• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Inredning Jalusiskåpet har gått i baklås

Onsalatompa

HBK Medlem
Inlägg
19
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
29245
Medlemskap
2024
Jag har en Adria Matrix 590 2018 med jalusiskåp i köket längst bak. Det har hamnat något ivägen som gör att det inte går att öppna skåpet mer än en decimeter.

Jag kan inte se att det finns någon lucka eller liknande som gör att man kan komma åt mekanismen, så det verkar som man måste riva ner hela köksmodulen. Kan det verkligen vara så, någon som vet?

Mvh
Thomas
 
Lösning
Problemet är löst. Tack för alla tips.

Min lösning blev att ta bort vänster garderobsvägg så att jalusiskåpsväggen blev frilagd. Därefter tog jag en 85 mm hålsåg och borrade rätt igenom i överkant. Då kunde jag sticka in handen och känna vad som var ivägen. Det visade sig att den tunna list som sitter på väggen bakom skåpet gått av och ändan på den var utböjd och hindrade jalusin att rulla ner. Bifogar bild nedan.

Tack än en gång för alla tips.

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Kan du inte lysa in & titta om det ligger något som motar i jalusiets bakkant? 1 dm är trots allt ganska stort. Om du ser något som ligger ivägen bör du kunna lyfta eller peta bort det med en ribba eller liknande.
 

Onsalatompa

HBK Medlem
Inlägg
19
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
29245
Medlemskap
2024
Bra tänkt, men skåpet har tre hyllor och jalusin vänder på översta hyllan och går sedan bakom, skyddad av en träskiva. Bifogar en halvdålig bild på skåpet från en gammal video där jag tagit en snapshot.
 

Bilagor

  • 20200827_191924.jpg
    20200827_191924.jpg
    82,3 KB · Visningar: 178

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.365
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Det kanske är lättare om man är två personer som försöker.
En person försöker att dra upp jalusin, även ner.
Den andra bankar samtidigt lite lätt på båda sidorna av jalusin högst upp.
Kanske kan funka med lite tur.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Att använda våld på en jalusi slutar alltid med skada. En jalusi kan inte låsa sig pga "byrålådseffekten". Enda orsaken är att något ligger i spåret & stoppar så att inte jalusin går i ändläge. Ligger den i spåret & inget hindrar skall det fungera..
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.365
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Inget våld, helt rätt. Banka är nog fel fel ord.
Trycka försiktigt på ribborna.
En byrålåda kan hamna snett i spåren.
Då nyper den fast.
Skåpet kan ha satt sig lite.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Vanlig feil om det ikke er en bakvegg som jalusien går bak og det ikke er tak i øvre rommet. Noe forskyver seg og sperrer for bevegelse, Går nesten ut i fra at dette er i taket på skapet så noe har reist seg og sperrer for jalusiet. Med lukket jalusi er det ofte mulig å føle med en bøyelig list hvor problemet er og klare å bevege det noe sideveis.
 

Onsalatompa

HBK Medlem
Inlägg
19
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
29245
Medlemskap
2024
Problemet är löst. Tack för alla tips.

Min lösning blev att ta bort vänster garderobsvägg så att jalusiskåpsväggen blev frilagd. Därefter tog jag en 85 mm hålsåg och borrade rätt igenom i överkant. Då kunde jag sticka in handen och känna vad som var ivägen. Det visade sig att den tunna list som sitter på väggen bakom skåpet gått av och ändan på den var utböjd och hindrade jalusin att rulla ner. Bifogar bild nedan.

Tack än en gång för alla tips.
 

Bilagor

  • 20200828_135610.jpg
    20200828_135610.jpg
    812,4 KB · Visningar: 96
  • 20200828_135600.jpg
    20200828_135600.jpg
    936,9 KB · Visningar: 96
Lösning
Toppen