• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

jag letar

F

F.d. 18734

Guest
Hej jag har en hymermobil jag undrar om någon vet var jag kan söka efter gummit som sitter mellan tanklocket och röret som går till tanken. Det är sprucket och läcker. Man skulle ha en verktygshandbok någon som vet tacksam för svar ( hymermobil 80a)

chiquita

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
4243
Medlemskap
2025
Sv: jag letar

Hej jag har en hymermobil jag undrar om någon vet var jag kan söka efter gummit som sitter mellan tanklocket och röret som går till tanken. Det är sprucket och läcker. Man skulle ha en verktygshandbok någon som vet tacksam för svar ( hymermobil 80a)

Hej Alf.

Om jag fattat dig rätt så gäller din fråga slangstumpen mellan påfyllningen och röret till bränsletanken(?)

Just detta med läckande slang råkade jag ut för i somras. (Hymer 00-a). Det skedde uppe i Norrland. Försökte få tag på bränsleslang som var "diesel-värdig" men det var inte så lätt. Kylslang i rätt dimension fanns, men då dessa inte stoppar för diesel så fick jag göra en tillfällig reparation. Jag lindade den läckande slangen med butylgummi-tejp. Väl hemma så visade det sig att det inte var så lätt att få tag på rätt typ av slang.
Det slutade med att jag köpte en silikonslang i rätt dimension (tror diametern var 53 mm)
Silikonslangar stoppar mot diesel, så nu behöver jag inte vara orolig för nytt läckage.

Den läckande gummislangen var uttorkad och spröd så det var inte konstigt att den läckte då man tankade. Det skulle inte förvåna mig om den var av typen kylslang. Den demonterade slangstumpen använde jag som mall för att kapa till den nya silikonslangen. På bilden ser du hur det er ut nu efter bytet. Hoppas det löser sig för dig, det är inte ju kul när det dyra bränslet hamnar på marken...

Mvh Roy

Bilagor

• Dieselslang.jpg
    Dieselslang.jpg
    3,1 MB · Visningar: 3
F

F.d. 18734

Guest

Tack för du tar dig tid men det e inte denna slangen jag menar det e slangen åvanför mynar mot tanklåcket jag tror att man måste köpa den i tyskland

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Hej Alf. det beror kanske lite på om du har en plåthytt eller en helintegrerad. Till plåthytt finns det väl hos Fiatverkstäder. Till helintegrerade kan det kanske ibland fortfarande vara Fiatdelen som är monterad och ibland en del från eftermarknaden. (Om det nu är en Fiat som bas.)
Här har du adressen till reservdelar hos Hymercenter i Örebro som har massor med reservdelar hemma på hyllan, tyvärr ofta "lite" högt pris kanske, men säkert enklaste vägen för att få rätt del.

Hymer Center Örebro - nya husbilar, begagnade husbilar - Reservdelar & Tillbehör

M.v.h. JANKRO.

Senast ändrad:

chiquita

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
4243
Medlemskap
2025

Tack för du tar dig tid men det e inte denna slangen jag menar det e slangen åvanför mynar mot tanklåcket jag tror att man måste köpa den i tyskland

Hej igen.

Angående den blå slangstump som syns på bilden så är den svarta röranslutningen till höger om slangen bränslepåfyllningen, dvs tanklocket.
Den är av samma typ som många påfyllningar för färskvatten. Bilen som bilden kommer ifrån är en helintegrerad Hymer. Anslutningen till vänster om slangstumpen är Fiat original anslutning för bränslepåfyllningen. Slangen är en förlängning för att så att säga "nå ut" till tanklocket. /Roy

Toppen