• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Växellåda Iveco vs. Fiat automatlåda

Valkyrie

HBK styrelse suppleant
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
20659
Medlemskap
2025
Är det någon som vet om Ivecos automatlåda (2018) är en robotlåda som Fiats eller är det en mer konventionell låda?

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Jag har nog lyckats knäcka allt som går att knäcka på fordon
Flexskiva står dock kvar som oknäckt.
Visst har man rejält skadat startkransen (på flexskivan) i tonåren då man inte förstod att shimsa in startmotorn.

Men att en flexskiva spricker måste väl vara ovanligt, samt Iveco borde haft recall på den batchen,
får man hoppas (?)

Då är väl det problem med Iveco's bakaxlar vanligare.
Har inte hört om problem med deras 8-växlade automatlåda.

Senast ändrad:

Michael S

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Men att en flexskiva spricker måste väl vara ovanligt, samt Iveco borde haft recall på den batchen,
får man hoppas (?)
Det finns en 26-sidig tråd om detta på linertreff.
Verkar handla om chassin byggda 2015-2017 ungefär.

Om det är ovanligt, allt är relativt. Det finns många (gissar 10-20 ) dokumenterade fall där husbilar drabbats.

En Iveco verkstad bör kunna kolla med hjälp av chassinummret om den sprickbenägna eller den förstärkta medbringarskivan är monterad.

Toppen