Sv: "Italian Tune up", är det behövligt?
Faktum eller åsikt ?
Kör man lugnt så har partikelfiltret svårt att komma upp i sina >600 grader som behövs för optimal funktion det håller jag med om, men det kompenserar motorn då genom att reglera bränslemängder så avgastemperaturen blir högre och då så nära som möjligt för bästa funktion.
Visst det går ju inte i alla lägen.... för en komunaltraktor ja då är det ju 99% tomgång som gäller så då blir det lurigt, men det är inte så resten av oss använder våra dieselmotorer.
Om man nu lyckas "blåsa ur" partikelfiltret via denna Italian tune up eller varvande som några rekommenderar här ..... vart tar den skiten vägen tro ni då..... .? (Ja om ni inte listat ut det så far det ut i moder natur som vi försöker skydda till alla pris med modern teknik)
Det tar ju bort själva vitsen med att ha ett filter eller hur......
Att då tex släppa ut gråvatten i naturen, som diskuteras bitvis med stora ord i andra trådar, förefaller försvinnande litet om vi alla istället "blåser rent" våra avagasfilter (partikelfilter eller katalysator) ut i naturen lite nu och då.
Nej använd era bilar istället som det är tänkt och kör med insidan så gör vi det vi kan för miljön (inkl livslängd och bränsleförbrukning) och motorerna får arbeta som dom är avsedda att göra.
Jag tänker inte gå i polemik runt detta, det finns nog med sådana urspårade trådar, utan alla har rätt till sin egen tro eller åsikt vad än den baserats på och detta är min som jag presenterar.
Jag fortsätter gärna diskutera, men då är det över en god single malt eller ett glas rött ..... hör av er så ses vi där ute