• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

iPad som delar ut WiFi. Möjligt???

Kristina & Janne

HBK Medlem
Inlägg
791
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2024
Jag har en iPhone som smidigt går att använda som modem. Men nu är den på reparation. Det tog 2 dagar så var den klar. Men nu har det gått 5 arbetsdagar till och de har inte sent tillbaks den. Så jag står utan iPhone då jag drar iväg nu med husbilen över helgen.

Men jag har en iPad. Fast där hittar jag ingen möjlighet att dela ut min internetanslutning. Det är en 3G/Wifi modell.

Går det eller går det inte att dela ut Internet till andra enheter från iPaden ????
 

Bettan o Einar

HBK Medlem
Inlägg
266
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
7470
Medlemskap
2025
Sv: iPad som delar ut WiFi. Möjligt???

Vad jag vet så går det inte att dela ut internet från en iPad om du inte har
"jailbreakat" den. Då finns det appar som man kan ladda in för att göra detta.
Jag gjorde detta med min iPad för drygt 1 år sedan, men det var mest för att
det inte gick att lägga t.ex. Spotify i bakgrunden.
Testade även att dela ut internet och det funkade utmärkt då.
(Har för mig att jag hade IOS 3.2 då)
När stöd för "multitasking" kom i nya IOS tog jag bort "jailbreaket".
Förstår inte riktigt varför Apple har strategin att man inte ska kunna dela ut sin internetuppkoppling från en iPad.
(Det är ju samma operativsystem som i iPhone.)

Bettan o Einar
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: iPad som delar ut WiFi. Möjligt???

Nej, internetdelning finns inte hos iPad. Men den går att använda till det mesta som en vanlig dator gör samt att den går att ringa med via Skype och Viber.

Med Skype kan man ringa billigt till vanliga nummer efter insättning till en ringpott.
 

Kristina & Janne

HBK Medlem
Inlägg
791
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2024
Sv: iPad som delar ut WiFi. Möjligt???

Tack för svaret, även om det var negativt.

Då är det som jag misstänkte. Och visst är det ofattbart varför de gjort så här. Att man inte kan använda iPhone som modem för iPad kan jag förstå. Det ger större chans att få sälja den dyrare iPad med 3G.


Jag har en liten USB-dongle. Får väl skaffa ett kontant-SIM och köra med den. Onödig extrautgift då jag har full surf på mitt microsim i iPaden.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: iPad som delar ut WiFi. Möjligt???

Att man inte kan använda iPhone som modem för iPad kan jag förstå. Det ger större chans att få sälja den dyrare iPad med 3G.

Visst går det att använda iPhone som modem till iPad, det gör jag just nu. Jag sparar gärna på mitt kontantkort (max 3 kr per dag) i iPaden eftersom det blir billigare med internetdelning.

PS! Eller finns en begränsning med wifi-modellen?
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.829
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: iPad som delar ut WiFi. Möjligt???

Nej, internetdelning finns inte hos iPad. Men den går att använda till det mesta som en vanlig dator gör samt att den går att ringa med via Skype och Viber.

Med Skype kan man ringa billigt till vanliga nummer efter insättning till en ringpott.

Ja här ser man ju tydligt nackdelen med Apples produkter. Apple har helt enkelt bestämt att vi inte skall få använda hårdvaran som vi vill.
Tydligen så vet man bättre på Apple och de anser att vi är för dumma för att veta vårt bästa. Kanske det är lite farligt att dela anslutningen på Ipaden men tydligen inte på Iphonen:confused:.
Alla Applefrälsta är givetvis tysta och tänker att "de där Apple vet minsann vad som är bäst för oss så de har sina skäl". Halleluja! ;).

Förhoppningsvis mognar vi användare snabbt så Apple ändrar sig och tycker att vi kan bestämma själva.

Ursäkta mitt svamlande... Jag har själv en Ipad och den är helt suverän men ibland tycker jag att Apple förtjänar en stor spark i XX
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: iPad som delar ut WiFi. Möjligt???

Ursäkta mitt svamlande... Jag har själv en Ipad och den är helt suverän men ibland tycker jag att Apple förtjänar en stor spark i XX

Jag tycker nog att fördelarna uppväger nackdelarna och ännu finns det inget koncept som kan konkurrera.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.829
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: iPad som delar ut WiFi. Möjligt???

Jo jag håller med men det är så förbaskat irriterande att de kan hålla på som de gör och komma undan med det. Vi bara säger: jaja, så är det.

Det finns ingen som helst teknisk anledning att begränsa Ipadens funktion för delning. Det är säkert t.o.m dyrare då Apple måste "hålla reda" på skillnaderna i OS-versionerna mellan enheterna.
Det handlar bara om Apples sätt att styra oss så de tjänar maximalt med pengar.
Apple är ju proffs på att kunna göra detta riktigt fult och helt öppet samtidigt som vi bara står och hurrar.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: iPad som delar ut WiFi. Möjligt???

Jo jag håller med men det är så förbaskat irriterande att de kan hålla på som de gör och komma undan med det. Vi bara säger: jaja, så är det.

Vi har ju trots allt valmöjlighet att köpa en Androidplatta som kan internetdela men vem vill det? Så länge iPhonen kan ligga i bröstfickan och tjänstgöra som trådlöst modem för halva ställplatsen kan man inte klaga. Eller jo, det kan man, hstigheten blir lidande liksom batteritiden.

Tyvärr kan det som i detta fallet bli problem om man är tvungen att skicka den på service men som tur är händer det sällan eller aldrig.
 
Toppen