• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

IPCC-rapporten 2021

landetRunt

HBK Medlem
Inlägg
62
Kommun
Söderköping
HBK-Nr
32411
Medlemskap
2024
Dags för åtgärder, det verkar inte råda något som helst tvivel - frågan är väl vad som ska göras. Att man från miljögrupper kommer att kräva stopp för alla former av oljebaserade drivmedel kan vi utgå från, det har man i princip drivit redan innan rapporten och om något så kommer de kraven att förnyas och förstärkas. Miljöministern gav även ett datum för sitt krav - stopp för försäljning 2030, eller lite drygt 8 år bort. Rimligt? Svårt att säga, vad ger det för effekter jämfört med andra åtgärder - och är det ett svenskt ansvar att rädda miljön eller blir det internationell samling bakom åtgärderna? Efter att ha sett filmer som Cowspiracy och Seaspiracy så undrar man vilka effekter ett totalförbud på oljebaserade drivmedel kommer att få - men övertygelsen inom miljörörelsen verkar total så det kommer troligtvis inte att göra så stor skillnad, inte så länge som man lyckas hålla en regering med en stark önskan att behålla makten som gisslan.

Så - till den egentliga huvudfrågan.. Som presumtiv husbilsspekulant, är man helknäpp som ens övervä att satsa många hundra tusen på en produkt som kanske inte får, eller ens kan framföras om några år? Vi är säkerligen inte ensamma om att fundera på ett köp - hur resonerar andra i samma sits?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Om fremtiden vet en lite, så lev i nåtiden og håp det beste. Det de fleste snakker om er slutt på salg av NYE biler med oljeforbrenning på noe forskjellige år. Det de først snakker om er småbiler, og EU sitt våpen mot disse er utslipps kravene som er skissert fra 2030 som gjør det nesten umulig å fortsette å lage motorer som tilfredstiller kravene. Kravene for tyngre biler er litt mer avslappet ennå da ingen har en ferdig løsning på utslippsfrie slike. Kortdistanse muligens, men langtransport veldig tvilsomt ennå. Et eksperiment av en gruppe i Australia tester ombygging av dragere til eldrift med batteribytte på strekningen Sydney Brisbane. Snutebilene får batteipakken der motor og veksellåda sitter og på truckstop underveis er det lade/bytte stasjon for batteriene. Førerne får sin tildelte hviletid mens betjeningen trekker ut det nesten tomme batteriet og setter inn ett fulladet. Vi ser ingen forskjell på disse dragere og de andre, men forskjellen i lyd er enorm - og de elektriske trenger ikke gå ned i fart i motbakkene, dreiemoment i overflod. Bolagene regner med at ombyggingen betaler seg på under 2 år i redusert driftskostnad. Men dette hjelper ikke på lokaltransporten, her må en vente på at Stellantis og Daimler/MB får sine nye biler på veien fra rundt 2025. De få som er tilgjengelig i dag er mest som prototyper å regne.
 

landetRunt

HBK Medlem
Inlägg
62
Kommun
Söderköping
HBK-Nr
32411
Medlemskap
2024
Tackar, lite lägre intresse för vad jag trodde skulle generera lite lite mer engagemang!

Jag delar helt och fullt uppfattningen att man knappast vet något om vad som komma skall och att det är bättre att leva sitt liv och så får man se vad som händer, det är många förståsigpåare som gärna tar på sig rollen som siare om framtiden.

Problemet med just den här frågan är att det nu förefaller som att det inte går att komma på radikala förslag nog, utan att det nu blir ännu mer extremism i de lösningar som presenteras - och det är viktigare att vi gör något alls, än att vi gör något bra (och vad som är bra och inte kan naturligtvis också debatteras till kossorna kommer hem). Och i egenskap av någon som just gett sig in i det här med husbil med möjligheten att vara lite avvaktande, så känns det logiskt att ta vara på den möjligheten. Det är ju en sak att lägga ner pengar på underhåll av något man har, och en annan sak att investera i något helt nytt, vi kommer ju inte att paniksälja våra bilar och motorcyklar till följd av spekulation, men vi kommer sannolikt att fundera lite extra innan vi byter nästa gång.

Det är intressant att höra om de insatser som görs på olika håll, men de påminner ganska mycket om varandra. Det är väl svårt att göra så väldigt olika, det finns helt enkelt inte teknik eller ens idéer för att göra någon större skillnad - skillnaden blir väl istället hur motiverat varje land, eller företag för den delen, är och hur mycket man är beredd att satsa. I Sverige vet jag om två elvägar som de du nämner - båda är några kilometer långa - det är väl bristande motivation att investera i ett ordentligt experiment. Men visst har elfordon stora fördelar, i alla fall om man har en batteritillverkning som lever upp till de miljömässiga fördelarna. Vi har en elbil, som vi laddar med egen sol-el, så vi är väl redan övertygade - men det är snudd påför hobbybruk, dom går 30-40 mil, kostar 50-200% mer än motsvarande bensin- eller dieselbil. Det är inte färdigt för ett massivt utbyte, vi försöker ersätta ett fungerande transportmedel med något som inte ännu finns - i alla fall inte i tillräckligt stor omfattning. Vilket leder tillbaka till känslan av att agerande är viktigare än resultat. Hur ser konsekvenserna ut för de som drabbas av besluen kontra de som fattar dem, och hur går det ihop med visionerna om en levande landsbygd och människors fria val att leva och bo där de vill?

Långt och svamligt, men det som nu gjorts och som kommer att ske kommande 6-12 månader är ändå något som kommer att påverka oss, både i hur vi kommer att kunna leva och i vilka beslut vi kommer att tvingas fatta. En hel hel beslut kommer vi inte ens att behöva fatta, de kommer att fattas åt oss. Pessimist? Ja kanske, jag antar att framtiden får utvisa..
 
Toppen