• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Isbildning i motorrum Fiat Ducato 130

abeste03

HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Offerdal
HBK-Nr
11154
Medlemskap
2024
Hej Allihopa
Är det fler än vi som använder husbilen hela vintrarna, och har haft problem med att det rinner in vatten och fryser ihop i motorrummet så att bilen inte går att starta p.g.a is.
Har råkat ut för detta nu 4 gånger.
Första gången revs remmen till AC:n av.
Efter första gången skaffade vi ett vintertäcke till bilen.
Men står man ca. 2-3 veckor på samma ställe får man se upp
så att man inte får isbildning och detta gäller båda sidor.
Har någon ev. kommit på en lösning på detta problem?:

MVH
Stefan/Inger
 
F

F.d. 55263

Guest
Sv: Isbildning i motorrum Fiat Ducato 130

Samma sak hände med AC remmen på min Ducato 130 vid nyår
 

Daniel K

FD HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022
Sv: Isbildning i motorrum Fiat Ducato 130

Är inte det problemet löst på senare årsmodeller?
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: Isbildning i motorrum Fiat Ducato 130

Vet inte på andra, men jag har flera gånger kollat o det blir inte vått i motorrummet vid regn eller biltvätt i vår 2009.
Kör året runt med den.

Leif
 

Curt & Anna-Lena

FD HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Myresjö
HBK-Nr
669
Medlemskap
2022
Sv: Isbildning i motorrum Fiat Ducato 130

Om du söker på Fiat sållet 2007 så kanske du hittar en hel del info. Namnet myntade jag
när min generator frös ihop och remmen for i bitar. Jag har beskrivit hur jag själv
åtgärdat problemet. Fiat bjöd på vissa skydd inne i motorrummet men det löste
ju inte problemet eftersom listen mot rutan inte tätar på tidiga modeller.
Jag har lagt ut en gummisträng som fäster i rutan och går över listen som leder ner
i baljan och sedan gjort lite andra tätningar i skarven av baljan. Sidoavrinningen
har jag satt slangar i så vattnet rinner ut i julhuset. det ska finnas lite bilder på
detta.
 

tarmo

FD HBK Medlem
Inlägg
13
Kommun
Österåker
HBK-Nr
11556
Medlemskap
2021
Sv: Isbildning i motorrum Fiat Ducato 130

Köpte min Ducato i höstas. Husbilen årsmodell 2007-byggt på 2006 ans Fiat ducato. Jag läste tidigade inläggen här om problem med is och modifierade tätningen följande: Dubbelhäftande tejp Biltema genomskinlig mellan vinrutan och plastlisten. Borrade befintliga hål i plastbaljor över strålkastaren större , och limmade plastslangar insidan. Fyllde spåren i underkant plastlådan under galler insug till kupeluft med tätningsmassa och svart tejp.( eliminera bakfall) Smörjde gummilisten runt dito. Vidare tillverkade jag kupor över luftintagen på motorhuvud. Gummiilisten uppkanten mot motorhuv var moterat upp och ned .U listens insidans hullingar skall täta mot utsidan (Läckage innanför den mjuka listen)
Husbilen står med lite elvärme och istappar bildas utvändigt . Motorrummet är helt tort.
 
Senast ändrad:

saxnäs

HBK Medlem
Inlägg
638
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
12900
Medlemskap
2024
Sv: Isbildning i motorrum Fiat Ducato 130

Har en Dethleffs med Renault 150 dci motor finns det även problem på en sådan.
 

Agge&Micke

HBK Medlem
Inlägg
790
Kommun
Upplands-Bro
HBK-Nr
11636
Medlemskap
2024
Sv: Isbildning i motorrum Fiat Ducato 130

Vi har en 2007 men har inga sådana problem och vi använder den vintertid däremot så blir det betydligt bättre värme på förarsidan än på passagerarsidan och det är jäkligt irriterande.
 
Toppen