• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Jorda i chassiet

Micke & Annika

HBK Web
Admin medlem
Inlägg
414
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
29444
Medlemskap
2024
Sitter och läser manualen till min solregulator, Votronic 250 Duo
Där finns det på schemat att bodelsbatteriet är jordat i chassiet.
Är det ett måste eller klarar man sig utan den jordningen.
Vad vinner jag på det ?

jordning.JPG
 

hgpuke

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Linköping
HBK-Nr
657
Medlemskap
2024
Har du plåtis eller plastis? Jag kan tänka mig, utan att veta säkert, att det skulle vara en vits att jorda minuskabeln i en plåtis för att på så vis bara behöva dra en plus-ledning till varje förbrukare. Men har man en vanlig husbil/plastis, så finns ju inget metall-skal att jorda minuskabeln i (om man bortser från själva underredet). Alltså ingen idé att göra så.
 

Micke & Annika

HBK Web
Admin medlem
Inlägg
414
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
29444
Medlemskap
2024
Har du plåtis eller plastis? Jag kan tänka mig, utan att veta säkert, att det skulle vara en vits att jorda minuskabeln i en plåtis för att på så vis bara behöva dra en plus-ledning till varje förbrukare. Men har man en vanlig husbil/plastis, så finns ju inget metall-skal att jorda minuskabeln i (om man bortser från själva underredet). Alltså ingen idé att göra så.
Det är en "plastis" :)
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Bodelens minus skall vara ansluten till chassi men bara på en punkt och inte nödvändigtvis vid batteriet. Om det t.ex. sitter en shunt för strömmätning på batteriets minussida så skall inte batteriet chassianslutas utan "den andra sidan" av shunten. Att bodelens minus skall ha chassianslutning beror på att om en pluskabel någonstans blir skadad och kommer i kontakt med chassiet så skall säkringen lösa ut.

Att ansluta till chassi litet här och var är ett oskick som bara gör det svårt att hitta problem senare och gör att man har "noll koll" på spänningsfallet i kablaget.

MVH
Hans
 

hgpuke

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Linköping
HBK-Nr
657
Medlemskap
2024
Bodelens minus skall vara ansluten till chassi men bara på en punkt och inte nödvändigtvis vid batteriet. Om det t.ex. sitter en shunt för strömmätning på batteriets minussida så skall inte batteriet chassianslutas utan "den andra sidan" av shunten. Att bodelens minus skall ha chassianslutning beror på att om en pluskabel någonstans blir skadad och kommer i kontakt med chassiet så skall säkringen lösa ut.

Att ansluta till chassi litet här och var är ett oskick som bara gör det svårt att hitta problem senare och gör att man har "noll koll" på spänningsfallet i kablaget.

MVH
Hans
Tack, då har jag lärt mig något nytt idag också :)
 
Toppen