• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Isolering

Status
Stängd för vidare inlägg.

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
I den storleksklassen och helintegrerade är själva överbygganden ungefär lika isolerad mellan olika märken. Åtminstone på hyfsat moderna bilar. Vad som i något enstaka fall kan vara något att se upp med är isoleringen av gråvattentanken och dess utloppsventil. För det mesta är helintegrerade i den storleken så vinterdugliga som det går att få, speciellt om de ursprungligen har blivit sålda i Sverige. Möjligen kan ett tillägg med tillverkarens "vinterpaket" behövas.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.139
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
En kompis köpe en husbil (glömt märket) men det var en scandinavian edition... Som skall klara våra breddgrader bra....
Han sitter nu nere vid Medelhavet och fryser.... Då det är enormt mycket kallras framifrån hela "styrhytten" och från inredning över föraplatserna.. :eek:
I en helintregrerad är det stor risk att kallras rasar in från styrhytten...
Jag bor 365 dagar om året i min hb. Det tog inte lång tid innan jag insåg att om detta skall fungera på vintern så måste jag ha en isolerad vägg mellan styrhytten och bodelen... Och så blev det, nu har jag njutit av att jag har inget kallras från styrhytten i många år.... :spinny:
Just nu är det noll gr ute jag sitter i t-shirt och njuter av värmen 22 plus inne i hela bilen :spinny: och inga kalla fötter mer :spinny::bye:
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.075
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
En kompis köpe en husbil (glömt märket) men det var en scandinavian edition... Som skall klara våra breddgrader bra....
Han sitter nu nere vid Medelhavet och fryser.... Då det är enormt mycket kallras framifrån hela "styrhytten" och från inredning över föraplatserna.. :eek:
I en helintregrerad är det stor risk att kallras rasar in från styrhytten...
Jag bor 365 dagar om året i min hb. Det tog inte lång tid innan jag insåg att om detta skall fungera på vintern så måste jag ha en isolerad vägg mellan styrhytten och bodelen... Och så blev det, nu har jag njutit av att jag har inget kallras från styrhytten i många år.... :spinny:
Just nu är det noll gr ute jag sitter i t-shirt och njuter av värmen 22 plus inne i hela bilen :spinny: och inga kalla fötter mer :spinny::bye:
Bäst är ju som du skriver att helt avskärma främre delen, annars gäller det att ha en helintegrerad som är vinteranpassad,dvs, isolerglas i sidorutorna,isoleringstäcke invändigt vid fotutrymmet fram,värmepaket under stolarna fram,täcke över frontrutan,ev.golvvärmematta i förarhytten.
Det finns en hel del bilar som passar in på detta tex. Carthago,Kabe,Rapido,Hymer
 
F

F.d. 22252

Guest
Flera kvm enkelglas är ju svårt att isolera.
Väldigt många helintegrerade bilar man sett har isolertäcket på för jämnan på campingen på natten är det kanske 4 gr ute på dagen skiner solen inga problem att få 30gr i framänden. Men det blir ju mörkt i hela framdelen och ingen utsikt.
Jag tycker att det som saknas är någon sorts lätt skjutbar eller på annat sätt bortagbar vägg. Men många vill ju sitta i vända framstolar och se på tv även om bilen är 8m.
Jag har ibland svårt att förstå planeringen av en modern husbil de gamla var ju ganska stora och luftiga inne fast mycket mindre. Det är klart att man måste ha plats för förtältet stolar och bord för minst 6 pers och två elcyklar osv. Men det sker ju på bekostnaden av innerutrymme där det är separat liten toalett och dusch. Så de enda bekväma stolarna sitter ju där fram så det är svårt att ha en vägg där.
En del bilar har ju en säng som man hissar ner från taket ska man bo där över framstolarna gäller det att isoleringen är bra.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.872
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
På min gamla helint. Hymer är det isolerglas runt om utom vindrutan, här har man löst det med en egen liten termostatstyrd Truma som blåser varmluft på vindrutan och golvet, har även vattenburen golvvärme i hela cockpit samt dito element under stolarna från en av de stora pannorna, jag behöver inget täcke, men visst det går åt mer gasol, men ska man spara energi så gäller det tjockt specialtäcke.
 
F

F.d. 22252

Guest
Jag fick ju gjort ett specialsytt täcke mellan hytt och bo utrymme, gjorde en liten isolerad mellanvägg på en halvmeter och sen hänger jag upp täcket med kardborrband.
Täcket består av ett riktigt varmt vanligt täcke som är sytt dubbelt sen sitter detta i ett kvalitetslakan och det finns en liten plastruta av mjuk plast så att jag kan se döda vinkeln på höger sida genom sidofönstret när jag backar. Jag lämnade bort jobbet till ett proffs.
på vintern har jag haft 0gr i hytten och över 20 inne på sommaren lika dant men över 30gr i hytten. jag vet inte k-värdet men det har fungerat väldigt bra. Har aldrig använt mer än 1kw el för att hålla värmen och då slår termostaten av med jämna mellanrum även när det varit 0gr ute. Har ju sängen på tvären bakom hytten så det måste vara bra isolerat annars kan man ju bli sjuk. Man kan ju fixa lite special lösningar man måste inte alltid köpa nytt. Mitt täcke kostade ca 1500kr totalt. klarar 10 dagar på en P11 om jag kan stänga av värmen mellan 09-18.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Mune 2 Flair hadde begge en isolert rullevegg som vi kunne rulle ned for å hindre kulderas fra frontruten. Siderutene var isolerglass så de ga ingen kulderas, Det var og på den eldste ekstra isolasjon under gulmattene foran. - den nyeste hadde dobbelt golv frem til pedalene. Har brukt begge ned til kaldere enn 30 blå og allt fungerte som det skulle - også vannet. Og varmekjære som vi er så holdt vi det varmere enn 20 varme inne.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen