• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Isolering av Plåtis

Ulf S

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
43011
Medlemskap
2026
Hej

Gör det något om väggisoleringen i bodelen inte ligger an mot bilens plåt utan partiellt lämnar en luftspalt i mellan isolering och plåt?
Gör det något att bilens egna sidobalkar/stolpar, längsgående och stående, inte är isolerade?
Bilen är tänkt att användas året om i skandinaviskt klimat.

Tacksam för svar som refererar till branschstandard eller vedertagna isolertekniska principer för husbilar.

Senast ändrad:
Hmm, Vet inte om Termodynamikens lagar,
duger som föreskrift/branschstandard?

Stillastående luft leder värme dåligt.
Rörlig luft kan transportera värme.
Varm luft stiger uppåt.
Således kommer du att få en typ av "skorstensverkan"
i den spalt som du beskriver.
M.a.o. dålig isolering.

Isolering med slutna celler, ser jag som ett måste
för att undvika fuktvandring, med därpå följande,
kondensutfällning, jfr daggpunkt.
Framtida rostangrepp som konsekvens?
Rostskydda alltså före att isoleringen påbörjas.

Oisolerade balkar kommer att utgöra sk. "köldbryggor".
Också risk för kondensutfällning, jfr daggpunkt igen.

Att isolera en plåtis är sannerligen ingen Quickfix.
Isolerade själv en WV-buss på 90-talets början.
Hade den i 29 år, som windsurfare, i ständigt fuktig och salt miljö.
Förresten så arbetade jag vid den tiden på Isenta. (isoleringsföretag)

Materialtips kan vara:
Armaflex, eller motsv. cellgummi med slutna celler.
Styrofoam har slutna celler, men INTE Frigolit det absorberar fukt på sikt.
PU-skum av hög kvalitet.
Tålamod och en bra lokal.
Lycka till och återkoppla gärna. Tycker Raasken :-)

Hmm, Vet inte om Termodynamikens lagar,
duger som föreskrift/branschstandard?

Stillastående luft leder värme dåligt.
Rörlig luft kan transportera värme.
Varm luft stiger uppåt.
Således kommer du att få en typ av "skorstensverkan"
i den spalt som du beskriver.
M.a.o. dålig isolering.

Oisolerade balkar kommer att utgöra sk. "köldbryggor".
Också risk för kondensutfällning, jfr daggpunkt igen.

Att isolera en plåtis är sannerligen ingen Quickfix.
Isolerade själv en WV-buss på 90-talets början.
Hade den i 29 år, som windsurfare, i ständigt fuktig och salt miljö.
Förresten så arbetade jag vid den tiden på Isenta. (isoleringsföretag)

Materialtips kan vara:
Armaflex, eller motsv. cellgummi med slutna celler.
Styrofoam har slutna celler, men INTE Frigolit det absorberar fukt på sikt.
PU-skum av hög kvalitet.
Tålamod och en bra lokal.
Lycka till och återkoppla gärna. Tycker Raasken :-)
Hej och tack för ditt svar. Fysikens lagar är ju alltid pålitliga. Jag ser väl det samma sätt, att isoleringen skall ligga dikt an plåten och vara tät i skarvar mm. Samma princip som gäller för en husvägg, dvs precis som du nämner, att stillastående luft leder dåligt. Jag vill bara ha input så jag inte missar något väsentligt eller saker jag inte tänkt på. Häls ulf

Det påminner mig om det var ganska vanligt med rostangrepp på dörrarnas nedre del på SAAB 99. Där fanns, åtminstone på en del årsmodeller, en fastlimmad tunn matta (ljudisolering?) från dörrens underkant och några dm uppåt. Med tiden hände det att limmet lossnade bitvis så det blev en spalt mellan mattan och plåten där kondens- och annat vatten rann in uppifrån och blev kvar lång tid med rost som resultat. Viktigt att undvika spalter mellan isoleringen och ytterplåten, med andra ord!

Vad var det för PU skum som Cabby använde i sina husvagnar? Det fungerade tydligen väldigt bra men var ju också hemskt vid renovering då det satt som berget mot omgivande material!

Vad var det för PU skum som Cabby använde i sina husvagnar? Det fungerade tydligen väldigt bra men var ju också hemskt vid renovering då det satt som berget mot omgivande material!

Cabby använde en metod som kallas in-situ-skumning – alltså att skummet skapades "på plats".

Ytter- och innerväggar hölls ihop av reglar, och hela "paketet" placerades i en press. I reglarna fanns uppborrade hål, och genom dessa prutades PU-materialet in i flytande form i noggrant specificerad mängd, för att sedan "jäsa" inne i det som skulle bli ett byggelement.

Pålle

Senast ändrad:
Hej

Gör det något om väggisoleringen i bodelen inte ligger an mot bilens plåt utan partiellt lämnar en luftspalt i mellan isolering och plåt?
Gör det något att bilens egna sidobalkar/stolpar, längsgående och stående, inte är isolerade?
Bilen är tänkt att användas året om i skandinaviskt klimat.

Tacksam för svar som refererar till branschstandard eller vedertagna isolertekniska principer för husbilar.
Verkar vara i samma sits som dig, alltså snart påbörja isolering av en plåtis. Jag kommer köra med Armaflex + 3M thinsulate. En sak har jag lärt mig genom ett antal husbilar i kallt klimat genom åren. All metall som har direkt kontakt med utsidan skapar rejäl kondens. Det kan vara en genomgående bult, en ren plåtyta eller metallister. Så i min bil kommer allt täckas in i armaflex av varierande tjocklek. Jag kommer minimera antalet genomgående fästelement som kan agera köldbrygga och skapa kondensproblem på insidan. Detta tillsammans med rejäl ventilation gör att jag hoppas på att slippa kondensproblem.

Vet att Kabe sprutisolerar sina plåtisar.

Tillbaka
Toppen