• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

IPAD -NAVIGATOR

Wberger

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2025
Ipad ägare sedan en månad , mycket nöjd.

Vilken navigator app rekommenderar panelen!!!!

F

F.d. 50209

Guest
Sv: IPAD -NAVIGATOR

Är lite sugen på en IPAD, men har inte ens iphone. Vad ska man tänka på vid köp av och vilken ska man köpa?? IPAD eller iphone och i så fall vilket fabrikat?? En som aldrig fågat förr r:swoon:

Carthagofrik

FD HBK Medlem
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
1399
Medlemskap
2022

Har en kompis som har en ipad han är nästan inte talbar efter införskaffandet så jag vet ej vad han skaffat för navigation till den

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025

Jag har både och. Iphone är min telefon, organisatör och hjälpreda på jobb. Ipad är min navigator, (suverän med Navigon), min surfplatta och läsplatta. Ipad används mycket mer än iPhonen vid husbilsresorna. Jag tycker den är helt suverän. Kolla på tidigare trådar och lyssna noga på Knarrevik.., han är expert!

Krister N

Tommy Dynér

FD HBK Medlem
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024

Själva är vi nöjda med Navigon, både i iPhone och iPad, men skulle jag köpa idag så blev det iGo Primo. Varför? Enkelt, Knarrevik har verkligen grundligt testat båda modellerna.

Har mycket stor respekt för Knarreviks rekommendationer i de här frågorna.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Innan man skaffar en navigationsapp som ju är ganska dyr med appmått mätt kanske man bör avvakta iPhone5:s introduktion i början på oktober. Det har ryktats om att Apple har en egen navigationsapp på gång motsvarande Google Navigation. Det kanske är för tidigt med en sådan men i så fall är den gratis.

Det kommer en ny iOS-version 5 även till iPhone4 och iPad2 som förhoppningsvis innehåller samma nyheter som till iPhone5.

Om det inte dyker upp någon egen Apple-version av Google Navigation så har iGO och Navigon sina för- och nackdelar men jag tycker att iGO är lite enklare att använda, lite snyggare layout och något billigare. En fördel med Navigon är tillägget ADAC:s guide för camping och ställplatser samt direktkoppling med Promobils Mobil Life +.

PS! Båda apparna är överlägsna sina motsvarigheter som fasta navigatorer tack vare möjligheten till sökning av resmål via Googles internetsökning. Då kan man söka på ett vidare begrepp än bara adress, ort, koordinater eller POI.

Senast ändrad:
F

F.d. 2692

Guest

Kan jag använda IPAD istället för Laptop??

Inte fult ut, men till mycket. Numera använder jag uteslutande iPad för surf och mail. Blixtsnabbt har du startat och öppnat ditt första mail, du skulle inte kommit längre än till välkomstskärmen på din Laptop.

Knarrevik är vår expert.

Ett stort tack för att du delar med dig av dina erfarenheter. Har efter dina inlägg om IGO nu även inskaffat denna, och även Teknik Magasinets hållare. Du har helt rätt, det är en mycket bra navigator. Har haft Navigon sen start men hade nog inte köpt denna om IGO hade funnit då. Tycker faktiskt att kartan är renare och mer lättläst i IGO. Saknar dock fortfarande i bägge två att kunna lägga in egna POI, får väl se om någon kommer med detta. Det kan faktiskt bli avgörande vilken jag kommer att använda.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Kan jag använda IPAD istället för Laptop??

Det finns dom som enbart klarar sig med en iPad men det är svårt att undvara sina gamla datorprogram som man använt i mer än tjugo år. Vanans makt är stor!

Det finns dock appar som är lika bra som gamla datorprogram och i många fall bättre.

Det dyker också upp allt fler skrivare som är anpassade för iPad.

Senast ändrad:
F

F.d. 50209

Guest

Jag är bra på rätt så mycket, ;) men det här med datorer är inte min hemmaplan. Om jag skaffar en IPAD och installerar det här iGO eller vad det nu var, kan jag då skrota min Garmin GPS? Hur fungerar det med uppkoppling till nätet mm med en IPAD? Måste jag teckna ett nytt abonnemang med t.e.x Tele2, som jag har till min mobil?
Säkert dumma frågor, men jag ställer dem ändå, jag måste ju kunna förklara för min fru, så att jag får köpa en. Någon modell som är bättre än nån annan?:spinny:

F

F.d. 2692

Guest

Nej, lös inte något nytt abonnemang, skaffa något som heter tvillingkort till din mobil, det kostar 39:- i månaden (Telia).

Förmodar att du känner till att du måste ha Ipad 3G för att kunna köra navigerings programmen.

När du införskaffat din iPad kan du som jag låta din Garmin ligga i din vanliga bil, iPaden är för stor att ha i personbilen, i min i alla fall.

Om du inte är någon nörd kanske det räcker med en iPad 1 som du kan få billigt idag, det har jag. Visserligen får du ingen kamera, men det är inget jag saknar eftersom jag fotograferar allt med min systemkamera.

F

F.d. 50209

Guest

Nej, lös inte något nytt abonnemang, skaffa något som heter tvillingkort till din mobil, det kostar 39:- i månaden (Telia).

Förmodar att du känner till att du måste ha Ipad 3G för att kunna köra navigerings programmen.

När du införskaffat din iPad kan du som jag låta din Garmin ligga i din vanliga bil, iPaden är för stor att ha i personbilen, i min i alla fall.

Om du inte är någon nörd kanske det räcker med en iPad 1 som du kan få billigt idag, det har jag. Visserligen får du ingen kamera, men det är inget jag saknar eftersom jag fotograferar allt med min systemkamera.

Behöver inte ta kort, gör så många tavlor ändå :)
Tack för goda råd

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Hur fungerar det med uppkoppling till nätet mm med en IPAD? Måste jag teckna ett nytt abonnemang med t.e.x Tele2, som jag har till min mobil?
Säkert dumma frågor, men jag ställer dem ändå, jag måste ju kunna förklara för min fru, så att jag får köpa en. Någon modell som är bättre än nån annan?:spinny:

För att använda iPaden som navigator behöver du inte koppla upp dig till Internet eftersom kartorna läggs i minnet (iGO och Navigon).

Ett annat alternativ till tvillingkort är tex Tele2:s kontantkort som kostar max 6 kr/dag (nyligen höjt från 3 kr/dag) eller gratis datauppkoppling under en månad vid insättning av minst 169 kr (200 MB/dag). På så vis har du Internetåtkomst i 58 dagar eller längre om uppkoppling inte sker varje dag.

Som JanneEkan säger endast 3G-varianten har inbyggd GPS.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Den första har inte GPS och den andra är en iPad 1.

Största skillnaden mellan iPad 1 och iPad 2 är snabbare processor, lägre vikt och främre kamera (Skype med video). iPad 2 kommer att kunna uppgraderas till iOS 5.

Toppen