• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Jag undrar.................

F

F.d. 50069

Guest
om jag är totallt okunnig, men varför kan man inte göra en telnummersökning i GPS´n ? Detta görs ju i många andra sökmotorer!!!!!

Anders Bohman som säkert missat något uppenbart:wideeyed:
 
F

F.d. 8517

Guest
Sv: Jag undrar.................

Svaret är väl att en GPS inte har någon kontakt med internet..
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Jag undrar.................

Samt att GPS:en inte har någon sändande funktion.

Den är "bara" en radiomottagare som tar emot tid från ett antal satelliter, för att kunna räkna ut avståndet till resp. satellit och därigenom sin egen position....

DS
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Jag undrar.................

Såå enkelt var det............nu kan jag gå vidare i mitt liv!!!
Men tänk va bra det vore......bara ett telnr:wink:

Anders Bohman (som nog borde ha tänkt till lite)
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Jag undrar.................

Vel, du har jo alltids mobiltelefoner med innebygget GPS - hvis denne funksjonen er viktig :wink::wink::wink::D:D:D:rolleyes::rolleyes::rolleyes:
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: Jag undrar.................

om jag är totallt okunnig, men varför kan man inte göra en telnummersökning i GPS´n ? Detta görs ju i många andra sökmotorer!!!!!

Anders Bohman som säkert missat något uppenbart:wideeyed:
I hvilken forbindelse ville det være aktuelt? TomTom har jo mange tlf. innlagt til forskjellige steder orginalt. Som enkelte sykehus, stasjoner, politi o.s.v. samt at mange POI lister som legges inn har tlf. til campinger, severdigheter, turistbyråer o.l. Samt at man har mulighet til og legge inn tlfnr. selv
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Jag undrar.................

I hvilken forbindelse ville det være aktuelt? TomTom har jo mange tlf. innlagt til forskjellige steder orginalt. Som enkelte sykehus, stasjoner, politi o.s.v. samt at mange POI lister som legges inn har tlf. til campinger, severdigheter, turistbyråer o.l. Samt at man har mulighet til og legge inn tlfnr. selv


Jag menar så att man knappar in ett telefonnummer direkt på GPS´n och får då direkt en adress klar. Inte så där superviktigt men i vissa lägen så vore det fint. T.ex så är det så att GPS´n hittar inte fram till ställen på landet där man bara har ett gårdsnamn (där funkar t.ex Hitta.se bättre)
Lite så var det jag menade, (dvs. har en koppling mellan tel och plats.)

Anders
 
F

F.d. 11293

Guest
Sv: Jag undrar.................

bra ide, jag vet inte om det redan finns, om det inte finns så kanske det är så att ingen har tänkt på det, fast det verkar konstigt.
:)
 
F

F.d. 53009

Guest
Sv: Jag undrar.................

Om man har tillgång till dator så kan man på www.eniro.se under personer eller kartor knappa in telefonnummer. När kartan kommit fram klickar man på fliken "Visa på kartan" och väljer "GPS-koordinater". Under förutsättning att abonnenten har aktuell adress så får man korrekta koordinater, men man måste ju själv mata in dom GPS-en. Tyvärr är det många som har inaktuella adresser, speciellt på landsbygden. På 90-talet var det många som fick nya nummer på brevlådorna.
Genom att skjuta kartan under hårkorset så kan man för övrigt få koordinaterna för vilken plats som helst på kartan. Man kan även få reda på rastplatser och info om vägarbeten mm.

Hälsningar
Birger
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Jag undrar.................

Jo då, det är helt rätt. Man blir bara mer & mer teknikbortskämd. Egentligen så funkar en vanlig karta rätt så fint också.
Min första resa nedåt Europa var med ett alldeles färskt körkort och en Volvo Amazon som var nedväxlad med en sk. 140hk sats. Varvade jäkligt häftigt på Auotbahn :p. GPS´n på den tiden hette i mitt fall Nordisk Skolatlas för mellanstadiet. Vi kom ner till Venedig och hem igen utan några alldeles för stora missöden. Lite hände iaf, te.x blåst toppackning, punka på SP-grusdäcken, tappade avgassystemet vid färjeavfarten i Travemunde samt att tältet blåste sönder i Lido.
Fast jäkligt mycket skoj hände som lever kvar i minnet.

Anders som blir nostalgisk ibland:wink:
 

Volker&Titti

FD HBK Medlem
Inlägg
266
Kommun
Finspång
HBK-Nr
5183
Medlemskap
2021
Sv: Jag undrar.................

Hej Jag undra kan man lega in GPS pos. till exempel 54grad10`39"/E12grad5`33" dierkt.Eller så som vanligt ort,väg,poetnr?:mcride: volker
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Jag undrar.................

Mobilanpassade GPS:er som Wisepilot och Wayfinder har denna funktionen. Där kan man söka både telefonnummer och koordinater via Eniro.
 
Toppen