• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Iskallt

Sunom

HBK Medlem
Inlägg
27
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
6897
Medlemskap
2024
I går hämtade vi vår nya fina varma husbil och gjorde vår premiärtur till goda vänner som ställde upp med elström så vi kunde kolla att fungerade ombord.
Inför natten kopplade vi över Truman till el från gas och vaknade med en helt utfryst bil. Enligt försäljaren som vi besökte på hemvägen så är det bara gas som gäller den här årstiden. Måste vara en helt misslyckad konstruktion som drar 1800 W och inte klarar den lilla volymen.Huset hemma klarar sig på mindre energimängd. Ni som har erfarenhet,var är felet ?

MVH Sune
 
F

F.d. 25098

Guest
Sv: Iskallt

Hej.

Ni får beskriva iskallt. Gav värmaren någon värme över huvud taget.

Själv upplever jag att elvärmen räcker ner till c:a 0 grader. Kallare än det så får jag kombiköra med gasol.

Peter (varmblodig).
 

Sunom

HBK Medlem
Inlägg
27
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
6897
Medlemskap
2024
Sv: Iskallt

Hej.

Ni får beskriva iskallt. Gav värmaren någon värme över huvud taget.

Själv upplever jag att elvärmen räcker ner till c:a 0 grader. Kallare än det så får jag kombiköra med gasol.

Peter (varmblodig).

Hej ! Vi är väl frusna av oss och upplevde den saknade värmen som iskallt Nu sitter vi i en varm bil (gasol) och får väl prova oss fram med kombikörning när utetempen stiger. Tack för tipsen

MVH Sune
 
F

F.d. 25200

Guest
Sv: Iskallt

Har samma problem, dålig värme på bara el. Enligt återförsäljare ska pannan stå på el + gas för att elektroniken ska funka riktigt. :confused:
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Iskallt

Som jag skrivit i en del trådar så ger våran elpatron 1850w värmemässigt mindre effekt om man sätter en vanlig kupefläkt på 750w på golvet .

Det verkar som känselkroppen som styr fläkthastigheten inte blir tillräckligt varm när man kör på el och kör då inte upp flödet så värmen kommer ut .

Kör på kombinera el/gas så ligger den på full el hela tiden och stödkör med gas .
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: Iskallt

jag har fått den upp fattningen genom detta forum att d truma luftvärme är det bästa man kann tillomed använda sommar bilar på vintern dom är bättre än nordiska bilar med alde värme om man skall tro på debatterna här så jag har starkt funderat på att byta min vinter bil till en med truma men nu hör jag att truma är inte bra vilket jag alltid vist så jag blir villrådig nu om jag skall prova en tysk vinter bil med truma för man vet inte riktigt vad som gäller omm manimporterar en tysk kvallitets bil med truma ohc tror att den går att använda på vintern vilket är rätt.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Iskallt

Hehe kul att skriva ett långt inlägg och ha massor med fönster öppna så märker man att man släckt ner det fönstret man skrivit ...
Men men jag skickade iväg detta till Truma :

Hello.
I have a Hymer motorhome which is fitted with a Truma C6002EH and when I use boiler at 230W it is very low fan speed.
When I use the gas and it gets warmer in the boiler so does the automatic fan control better.
Is the temperature sensing device 34000-34300 (your REF 137 370) for a long way from the immersion heaters?
Can you mount the manual fan control when driving on electricity, but without disconnecting the automatic fan control to avoid overheating?

I look forward to a reply with kind regards Bengt-Ake Linder Sweden

(översatt med Google translate )
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Iskallt

Jo man får väl hoppas annars så kanske jag kan maila en bekant som är engelsk lärare för rättstavning / rätt formulering men jag kanske får tillbaka ett blankt papper då :) .

Får hoppas dom har överseende med att det är en Svensk som skickar .....
 
F

F.d. 52959

Guest
Sv: Iskallt

I går hämtade vi vår nya fina varma husbil och gjorde vår premiärtur till goda vänner som ställde upp med elström så vi kunde kolla att fungerade ombord.
Inför natten kopplade vi över Truman till el från gas och vaknade med en helt utfryst bil. Enligt försäljaren som vi besökte på hemvägen så är det bara gas som gäller den här årstiden. Måste vara en helt misslyckad konstruktion som drar 1800 W och inte klarar den lilla volymen.Huset hemma klarar sig på mindre energimängd. Ni som har erfarenhet,var är felet ?

MVH Sune
Hej
Det måste vara något fel." helt utfryst bil " kan det inte vara om elpatronen fungerat.
Säljaren verkar inte veta vad han pratar om. Men det beror så klart på hur stor bil
du har. I vår som är 5.70 m klarar elpatronen uppvärmningen ned till ca -5 grader.
Mvh
Sven-Eric
 
Toppen