• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Is i kranarna...

StJeP

HBK Medlem
Inlägg
810
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
590
Medlemskap
2024
Vi tömde systemet när det var som kallast men glömde att öppna kranarna så det blev is i kranarna. Nu läcker det vid svängpipen, någon som har bytt packningen eller om det e en oring,några tips på hur man gör för att komma åt packningarna? Bilen är en Carthago -09. Tack på förhand/Staffan
 

Kingen

HBK Medlem
Inlägg
4.289
Kommun
Färgelanda
HBK-Nr
2
Medlemskap
2024
Sv: Is i kranarna...

Vet inte vad du har för några kranar men kan du vrida på pipdelen så är det bara att dra rätt ut för det är en O-ring som tätar.
Så var det på våra kranar i vår Knaus, kan inte garantera att det är samma kranar i din bil.
 

Anders & Kicki

HBK Medlem
Inlägg
17
Kommun
Lidköping
HBK-Nr
1244
Medlemskap
2028
Sv: Is i kranarna...

Vi tömde systemet när det var som kallast men glömde att öppna kranarna så det blev is i kranarna. Nu läcker det vid svängpipen, någon som har bytt packningen eller om det e en oring,några tips på hur man gör för att komma åt packningarna? Bilen är en Carthago -09. Tack på förhand/Staffan
det kanske inte bara är att dra det kan även sitta en låsnipper på kranen och då drar man sönder övriga packningar
MVH Anders
 

T.Rantzow

HBK Valberedning
Inlägg
497
Kommun
Castro Marim
HBK-Nr
305
Medlemskap
2024
Sv: Is i kranarna...

Du är inte ensam om detta, om det nu är en tröst.
Min bil stod parkerad framåt lutad och vattnet rann inte ut riktigt från kranen.
Detta räckte för att bägge kranarna skulle frysa sönder.
Köpte nya kranar på Ikea för 79 kronor som fungerar utmärkt.
Funktionen med att dra upp en spolslang från kranen, som jag misstänker du också har i din husbil går dock förlorad.
Annars finns det sådana på Ikea också, men då får du sätta två ettor framför 79 kronor.

Jag misstänket att det inte är första eller sista gången man får meka med kranarna.


[FONT=&quot]Mvh [/FONT]
 

StJeP

HBK Medlem
Inlägg
810
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
590
Medlemskap
2024
Sv: Is i kranarna...

Om det inte kommer från armen ut utan från den svängbara delen på kranen,hur tar man loss den då? Kan det finnas en insex under röd/blå märket uppe på kranen,någon som gjort det? Ska kolla det bättre imorgon när jag ska hämta bilen/Staffan
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.594
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Is i kranarna...

Hej, vet tyvärr inte hur man delar din kran. Men risken med läckan är väl tyvärr att något hårt av typ plast eller metall i kranen har spruckit av istrycket, en ev. O-ring borde nog ha klarat sig. Men absolut värt att kolla upp om du nu kan "hitta in" i kranen.

JANKRO.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Is i kranarna...

Jag har råkat ut för just detta med läckage vid "svängpipen" efter en hård vinter. Jag skruvade loss den del som pipen satt i och visade upp den i lokal rörfirma varefter mokaren försvann en stund, kom tillbaka och sa att "nu funkar den". Jag tror att han bytte en O-ring och tryckte tillbaka pipen i sin hållare.

"Kostar", frågade jag. "Ingenting", sade han. "Jag förstår att du har varit här tidigare eftersom du kom hit när du hade problem. Välkommen tillbaka"!

Tydligen fungerar den delen av armaturen på något vis som frostsäkring och förhindrar större skador vid slarvig vinterhantering. Detta tror jag. Jag vet inte!

Jappe
 

StJeP

HBK Medlem
Inlägg
810
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
590
Medlemskap
2024
Sv: Is i kranarna...

Jag har råkat ut för just detta med läckage vid "svängpipen" efter en hård vinter. Jag skruvade loss den del som pipen satt i och visade upp den i lokal rörfirma varefter mokaren försvann en stund, kom tillbaka och sa att "nu funkar den". Jag tror att han bytte en O-ring och tryckte tillbaka pipen i sin hållare.

"Kostar", frågade jag. "Ingenting", sade han. "Jag förstår att du har varit här tidigare eftersom du kom hit när du hade problem. Välkommen tillbaka"!

Tydligen fungerar den delen av armaturen på något vis som frostsäkring och förhindrar större skador vid slarvig vinterhantering. Detta tror jag. Jag vet inte!

Jappe

Hej Jappe,hur fick du loss svängpipen/Staffan
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Is i kranarna...

Jag utgår ifrån att det är en blandare för varmt och kallt vatten.
Mycket riktigt finns det troligen en insexsruv under "rödblå" plastbrickan. När nan lyfter bort själva "vredet" ser man en konisk ringformad täckning över själva "innandömet.
Denna koniska täckning brukar gå att lossa med enbart handkraft. (endast estetisk funktion)
Nu kommer man åt en mutter som(22mm?) håller hela hela isatsen på plats. Ta bort muttern och dra hela insatsen rakt ut. Har du otur så har den keramiska insatsen frusit sönder och måste bytas.

Den blandare jag har i min bil bytte jag insats i för ett par år sedan och istället för att köpa hos en rörmokare köpte jag en blandare på IKEA (LAGAN heter den) denna demonterades och insatsen monterades i min blandare. Kostnad c:a 130:- men troligen har den blivit något byrare men även 150:- är klart prisvärt.

Observera bara noga att i botten på blandarhuset finns det ett par styrhål som skall passa ihop med styrstiften på insatsen.

Lycka till!
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Is i kranarna...

/Hej Jappe, hur fick du loss svängpipen/Staffan/

Hej Staffan! På min kran var det enkelt, bara skruva bort ringen som håller pipen. Du har nog en annan kran så jag tycker det är bäst att fråga en rörmokare hur man gör. Förmodligen behövs lite våld för att dra ut den och sedan lite våld för att få dit den igen, då med en ny O-ring. Som framgår av detta är jag ingen rörmokare.

blandare HB.jpg
 

StJeP

HBK Medlem
Inlägg
810
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
590
Medlemskap
2024
Sv: Is i kranarna...

Nu har jag fått stopp på läckaget både vid svängpipen inne vid kranen. På vår kran går det 2 slangar upp till 2 nipplar på under sidan. Så här gjorde jag
1-lossa bägge slangarna från undersidan (värm försiktigt med en tändare på slangarna om de sitter hårt på nipplarna)
2-skruva loss muttern på undersidan som håller blandaren
3-när nu hela blandaren är loss o du har den i handen så tryck på sprinten som säkrar nipplarna på undersidan. Ta med en tång o dra ut nipplarna, nu kommer man åt att byta en o-ring på var nippel.
4-ta bort röd o blå markering o lossa skruven, ta bort handtaget
5-lossa muttern o dela hela blandaren,då kommer man åt dom 2 packningar som finns i blandaren o tätar snurrpipen
6-dra armen rakt ut så kommer man åt den sista o-ringen

Hoppas detta kan vara till hjälp för någon som hamnat i vår sits/Staffan
 
Senast ändrad:

Emmalena & Hans

HBK Medlem
Inlägg
75
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
454
Medlemskap
2024
Sv: Is i kranarna...

Här kommer mina nuvunna erfarenheter om läckande kran från tvättstället. Upptäckte det precis när jag skulle åka iväg till Tysslingen (som ni kan läsa om i en annan tråd). Jag stängde strömbrytaren för vattenpumpen och tänkte att jag får fixa det en annan gång.

Hur som hellst, eftersom det regnade åkte jag in till Nerikes Camp i Örebro för att få hjälp. De hade inte tid att skruva med kranen men gav mig instruktioner om hur jag skulle göra. Jag plockade bort kranen (och lite till...) och gick in med kranen. De visade sig att den blå slanganslutningen hade släppt pga frysning. Fick hjälp med att sätta dit den efter att först dragit ut svart splint (?) se bild. Dessutom testade att den funkade.

Sen var det "bara" att sätta tillbaka allt och det funkade! Nerikes Camp tog inget betalt för besväret vilket jag uppskattade. Utmärkt service!

Hans
 

Bilagor

  • kranrep-DSC_2735-HF-100401.jpg
    kranrep-DSC_2735-HF-100401.jpg
    48,9 KB · Visningar: 399
  • kranrep-DSC_2733-HF-100401.jpg
    kranrep-DSC_2733-HF-100401.jpg
    61,3 KB · Visningar: 395
Toppen