycket nöjd.
:msn_thumbup::msn_thumbup:
 

Bilagor

  • B_kamera1.jpg
    B_kamera1.jpg
    24,6 KB · Visningar: 2.855
  • B_kamera2.jpg
    B_kamera2.jpg
    34,6 KB · Visningar: 2.832
  • B_kamera3.jpg
    B_kamera3.jpg
    32,8 KB · Visningar: 2.822

Tommy-59

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2024
Sv: Jula backkamera, så blev det.

Då kanske man ska planka dina idéer om det skulle dyka upp någon lika billig kamera på nytt. Jag köpte faktiskt en lika dan på Jula för 995 kr, men jag fick ingen signal mellan kamera och skärm, men då var både kamera och antenn utanför bilen, så den lämnade jag tillbaks.
Har du anslutit kameran till backlampan, eller kör du igång den via en brytare på instrumentbrädan?
/Tommy
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Jula backkamera, så blev det.

Då kanske man ska planka dina idéer om det skulle dyka upp någon lika billig kamera på nytt. Jag köpte faktiskt en lika dan på Jula för 995 kr, men jag fick ingen signal mellan kamera och skärm, men då var både kamera och antenn utanför bilen, så den lämnade jag tillbaks.
Har du anslutit kameran till backlampan, eller kör du igång den via en brytare på instrumentbrädan?
/Tommy
För att slippa dra kabeln från kameran hela vägen till instrumentbrädan borrade jag ett litet hål under sängen ut till bakljusen och kopplade kameran till backljuset. (Jag behöver inte se cykelstället och närmast bakomvarande föremål när jag kör framåt.)
Bildskärmen får ström från ett cigarettändaruttag som finns under locket till förvaringsfacket till vänster om bildskärmen.
Bildskärmen stänger av sig automatiskt när man läggar ur backen och signalen från kameran upphör, så för den behövs ingen strömbrytare. Dock måste jag sätta på bildskärmen manuellt när jag skall backa.
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Jula backkamera, så blev det.

Jag "chansade" också på den billiga kameran på Jula, har också monterat den innanför bakrutan som du gjort. Den fungerar OK men vid kraftigt solsken funkar den inte så bra tycker jag. Jag har kameran ansluten till spänning hela tiden, den drar knappt 100mA. När vi inte använder husbilen bryter jag alltid huvudströmmen på panelen.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Jula backkamera, så blev det.

Jag "chansade" också på den billiga kameran på Jula, har också monterat den innanför bakrutan som du gjort. Den fungerar OK men vid kraftigt solsken funkar den inte så bra tycker jag. Jag har kameran ansluten till spänning hela tiden, den drar knappt 100mA. När vi inte använder husbilen bryter jag alltid huvudströmmen på panelen.
Jag var osäker på om kameran skulle klara kontinuerlig drift eller " åldras" i förtid.
 

Karin & Jonke

HBK Medlem
Inlägg
103
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
5126
Medlemskap
2024
Sv: Jula backkamera, så blev det.

Köpte också Julas Kamera. Jag monterade den över nummerskylten och anslöt den till backljuset. Skärmen fäste jag med Resårband över innerbackspegeln. Drog matning från backkontakten på växellådan följden en kabelstam i motorrummet in i kupen upp under klädseln på höger dörrstolpe och stoppade bara in kabeln under takklädseln. Kamera och skärm slår på när jag lägger i backen. Blev riktigt nöjd faktiskt. Kameran fungerar som jag väntade mig. Ser någorlunda vad som finns bakom bilen. Färgerna är dock inget vidare. Tycker absolut den är värd 995:-
 

laval

HBK Medlem
Inlägg
415
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
1195
Medlemskap
2024
Sv: Jula backkamera, så blev det.

Hej
Varför har man backkamera?

/Vidhem

Tack för att du bidrar med dina ideer Wizard!
Klart man skall ha en backamera! Efter att en gång ha backat över våran katt med personbilen och upplevt mina 3 ledsna barn vill jag inte ens tänka tanken på att backa över någon person.
Och en backamera med 2 linser är underbart att ha för att hålla kontroll på den bakomvarande trafiken.
//Lars
 
Senast ändrad:
Toppen