Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
------------------------------------Provade hemma för att testa jordfelsbrytaren genom att kortsluta med en kabel mellan jord och fas och givetsvis gick säkringen men jordfelsbrytaren löste inte ut. Trodde givetsvis att den skulle lösa ut men ???
------------------------------------
Dra en kabel från fasen och håll ner den andra lösa änden i backen/gräset/eller i en vattenpöl, då skall jordfelsbrytaren lösa ut, utan att det blir sådan strömrusning så säkringen går.
(Akta dig rejält när du experimenterar.)
M.v.h. JANKRO.
Ok,men då måste det väl vara någon belastning på fasen ?
I min ursprungliga fråga var min undran varför löste inte jordfelsbrytaren när jag bara satte en kabel mellan fasen och ett vattenledningsrör. Då gick bara säkringen men ingen jordfelsbrytare löste ut ? Skulle demonstrera flr min pojk hur säkert hem han hade men frågan återstår ?
Då kommer följdfrågan. Om jag tar i fasen med ena handen och i ett vattenledningsrör med andra handen då skulle väl jordfelsbrytaren lösa för att skydda mig ? Nämnas kan att allt är inkopplat av en behörig elfirma.
Allt är nytt men kom att tänka på att en del elektriker kopplar in t.ex kyl o frys förbi jordfelsbrytaren för ibland kan t.ex en kyl utlösa den utan anledning. Skall kolla detta i centralen hur han har gjort.![]()
Så har jag det, men jag fick verkligen tjata på installatören för att få det så. Och jag har haft nytta av det (löste ut av vad jag tror berodde på åska, jag var inte hemma).
En jordfelsbrytare är först och främst ett personskydd.
I villor och egna hem idag är det vanligt att skydda alla elinstallationer med jordfelsbrytare utom värmeanläggningar och uttag i mediaskåp. Det är också helt ok att lägga uttaget för frysen utanför jordfelsbrytaren.
I offentliga lokaler, kontor, skolor och industrier o.d. är det i stort sett enbart uttag för allmänbruk som skyddas av jordfelsbrytare. Uttag för specifika/"fast anslutna" apparater som teleställ, pumpar, hissar, portar mm skyddas aldrig med jordfelsbrytare. Allmän- och arbetsbelysning skyddas aldrig med jordfelsbrytare om det inte ingår ett vägguttag för allmänt bruk i säkringsgruppen.