• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elsystem Jordfelsbrytaren löser ut i huset

åke&gittan

HBK Medlem
Inlägg
1
Kommun
Nynäshamn
HBK-Nr
13620
Medlemskap
2024
Nät jag kom hem idag hade jordfelsbrytare löst ut. Det visade sig vara husbilen som var boven. Det luktar dessutom illa i bilen, troligen från bodelsbatteriet.
Den har haft sladden i flera veckor men löste ut först idag. Batteriet har nu 11 volt. Kan en kortslutning i batteriet lösa ut jordfelsbrytaren i huset? Vad kan det annars vara????
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.098
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Nät jag kom hem idag hade jordfelsbrytare löst ut. Det visade sig vara husbilen som var boven. Det luktar dessutom illa i bilen, troligen från bodelsbatteriet.
Den har haft sladden i flera veckor men löste ut först idag. Batteriet har nu 11 volt. Kan en kortslutning i batteriet lösa ut jordfelsbrytaren i huset? Vad kan det annars vara????
Batteriladdaren går på 230V kan vara felet,antar att den inte laddar eftersom du har 11V på batteriet,bodelsbatteriet mindre troligt.
Se vad som fungerar i bilen på 12v,fungerar elblocket tex.,sedan får man utesluta en efter en av det som går på 230V för att se vad felet är.
Kontrollera kabeln till bilen,skada,fukt i anslutningar tex.
 
Senast ändrad:

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.142
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Jag finner det mycket underligt att batteriet skulle lösa ut jordfelsbrytaren i huset.
Har du ingen JFB i bilen? Den borde ju i så fall lösa ut...
Kan det vara fukt i anslutningskabeln kanske?
En vanlig orsak till att JFB:n löser är kortis i värmeelement, t.ex. i kylskåpet eller bilens värmare (Truma/Alde). Har du haft värmen på?
 

kjelka

HBK Medlem
Inlägg
182
Kommun
Örebro
HBK-Nr
6650
Medlemskap
2024
Jag har också drabbats av att jordfelsbrytaren i huset löst ut, Exakta orsaken varför vet jag inte, Men jag misstänkte då att det berodde på jag hade litiumbatteriet inkopplat på laddning i sträng kyla vilket man inte skall ha . Jag böt tillfälligt ut batteriet mot ett gammal bly syra fritidsbatteri och problemen försvann. Litiumbatteriet blev inte skadat av händelserna.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.396
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Det kan vara fel på sladden (eller åtminstone fukt) som gör att jfb löser ut.
Även om du gör som inlägget ovan och jfb håller och du sedan stoppar i den i bilen så kan det fortfarande vara sladden som är fel på.
Bäst, om jfb håller med bortkopplad HB, är att testa en annan sladd eller ta in sladden i huset en eller ett par dagar (beror på hur mycket fukt det är i).
Därefter kan du felsöka bilen.
 
Toppen