• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

IR-detektor

F

F.d. 28851

Guest
Hej!
Finns det någon som har kunskap om utomhus ir-detektorer, eller har monterat på husbilen redan? vilka ska man köpa? eventuellt prisläge. Har tänkt att montera dessa ihop med bilens signal och ljussystem som ett varnings system när man fricamper.
Tacksam för svar
Claus och Carin:confused:
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.586
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: IR-detektor

Jag skulle avråda från att ansluta en utvändig IR-detektor till signalhorn eller annan akustisk signal, däremot till en ytterbelysning.


Står man där folk kan passera intill bilen så är det varken trevligt för dem som passerar eller en själv som blir väckt av biltutan.
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Sv: IR-detektor

Det är som Gunnar skriver. Glömmer man till ex. slå av billarmet en tidig morgon när man går ut och befinner sig på en stellplats i Tyskland då är man inte populär. Det är egen erfarenhet.
Hälsn. Krister.
 
F

F.d. 4972

Guest
Sv: IR-detektor

Ett tips för att samtidigt mota bort pissande hundar och katter etc är följande:
Köp en IR-detektor 12V på tex Conrad Elektronik Sverige - Europas största postorderföretag för elektronik och teknik och ett blixtljus 12V (blått kallt sken) på Clas Ohlson Internetbutik
Montera blixtljuset under bilen mellan rambalkarna på ett ställe som håller sig rent. IR-detektorn monteras så den går att rengöra. Om du vill ha runt om bevakning bör du nog ha en rundstrålande. Önskas väckning sätt då en enkel tuta inne i bilen. Detta koncept fungerar som ett ganska effektivt tyst larm
Det blå bixtljuset lyser upp marken under bilen och syns väldigt bra i natten.

/Lars
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen