• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Isolering av enkelgolv

B

Byggare Bob

Guest
Tänkte försöka isolera golvet i vår husbil. Har sett att det finns skivor i 20-30 mm tjocklek som jag i så fall skulle limma fast underifrån. Detta kräver då att materialet inte absorberar fukt att det har ett ytskikt som tåler värmen från avgasröret och dessutom klarar av vatten och grussprut från däcken. Finns det någon som har erfarenheter i ämnet, material och arbetsgång?
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.268
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Isolering av enkelgolv

Att isolera golvet underifrån låter lite riskabelt i mina öron.

Vad har du för material i skivan som nuvarande bodel vilar på? Om det är en plyfaskiva som ligger där med någon form av vattenskyddande beläggning (rostskyddsmassa, underredsmassa eller dylikt) som du klär in med ett underliggande isoleringsskikt kan det snabbt bli röta. Vatten kommer säkert att tränga in i skarvar och övergångar mot rambalkar vid körning i regn eller snö. Denna fukt kan transportera sig med hjälp av kapillärkraft ett bra stycke. När det blir torrt väder torkar det vid skarvarna och därmed kommer inte det inträngda vattnet ut eftersom kapillärkraften försvinner. Vattnet stannar då kvar och gottar till sig tillsammans med trämaterialet. Röta kan då snabbt uppstå.
 
B

Byggare Bob

Guest
Sv: Isolering av enkelgolv

Usch, låter inte trevligt.
Att isolera från ovansidan innbär så mycket merarbete att det knappast slulle vara mödan värt. Det blir till att tänka ut något nytt. Det finns ju många kluriga människor i klubben så vi får se om det kan komma några förslag.
Tack ändå för kloka synpunkter.
 
F

F.d. 3753

Guest
Sv: Isolering av enkelgolv

Enklast är kanske att lägga in en tjock och härlig matta på insidan av golvet. Ligger man ofta med 220v så kan man komplettera med elektrisk golvvärme under mattan, fast då bör inte mattan vara så tjock och välisolerande att värmen inte ter sig igenom åt rätt håll.
Isolerar mattan lika bra eller bättre än golvet så får man inte mycket nytta av golvvärmen.

En tokig idé kanske men....
Har man vattenburen värme och bra takhöjd så kan man kanske lägga in ett extra golv på insidan med slingor för varmvattnet. Det behöver nog inte bygga mer än max 4-5 cm.
 
Toppen