• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

IR-sensor till satellitmottagare

Kronvall

HBK Medlem
Inlägg
838
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2024
Jag behöver en ny IR sensor till min satellitmottagare,
Var på nätet kan man handla en sådan? Har sökt men google fattar inte vad jag söker efter.
Det borde väl funka med vilken IR sensor som helst (med rätt anslutning) som är avsedd att användas med fjärrkontroll.

84E07B0C-1A78-40C0-B966-B491D2E9492E.jpeg
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Kan du åpne boksen i enden av kabelen? Med åpen boks se om mottakeren fungerer, Det hender at plastglasset etter noen år absorberer for mye. Selve sensoren er oftest en sak med 2 pinner. Denne kan lett byttes - Kjell o Co eller Elfa har slike i løs vekt. Det er vanskelig å se om det er en boks med eller ute forsterker av signalet. Uten er det kun 2 tråder, med er det minst 3 gjerne 4.

Noe annet er om senderen i fjernkontrollen sender, dette kan en kontrollere med mobilkamera - en skal kunne se blink når en trykker på en tast. Øyet ser ikke ir-lyset, men kamera ser det og gir et synlig bilde.
 

Kronvall

HBK Medlem
Inlägg
838
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2024
Nej sensorboxen går inte att öppna.

Det var så här när mottagaren sluta fungera:
Allt funka normalt på kvällen, sensorn lyser då med fast grönt sken.
På morgonen när jag skulle köra parabolen till viloläge så hände inget när jag tryckte på fjärrkontrollen, sensorn lyser fortfarande med grönt fast sken.
I det läget ska sensorn blinka under tiden parabolen stänger sig för att sen övergå till fast rött sken.
Jag bröt strömmen till boxen, när jag satt på strömmen igen blinka sensorn till en kort stund. Den skulle då lyst rött tills jag tryckt power knappen på fjärrkontrollen och övergått till fast grön sken.
Som tur är stänger sig parabolen när bilmotorn startar.
När jag nu bryter och sätter på strömmen till mottagaren så blinkar sensorn till en kort stund.

Jag fick en ny sensor på garantien för 5 år sedan och tänkte att det kanske är den som strular igen. Det är ju en enkel sak att själv åtgärda och troligtvis billigare än att lämna in mottagaren för felsökning om det nu skulle var den som är sönder.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Ut fra din beskrivning nå så er det klart at du trenger en ny sensor og at den er spesiell for dette merket eller modell mottaker. Men for sikkerhets skyld sjekk at fjernkontrollen sender, det kan være så enkelt som dødt batteri i den.
 

Kronvall

HBK Medlem
Inlägg
838
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2024
Tack Knut,
vet du (eller någon annan) vad den svarta knappen längst till vänster är till för.
Finns ingen info i bruksanvisningen.
Mottagaren är en Kathrein UFS 940w

922165A3-2604-4B94-B4D7-E901E2E9360E.jpeg
 
Toppen