• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Jämförelse av navigationsappar för iPhone/iPad

F

F.d. 4220

Guest
Jag är ute efter att köpa en navigationsapp till iPad.
Problemet är att man inte kan prova själv först, utan måste betala för appen utan möjlighet att få pengarna tillbaka om den saknar saker jag bara måste ha.

Så klart har Knarreviks inlägg om olika navigatorer varit till stor hjälp, men jag har letat efter en jämförande lista där man lätt kan se vad de olika apparna innehåller.

Till slut har jag hittat den på en engelsk sida:
iPhone Navigation App Comparison Chart

I överkant kan man avmarkera de appar som inte är intressanta (som t.ex de som bara täcker USA) och på så sätt för bättre överblick.

En brasklapp är väl att den är uppdaterad senast i november 2011, så det har säkert hänt en del saker sedan dess och jag tycker det verkar som att saker saknas för en del av apparna (jag tror att en del saker saknas vad gäller Garmin exempelvis).

En annan sak jag upptäckte var att det finns fler navigatorer än jag visste om. :)
Till exempel kan Nav4D vara intressant. De säljer en app med svenska kartor för 15 kr!! Den saknar en hel del - som svensk röst exempelvis, men i alla fall...

//Stefan

F

F.d. 24435

Guest
Sv: Jämförelse av navigationsappar för iPhone/iPad

En snabb kommentar..
Vi skulle kunna göra ett underlag för test själv här på forumet. Vad vill du att din navigator skall innehålla och kunna, pris, uppdatering, användarvänlighet etc..etc.... Gradera svaren 0 -10 där 10 är bäst, gör ett sammandrag efter en viss tid..... Är jag fel ute, eller......

F

F.d. 4220

Guest

Och efter att ha läst lite i kommentarerna på den sidan, så såg jag en referens till ett program som kan hantera filer i iPhones filsystem.

Genast ser jag framför mig att man med det kan lägga in POIs till flera av navigationsapparna. För många stödjer det även om de inte har det inbyggt i appen.

DiskAid the iPhone, iPad & iPod Transfer Tool for PC & Mac

//Stefan

Edit: Jag håller helt med dig, Immeln. Det hade varit kanon att ha en sådan översikt. Särskilt om man kan hålla första inlägget i en tråd uppdaterad och kommentarerna till den fylls på allteftersom. Ett problem är att redigeringsmöjligheten bara gäller 48 timmar (eller nåt), men det går kanske att lösa. Jag har faktiskt funderat på att börja på en...

Senast redigerad av en moderator:

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Jag är ute efter att köpa en navigationsapp till iPad.
Problemet är att man inte kan prova själv först, utan måste betala för appen utan möjlighet att få pengarna tillbaka om den saknar saker jag bara måste ha.
//Stefan

Jag har testat iGO Primo, Sygic, Navigon, CoPilot samt några billigare appar med OpenStreetMap.

Min personliga ranking:
  1. iGO Primo + enkel, logisk och flest funktioner
  2. Sygic + import av POI, röstanvisning TTS (gatunamn), - ej alternativa rutter
  3. Navigon + koppling från Promobil Mobil Life plus
  4. Copilot - rörig meny, tar fullt betalt för ny version
  5. OpenStreetMap - opålitlig

• Garmin ej testad, ingen iPadversion.
  • TomTom ej testad

Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

STACT - det finnes mulighet for å gi redaktør rettighet til en tråd, slik at due eller en annen frivillig kan redigere innleggene i en tråd eller et subforum.

F

F.d. 4220

Guest

STACT - det finnes mulighet for å gi redaktør rettighet til en tråd, slik at due eller en annen frivillig kan redigere innleggene i en tråd eller et subforum.

Misstänkte att det var så. Jag återkommer när jag har början till en lista.

//Stefan

Toppen