• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

IPAD laddar inte på 12V

• Startad av Startad av F.d. 29775
  • Startdatum Startdatum
F

F.d. 29775

Guest
Hej
Ni som är kloka på sånt:

Min Ipad ladder inte på 12v i cigg uttaget.
Har försökt med olika sladder/cigg kontakter och i bodel, bildel och i personbilen.
Den säjer bare 'blipp' ibland men ladder inte.
Den vil bara ha 220 V via nätadapter. :)

Det går ju att leva med,använder 12/220V converter men nån kanske vet varför??

Sv: IPAD laddar inte på 12V

Vår iPad laddar bara med 2A-plugg. 1A-pluggarna duger bara till telefonerna, de räcker inte för att trigga igång iPaden.

johnssma har rätt! Jag har gjort samma iakttagelse. 1A duger inte. 2A ska de va!

Jappe

Den laddar visst på 1A också.

Men om den är igång så går all ström åt att driva skärmen och det står "Laddar inte" i övre högra hörnet.

Men släcker du skärmen och låter den ligga ett tag, så har laddningsprocenten ökat.

//Stefan

Vi laddar via ciguttaget, USB, det funkar alldeles utmärkt!

En vanlig USB 1 og 2 kontakt gir ikke mer enn 0,5A - Apple har definert egen signalering om at en kan trekke 0,8 eller 2,1A. Dette er i ladderen gjrt ved hjelp av spenninger på de to datalinjene. USB 3 gir 1,5A signalert på en helt annen måte ved hjelp av en motstand mellom de to datalinjene. Neste generasjon USB vil levere opp til 5A, men da er det andre kontakter.

Men for en iPad hjelper det ikke om kontakten kan levere massevis av strøm om ikke signalene er der som forteller at den kan trekke 2,1A. Men det finnes sigplugger som er laget spesiellt for iPad - disse fungerer.

För IPAD krävs det på 12v 2.4A.
Jag har haft samma problem och köpte fel laddare (2.1A)

Den laddar visst på 1A också.

Men om den är igång så går all ström åt att driva skärmen och det står "Laddar inte" i övre högra hörnet.

Men släcker du skärmen och låter den ligga ett tag, så har laddningsprocenten ökat.

//Stefan

Jo, det stämmer att iPad laddar med 1A om skärmen är släckt!
Alltså inte om man samtidigt använder navigeringsapp med upplyst skärm.
Pluggar med 2,1 A finns i handeln som funkar utmärkt.

Tack så mycket. Skall köpa en nästa gång jag är där.

// Jack

Tillbaka
Toppen