• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Jippi! Jag har fått fjädring på vår pärla!

F

F.d. 55383

Guest
Jippi! Jag har fått fjädring på vår pärla!
Det är ganska oförskämt att det inte tillverkas chassi för husbilar trots det ökade efterfrågan på husbilar. FIAT har gjort en halvhjärtad insats och numera tillverkas ett sänkt och bredare chassi som är lämpligare som husbilschassi men fjädringen är fortfarande för svaga som egentligen är gjorda för transportbilar. Dessa bilar går ytterst sällan med full last medan husbilar är nästan fullastade redan innan de rullar ut från fabriken. Detta gör att det finns knappt någon lastkapacitet som orsakar utebliven fjädring och i värsta fall böter. Man kör på ”gummibumlingarna” som är ett skydd mot genomslag.
Lösningen är att man åker till BOSSINGS bil i Linköping och låter dem montera viktanpassade fjädrar. Och det var det vi gjorde och nu är vi super nöjda med resultatet. Någon bättre bilfirma är svår att hitta. Mycket kunskap med fantastiskt trevlig personal.
När vi ändå var där passade vi på att låta dem montera luftbälgar bak som gör bilen mjukare och kan höja/sänka bakhjulen separat. Det är toppen vid färjeterminal eller vid uppställning.
Vi bytte till Bossnings innerskärmar som är både bredare och tjockare än det vi hade förut. De tar bort mycket stänk och vägljud. I kombination med min fotsteg är lyckan enorm.
Mer grädde på moset:
Vi gjorde bilen ”stålplös” efter att har monterat 2 st. 85 Wats solceller på taket.
Jag anser att den bästa däcktillverkaren är MICHELIN, så jag bytte till CAMPER (225x75x16) och till snygga aluminiumfälgar från OCL Brorssons AB som har aluminiumfälgar som tål husbilsbelastning.
Nu svävar vi.
Så här är resultatet:
Mvh Stefan
 

Bilagor

  • Luftfjädring.pdf
    276 KB · Visningar: 322
  • Luftbälgen.pdf
    242,7 KB · Visningar: 233
  • Den gamla och den nya.pdf
    240,8 KB · Visningar: 287
  • Kunning och trevlig personal.pdf
    228 KB · Visningar: 236
  • Aluminiumfälgar.pdf
    120,9 KB · Visningar: 239
Senast redigerad av en moderator:
Toppen