• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

"Italian Tune up", är det behövligt?

goldfinger

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026
Jag har hört att dieselmotorer som aldrig varvas ut kan bli sotiga eller annan beläggning i de olika motorsystemen till exempel EGR ventil och liknande, vilket medför att olika varnings/informationslampor kan börja indikera att det är felaktigheter i motorn.

Är det att rekommendera att man ibland gör en så kallad "Italian Tune up", det vill säga att man under perioder varvar ut motorn rejält både uppförsbackar och raksträckor???
 

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Sv: "Italian Tune up", är det behövligt?

Med den elektroniska styrningen av bränslemängden torde väl förbränningstemperaturen (och därmed avgastemperaturen) bli optimal och tämligen lika vid olika varvtal. Men jag har ingen praktisk erfarenhet av detta.
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: "Italian Tune up", är det behövligt?

Jag har hört att dieselmotorer som aldrig varvas ut kan bli sotiga eller annan beläggning i de olika motorsystemen till exempel EGR ventil och liknande, vilket medför att olika varnings/informationslampor kan börja indikera att det är felaktigheter i motorn.

Är det att rekommendera att man ibland gör en så kallad "Italian Tune up", det vill säga att man under perioder varvar ut motorn rejält både uppförsbackar och raksträckor???


Det är enligt min mening helt rätt, blås ur grejorna :p:. Fast om ni gör det för ofta så kanske ni inte kan åka på 0,75 l/mil i snitt;)! Sen är det också lite plus för växellådan att ge fasiken i att segdra! Utnyttja motorn och lådan i harmoni, så håller pryttlarna bättre!

Anders
 

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Sv: "Italian Tune up", är det behövligt?

Goldfinger, det verkar som att du inte får några fler svar om detta. Det är synd eftersom det är en intressant fråga.

På de gamla tvåtaktarna var det ju så att man kunde blåsa bort sotet som fastnat i utblåsningsporten om man hårdkörde motorn ett antal mil. Men i en dieselmotor tror jag inte det fastar något sot vid utblåsningsventilen så att motoreffekten minskar. Däremot kan det kanske fastna på EGR:en eller i turbon. Men jag tror inte på det för då borde vi ju ha hört talas om fenomenet.

För egen del så bryr jag mig inte om att varva upp, men jag ser till att inte segdra långa sträckor.
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Sv: "Italian Tune up", är det behövligt?

Helt klart motorn begar igen om man fiskör.Jag har haft en del nya bilar genom åren och aldrig "kört in dom".Full last och full gas från dag ett.Har nästan aldrig fylt på olja mellan servicarna .Min Fiat -12 har gått 900 mil och en halv liter olja har gått åt .Fult skaft från början.
Jag har även en VW Lupo 3l och det är en sport och försöka köra billigt, ibland är man nere på 0.28 l milen men kör man så en längre tid går bilen som en krycka.Då måste man ut och jaga den riktigt på highwayn.:D
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.285
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: "Italian Tune up", är det behövligt?

Med en äldre dieselmotor spelar det nog ingen större roll om man varvar ur eller inte.

Med en motor med DPF (partikelfilter) så är det en annan sak!
Att varva ur gör underverk för livslängd och motorns välmående.

-fiskörning = låg avgas temp = motorn gerenererar DPFen ofta = risk för dieselutspädning av motoroljan.
(Någon som hört om 800 mil mellan oljebyten............)

-Kör som en motorspecialist = höga varv = hög avgas temp = DPF självregenererar. Ingen dieselutspädning av motoroljan.
Det räcker att göra detta ibland, så att DPF får möjlighet att bränna ut sotet.
 

JanneW

HBK Medlem
Inlägg
439
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
1335
Medlemskap
2025
Sv: "Italian Tune up", är det behövligt?

Med en äldre dieselmotor spelar det nog ingen större roll om man varvar ur eller inte.

Det är väll ändå precis tvärt om.....

En gammal diesel utan smart styrning som har koll på bränslemängder, avgastemperaturet och allt annat den kan "sota igen" medan en modern dieselmotor den går (nästan) alltid rent.
Dagens motorer med variabel bränslemängder per cylinder som optimerar för vart enskilt varv motorn roterar är så smarta så även om vi "fiskör" eller "tokgasar" ser den till att motorn går optimalt för det förhållande som gäller.
Naturligtvis ska man aldrig bara segköra på låga varv eller ligga och toppvarva men allt annat däremellan det hanterar dagens motorer bara fint.
Allt annat som påstås är rena nonsens.

Nej, du behöver inte göra någon Italian tune up !

(Snart 30 år i försöksverksamhet och utveckling av tunga diesel drivna fordon)
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.285
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: "Italian Tune up", är det behövligt?

Allt annat som påstås är rena nonsens.

Nej det är faktiskt så som jag säger i mitt inlägg ovan.
Det är ett välkänt faktum att lugn körning med låga avgastemperaturer ger regenerering oftare än körning med höga avgastemperaturer.

Att modern ECU teknologi skulle förhindra sotbildning faller på sin egen orimlighet, det finns ju sotfilter! (DPF)

Om du efter 30 år med dieselmotorer inte känner till detta, finns det säkert en föklaring till det...........

Att älder notorer sotar mer, det är sant. MEN det spelar ingen roll, iget som kan påverkas av sotet.
 

JanneW

HBK Medlem
Inlägg
439
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
1335
Medlemskap
2025
Sv: "Italian Tune up", är det behövligt?

Faktum eller åsikt ?

Kör man lugnt så har partikelfiltret svårt att komma upp i sina >600 grader som behövs för optimal funktion det håller jag med om, men det kompenserar motorn då genom att reglera bränslemängder så avgastemperaturen blir högre och då så nära som möjligt för bästa funktion.
Visst det går ju inte i alla lägen.... för en komunaltraktor ja då är det ju 99% tomgång som gäller så då blir det lurigt, men det är inte så resten av oss använder våra dieselmotorer. ;)

Om man nu lyckas "blåsa ur" partikelfiltret via denna Italian tune up eller varvande som några rekommenderar här ..... vart tar den skiten vägen tro ni då..... .? (Ja om ni inte listat ut det så far det ut i moder natur som vi försöker skydda till alla pris med modern teknik)
Det tar ju bort själva vitsen med att ha ett filter eller hur...... :rolleyes:

Att då tex släppa ut gråvatten i naturen, som diskuteras bitvis med stora ord i andra trådar, förefaller försvinnande litet om vi alla istället "blåser rent" våra avagasfilter (partikelfilter eller katalysator) ut i naturen lite nu och då.

Nej använd era bilar istället som det är tänkt och kör med insidan så gör vi det vi kan för miljön (inkl livslängd och bränsleförbrukning) och motorerna får arbeta som dom är avsedda att göra.


Jag tänker inte gå i polemik runt detta, det finns nog med sådana urspårade trådar, utan alla har rätt till sin egen tro eller åsikt vad än den baserats på och detta är min som jag presenterar.
Jag fortsätter gärna diskutera, men då är det över en god single malt eller ett glas rött ..... hör av er så ses vi där ute :D
 
Senast ändrad:

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.708
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: "Italian Tune up", är det behövligt?

Hej

Hela svaret är redan givet av Jannew, men jag skall bara inflika att det även gick att få äldre dieslar att någorlunda "gå rent" utan "urblåsningar".

Min gamla Volvo med VW 6:a (samma som i LT35) körde jag i 53000 mil, hela tiden i ett lungt tempo och jag hade aldrig några problem med igensotningar.

Många av de här motorerna sotade dock en hel del men en stor del av det problemet berodde på felinställda insprutningspumpar.
Det var ofta efter kamremsbyten som pumparna var felinställda då många verkstäder bara märkte upp remhjul och rem och återmonterade sen efter märkningen, efter ett sådant förfarande stod pumpen i stort sett alltid fel.

Motorn hade den egenheten att att det inte fanns några kilspår i remhjulen utan de monterades enbart på en kona.
Man gjorde då så att man demonterade remhjulen helt, därefter nollställdes vevaxeln och efter det nollställdes och låstes kamaxeln med hjälp av en tolk, sen kunde man montera remhjul och kamrem, då stod allt rätt så långt.
Efter det fick man ställa in pumpen, först en grovinställning efer märkning sen var det tvunget att gå in i pumpen med en indikatorklocka för den slutliga justeringen.
Rätt inställd skulle fick toleransen vara max 3/100 mm. Detta tog en del tid och fuskades med en hel del.

Så med allt rätt inställt och inte för mycket "småkörningar" samt att motorn jobbade på normalt varvtal så kunde även de här motorerna gå ganska rent.
På nästa bil var det common rail insprutning och det är en helt annan historia
(till det bättre)

/Stig
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.285
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: "Italian Tune up", är det behövligt?

Kör man lugnt så har partikelfiltret svårt att komma upp i sina >600 grader som behövs för optimal funktion det håller jag med om

Tack, ett framsteg!

, men det kompenserar motorn då genom att reglera bränslemängder så avgastemperaturen blir högre och då så nära som möjligt för bästa funktion.[/


Exakt! Och därmed så ökar risken för utspädning av motoroljan med oförbrännd diesel, vilket är lätt att förstå OM man vet hur ECMen utför denna avgastemp höjning.
(genom att tillföra extra diesel som oförbrännt lämnar motorn, för att sedan förbrännas i katalysatorn före DPF)


Om man nu lyckas "blåsa ur" partikelfiltret via denna Italian tune up eller varvande som några rekommenderar här ..... vart tar den skiten vägen tro ni då..... .?

OM man vet hur ett partikelfilter funkar, så vet man också att detta är helt omöjligt!!!
Skiten = sot/kol brinner upp i DPF som det är tänkt, just för att skydda miljön. Om man kör med högre avgas temp ("italian") så funkar partikelfiltret (DPF) bättre än om ECMen tvingas pytsa in extra bränsle som ökar milöbelastningen samt riskerar påkalla mycket täta motoroljebyten.
(Det sistnämnda finns det trådar om i detta forum.)


Jag tänker inte gå i polemik runt detta, det finns nog med sådana urspårade trådar

Jag anser att en tråd inte spårar ur för att ett felaktigt påstående blir bemött.

Jag fortsätter gärna diskutera, men då är det över en god single malt eller ett glas rött

Jag diskuterar gärna detta on line, då det inte är OK att trossatser som inte lever upp till en jämförelse med verkligheten presenteras som fakta, underbygda med påståenden om 30år kunskapsuppbyggnad i ämnet.
(det finns andra som jobbar med dieselmotorer (moderna sådana), inkl undertecknad.)
 

JanneW

HBK Medlem
Inlägg
439
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
1335
Medlemskap
2025
Sv: "Italian Tune up", är det behövligt?

...... då det inte är OK att trossatser som inte lever upp till en jämförelse med verkligheten presenteras som fakta.................
(det finns andra som jobbar med dieselmotorer (moderna sådana), inkl undertecknad.)

och till skillnad från mitt "påstående" är ditt på vilket sätt annorlunda och underbyggt med fakta tycker du ? (annat än att du anser att du har rätt och jag har fel vilket du försöker förtydliga genom att uttrycka dig bestämt och bitvis något nedlåtande)..... ;)
 
Senast ändrad:

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.285
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: "Italian Tune up", är det behövligt?

(annat än att du anser att du har rätt och jag har fel vilket du försöker förtydliga genom att uttrycka dig bestämt och bitvis något nedlåtande).....

Det var inte jag som startade detta tonläge. Det var du, nedan.

Allt annat som påstås är rena nonsens.

Nej, du behöver inte göra någon Italian tune up !

(Snart 30 år i försöksverksamhet och utveckling av tunga diesel drivna fordon)

Om någon vill läsa på och sätta sig in i hur detta med DPF och regenerering fungerar, så kom jag i skrivande stund på en bra källa till kunskap, då referens till mina utsagor efterfrågades.
Detta gäller en VW motor, men principen är lika på de flesta mindre dieselmotorer. Undantag finns.

http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_350.pdf

(det finns fler på nätet, man bara behöva vilja lära sig)

Edit,
En kurs om DPF, http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_336.pdf
 
Senast ändrad:

JanneW

HBK Medlem
Inlägg
439
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
1335
Medlemskap
2025
Sv: "Italian Tune up", är det behövligt?

tack, dom var fina och helt klart sparade i arkivet :)

jag anser fortfarande att det räcker med att använda våra fordon normalt, vilket för dom flesta av oss faller väl inom gränserna nedan och inte ligger inom kategorin "short distances", då löser det sig ändå och ingen "Italian tune-up" behövs.

Text från sidan 31 i Self-study programme 336 som du refererade till (med mina färgmarkeringar)

"If the vehicle is driven frequently over short distances, regeneration of the diesel particulate filter can be impaired because the exhaust gas temperature does not reach the necessary level. Since regeneration cannot take place, there is a risk of the filter becoming damaged or blocked by carbon soot deposits. In order to avoid this, the diesel particulate filter warning lamp lights up in the dash panel insert if the carbon soot level reaches a certain threshold.
With this signal, the driver is requested to drive at more than 60km/h at a constant rate for a period of about 15 minutes. The filter can be cleaned most effectively if the vehicle is driven in 4th or 5th gear in a speed range of approximately 2000 rpm. The warning lamp must go out after this measure.
If the diesel particulate filter warning lamp does not go out after this measure, the preglow period warning lamp will light up and a message will be displayed in the dash panel insert saying "Engine damage - workshop" (or words to that effect). This informs the driver that the vehicle must be driven to the next workshop."
 
Toppen