• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Generell fråga Jalusi framruta Carthago

olivia

HBK Medlem
Inlägg
34
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
3007
Medlemskap
2024
Är det någon fler som har/ har haft problem med att få upp jalusi på framrutan.
Hur löste ni det i så fall.
Vår sitter fast, går varken upp eller ner.

Tacksam för tips.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Är det elmanövererad jalusi?
I så fall finns det en växelriktare (inverter) någonstans. Vår jalusi går på 230 V, det är förmodligen billigare att sätta dit en sådan som är avsedd för boningshus än att beställa någon special för 12 V. Kolla den först, annars återkom. Jag har haft mycket problem med den elektriska jalusi.
 

olivia

HBK Medlem
Inlägg
34
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
3007
Medlemskap
2024
Är det elmanövererad jalusi?
I så fall finns det en växelriktare (inverter) någonstans. Vår jalusi går på 230 V, det är förmodligen billigare att sätta dit en sådan som är avsedd för boningshus än att beställa någon special för 12 V. Kolla den först, annars återkom. Jag har haft mycket problem med den elektriska jalusi.
Nej, den är manuell. Man nyper ihop i mitten och då ska den lösgöras, men det gör den inte
 

Peter & Lorella

HBK Medlem
Inlägg
464
Kommun
Täby
HBK-Nr
31686
Medlemskap
2025
Det går att klämma ihop fästet men går varken upp eller ner.
Nu gissar jag friskt. Men det ser ut som att det skulle kunna vara någon vajer/snöre i den som skall dra ur en sprint i skenorna på kanten, och att det inte fungerar.

Kan du se något som håller den på kanten av gardinstången? Emot glidskenorna som, jag gissar, finns där?
 

olivia

HBK Medlem
Inlägg
34
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
3007
Medlemskap
2024
Så kan det vara, får undersöka det.
Bifogar bild som är tagen från utsidan och där ser man en tråd som ser ut att löpa längs hela nedre delen. Den kanske går till en skena som skall lossna20220317_101841.jpg
 

Peter & Lorella

HBK Medlem
Inlägg
464
Kommun
Täby
HBK-Nr
31686
Medlemskap
2025
Ser ut att gå en stång (röd pil) genom gardinens nedre del, rör den på sig när ni trycker på lossgörningsknappen?
1647519687490.png
Längst till vänster ser det ut att vara någon slags broms/hållare/styrning (grön pil), som ska påverkas/släppa när du drar ihop "mittenknappen" och stången (röd pil) drar i den.

Möjligen kan man påverka låsningen genom att röra på den direkt i kanten mot den vertikala styrlisten.

Har ingen sådan gardin själv, och vill bara förtydliga, att jag bara ser på dina bilder och läser din text, för att ge förslag på vad ni kan titta efter.
 

mtjok

HBK Medlem
Inlägg
23
Kommun
Staffanstorp
HBK-Nr
1002
Medlemskap
2024
Jag hade samma problem, från handtaget går det en ståltråd ut till en fjäderbelastad tapp på varje sida ståltråden är böjd och ihakad
i tappen den har förmodligen hoppat av på en sida. du ser det om du tittar framifrån.
Ståltråden glider i plasthållare de kan man flytta de skall vara så långt ute som möjligt-
 

olivia

HBK Medlem
Inlägg
34
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
3007
Medlemskap
2024
Ser ut att gå en stång (röd pil) genom gardinens nedre del, rör den på sig när ni trycker på lossgörningsknappen?
Visa bilaga 222034
Längst till vänster ser det ut att vara någon slags broms/hållare/styrning (grön pil), som ska påverkas/släppa när du drar ihop "mittenknappen" och stången (röd pil) drar i den.

Möjligen kan man påverka låsningen genom att röra på den direkt i kanten mot den vertikala styrlisten.

Har ingen sådan gardin själv, och vill bara förtydliga, att jag bara ser på dina bilder och läser din text, för att ge förslag på vad ni kan titta efter.
Du verkar vara på rätt spår. "Stången" går att nypa ihop men den tar inte med sig själva fästet, det svarta på bilden. Vi får undersöka vidare varför den ser ut att ha släppt från fästet., tack för tipset i alla fall. Alltid bra med flera ögon
 

olivia

HBK Medlem
Inlägg
34
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
3007
Medlemskap
2024
Jag hade samma problem, från handtaget går det en ståltråd ut till en fjäderbelastad tapp på varje sida ståltråden är böjd och ihakad
i tappen den har förmodligen hoppat av på en sida. du ser det om du tittar framifrån.
Ståltråden glider i plasthållare de kan man flytta de skall vara så långt ute som möjligt-
Problemet är löst Det som hänt var att hela "stången" hade vridit sig ett kvarts varv. Ingenting var löst ingenting trasigt, bara vrida tillbaka, tog fem sekunder att åtgärda.
Tack alla som engagerat er. Ha en fin dag
 

Wally

HBK Medlem
Inlägg
119
Kommun
Växjö
HBK-Nr
82
Medlemskap
2025
Är det någon fler som har/ har haft problem med att få upp jalusi på framrutan.
Hur löste ni det i så fall.
Vår sitter fast, går varken upp eller ner.

Tacksam för tips.
Vi har också haft problem med jalusin och har varit mycket trög.
Jag smörjde låset och glidskenorna i sidorna med Silicon spray det blev lite bättre.
Men det är ganska trögt att ändå men det fungera.
Vi använder inte att dra ner ovan ifrån det är ännu trögare att få upp
 
Toppen