• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Jag bygger en RVHUB

Tom

HBK Intresserad
Inlägg
21
Kommun
Trosa
Oj vad många spännande projekt!

Jag väntar fortfarande på min nya husbil, men många av de saker du gjort eller planerar har dykt upp i mitt huvud.

Exempelvis har jag fått hem 280 ah eve celler, och JK BMS förväntas levereras idag.
5x 100w EcoFlow flexibla solceller med 23% effektivitet kom hem idag.
Har en RPi4 jag tänkt köra Home Assistant på för att styra och övervaka system.
Hoppas kunna kommunicera med BMS med ESP32Home.
Funderar över Tankmätare för färskvatten. Helst vill jag inte använda något som har kontakt med vattnet

Första projektet blir att få till batteriet. Sen ska jag integrera en EcoFlow Delta 2 och Wave 2 luftkonditionering som stöttas via 280ah batteriet.
Tänkte ha någon lösning för att kunna dra igång luftkonditionering automatiskt när alla batterier är laddade, och på så sätt använda AC som "dump load" för överskottsenergin.

Funderar på om RPi 4 även kan agera accesspunkt om jag använder en Linux kompatibel USB 4/5G sticka?
Vill också ha en GPS spårning av något slag, och kunna larma om bilen rör på sig.

Gratulerar till ett ambitiöst och intressant projekt! Jag kommer läsa mer i detalj senare
 

Hymer 584

HBK Medlem
Inlägg
27
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
38798
Medlemskap
2024
Oj vad många spännande projekt!

Jag väntar fortfarande på min nya husbil, men många av de saker du gjort eller planerar har dykt upp i mitt huvud.

Exempelvis har jag fått hem 280 ah eve celler, och JK BMS förväntas levereras idag.
5x 100w EcoFlow flexibla solceller med 23% effektivitet kom hem idag.
Har en RPi4 jag tänkt köra Home Assistant på för att styra och övervaka system.
Hoppas kunna kommunicera med BMS med ESP32Home.
Funderar över Tankmätare för färskvatten. Helst vill jag inte använda något som har kontakt med vattnet

Första projektet blir att få till batteriet. Sen ska jag integrera en EcoFlow Delta 2 och Wave 2 luftkonditionering som stöttas via 280ah batteriet.
Tänkte ha någon lösning för att kunna dra igång luftkonditionering automatiskt när alla batterier är laddade, och på så sätt använda AC som "dump load" för överskottsenergin.

Funderar på om RPi 4 även kan agera accesspunkt om jag använder en Linux kompatibel USB 4/5G sticka?
Vill också ha en GPS spårning av något slag, och kunna larma om bilen rör på sig.

Gratulerar till ett ambitiöst och intressant projekt! Jag kommer läsa mer i detalj senare
För nivåmätning finns det en uppsjö av ultraljudbaserade lösningar, men det har du säkert koll på. Däremot inte så många som är baserade på trycksensor monterad i botten. När du håller på med teknik på den nivån så skulle jag testa en lösning baserad på fuktmätning utifrån. Då slipper du kontakt med vatten.

Intressant att fler och fler skaffar kombinationen Wave 2 och Delta 2! Har också köpt dem och tänker använda Wave 2 även under färd för att kyla ner bodelen eller åtminstone få en ström av kyld luft även om det blir punktvis. Hade varit bättre om man kunde ladda Delta 2 med mer än 8 amp på 12v laddningen.
 
  • Gilla
Reaktioner: Tom

Tom

HBK Intresserad
Inlägg
21
Kommun
Trosa
Intressant att fler och fler skaffar kombinationen Wave 2 och Delta 2! Har också köpt dem och tänker använda Wave 2 även under färd för att kyla ner bodelen eller åtminstone få en ström av kyld luft även om det blir punktvis. Hade varit bättre om man kunde ladda Delta 2 med mer än 8 amp på 12v laddningen.
Ja, Delta2 på 1 kWh känns ju lite dyr nu när jag fått 3.8 kWh för 1/3 av priset. Men det är ju så mycket mer än ett batteri, och den har många fina funktioner.

Du bör kunna ladda 400W om du använder XT-60 kabeln avsedd för solceller.
Den har ett litet extra metallbleck i kontakten men går till samma uttag som cigarettändar-uttaget.
Inte helt säker på att den kan ta riktigt så mycket energi på 12v eftersom det blir 30A då. Det är en MPPT -laddare inbyggd där som klarar upp till 60v...
 

Hymer 584

HBK Medlem
Inlägg
27
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
38798
Medlemskap
2024
Ja, Delta2 på 1 kWh känns ju lite dyr nu när jag fått 3.8 kWh för 1/3 av priset. Men det är ju så mycket mer än ett batteri, och den har många fina funktioner.

Du bör kunna ladda 400W om du använder XT-60 kabeln avsedd för solceller.
Den har ett litet extra metallbleck i kontakten men går till samma uttag som cigarettändar-uttaget.
Inte helt säker på att den kan ta riktigt så mycket energi på 12v eftersom det blir 30A då. Det är en MPPT -laddare inbyggd där som klarar upp till 60v...
Tack för svar! Ja, hittade lösningen igår och håller på att förbereda sladden. Det går att byta polaritet på lilla pinnen i XT-60i cigarettändarkabeln som följer med i förpackningen men lite osäker om sladden klarar av, för det blir mycket högre amp. Tror sett ngnstans att Delta 2 släpper igenom max 15 amp. Om man kommer upp till 30 amp på 12v så innebär det nästan full laddning på drygt 3 timmar.
 
  • Gilla
Reaktioner: Tom
Toppen