• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elsystem Jordfelsbrytaren löser inte ut på test-knappen

Status
Stängd för vidare inlägg.

BørjeH

HBK Medlem
Inlägg
108
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
29067
Medlemskap
2024
Jordfelsbrytaren (JFB) i husbilen löser inte ut på test-knappen. Jag har provat olika uttag här hemma och olika förlängningssladdar till bilen - men det blir ingen skillnad.

Jag har garanti kvar på bilen. Är det här ett garanti-fall, eller är byte av trasig JFB att betrakta som förbrukningsvara?

Jag söker på webben efter liknande fall, men det verkar vara ovanligt att en JBF måste bytas. Kan det stämma?

Är det någon som haft ett liknande problem - och hur löstes det?

Carthago Malibu 600 DB, 2018
UNADJUSTEDNONRAW_thumb_18a78.jpg
 
Lösning
Bäst att även komma med ett konkret svar till frågeställaren.
En jordfelsbrytare kan visst gå sönder. Både så att den inte löser ut alls, inte löser på knappen eller inte går att återställa.
Har bytt flera av ovanstående anledningar.
Bästa sättet att kolla om jordfelsbrytaren fungerar är att låna ett testinstrument för jordfelsbrytare (en stickpropp med en liten mätare som visar hur fas/nolla/jord ligger och en testknapp.
Ring närmsta elfirma och fråga om de kan låna dig ett.
Finns lite andra sätt att testa också men ovan är det säkraste för en som inte jobbar med el.

BørjeH

HBK Medlem
Inlägg
108
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
29067
Medlemskap
2024
...tolkar jag som att då vet du inte hur det funkar.
Haha! Ja, busted!

Nej, jag kommer inte att fixa det här själv. Kommer att låta en behörig elektriker fixa det, men jag kommer troligtvis att få köpa hem prylen själv.
Garantin har gått ut nu under tiden (i april). Dealen är att jag får utlägg för kostnaden mot kvitto, men måste ju veta vad jag ska skaffa hem först.

Om den fungerar som säkring (i tillägg till jordfelsbrytfunktionen) så skall du se till att ha en säkring med lägre strömstyrka också (10 amp eller 16 amp). Det är inte bra om din anslutningskabel, eller kablaget i bilen, kan råka ut för 40 ampere. I och för sig osannolikt eftersom uttaget antagligen säkrat med 16A eller lägre, men det skulle kanske kunna hända.
Ja, här hemma står jag på 16A-säkring och det vanligaste vid stolpar är väl nedåt 10A.
JFB sitter bredvid en annan modul som jag inte har förstått funktionen på. Den är inte heller förklarad i manualen. Däremot säger manualen att JFB ska vara på 30mA.

Kanske syns tydligare vad det står på den högra komponenten om jag fäller ner vippbrytaren.
1E8BAB0F-8F22-48B2-9294-0C22B456E0B2_1_105_c.jpeg 3E73B783-A595-4F1B-A9D3-806426C05BC2_1_105_c.jpeg
 

BørjeH

HBK Medlem
Inlägg
108
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
29067
Medlemskap
2024
Malibu-rep här i Stockholm uttrycker på sin hemsida att de inte servar andra bilar än de som de själva har sålt.
Har iofs ett ärende till Haninge imorgon, så jag skulle ju kunna åka dit och växla några ord med dem.
Ju färre desto bättre, tydligen, så jag inte blottar min kunskapsnivå.
 

sandstroem

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12388
Medlemskap
2024
JFB sitter bredvid en annan modul som jag inte har förstått funktionen på. Den är inte heller förklarad i manualen. Däremot säger manualen att JFB ska vara

Den högra modulen är en vanlig dvärgbrytare=säkring=propp.
Jordfelsbrytaren är för personskydd, dvärgbrytaren är för att skydda mot ljusbåge/brand genom kortslutning eller smälta kablar pga överbelastning.

Hälsningar
Peter
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen