• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Jordfel

F

F.d. 6987

Guest
Var ute och körde märkte då att varningslampan för handbromsen stundtals började glöda lite Grand misstänker att det kan vara jordfel men vet inte var jag skall börja leta (bilen är en dethleffs 5820) ha det Per Åke
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Jordfel

Ofte er denne føleren en bryter som kobler til jord enten når håndbremsen er av eller når den er på - begge varianter er i bruk, vet ikke hvilken som er hos deg. Bryteren sitte ved spaken, så en må "kle av" rundt spaen til en ser bryteren om ikke feilen retter seg elv med litt mosjonering av spaken.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.590
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Jordfel

Känner du till bilen eller har du nyss köpt den?
I en del bilar har man kopplat en brytare som varnar om trappan/trappsteget är ute till samma varningslampa som handbromsen. Den brytaren sitter ofta lite illa till i smuts och vatten och kan bråka på flera sätt.

M.v.h. JANKRO.
 
F

F.d. 6987

Guest
Sv: Jordfel

Ja bilen är ny för mig lampan lyser bara då och då och nu lyser den inte jag tror att fotsteget har en egen lampa som inte funkar skall kolla den med.bromsvätskenivån är ok Med vänlig hälsning, Per Åke
 
Toppen