• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

iPad - laddar ej

Viking

HBK Medlem
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1166
Medlemskap
2025
Inhandlade en iPad för några veckor sedan. Undrar om det är någon som får beskedet - laddar ej när man använder "paddan" som navigator i bilen. Får även samma besked när jag kör via USB-portar. Fungerar helt OK när jag kör via 220 och även i bilen när jag inte kör några program.

F

F.d. 24477

Guest
Sv: iPad - laddar ej

Det är så med den modellen. Den laddar inte heller med en laddare från en iphone 3g. Dock så går det utmärkt att ladda den via usb från Mac dator, eller en pc med en usb2 som ger mer ström. Laddar den via cigg uttaget med en orginal cigg laddare för Ipad?

F

F.d. 4220

Guest

Den laddar från cigarettuttaget och från usb på PC, men bara om skärmen är släckt.

Det gör att man inte kan se på ikonen att den laddas.
Kollar du hur många procent laddning den har, släcker skärmen och kollar det efter en stund så har laddningsprocenten ökat.

Det tar längre tid att ladda den än från 220 V, men det går alldeles utmärkt.

//Stefan

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

For styring av ladestrøm bruker Apple spenninger på de to datalinjene i USB kontakten, det er ikke alle PCer som har de rette spenningsnivåene for å få iPad til å trekke 2,1A over USB kabelen. Har tidligere googlet frem og lagt ut oversikt over disse spenningene til de forskjellige ladestrømmer på iPhone og iPad.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Den laddar från ett USB-uttag så snart skärmen är släckt eller att du lägger över displayskyddet. Den håller också batterikapaciteten konstant när du laddar via ciguttaget. Jag har kört med navigering en hel dag utan att batteriet gick ned nämnvärt i procent.

F

F.d. 3167

Guest

Med en sådan här laddar ipaden medan du kör och du kan använda vilka program du vill under tiden.

/Göte :yes::yes::yes:

$(KGrHqJ,!qIE9gHJ-YEVBPepn(ONWg~~60_1.jpg

F

F.d. 4220

Guest

Jag har en liknande, men det är samma med den. När jag använder paddan under körning så drar den inget från sitt batteri - men den laddar det inte heller.
Inte förrän jag släcker skärmen.

//Stefan

myrorna

HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
9322
Medlemskap
2025

Vi laddar paddan med en12v laddare från iPhone, via cig.uttaget
Funkar alldeles utmärkt

Fru Myra

F

F.d. 29908

Guest

Har samma problem, den laddar inte via cigguttaget. Men upptäckte att den laddar via IPAD:ens kortare originalkabel, men laddar inget via den längre kabeln som jag köpte på den Applebutik. Så det blir till att köra via den kortare originalkabeln.

Wberger

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2025

Har haft samma problem. Köpte iPad 12v laddare på Gekås i Ullared. Ipaden kräver tydligen mer ström än en iPhone.

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Har samma problem, iPaden var laddad till 100% när jag började köra, hade den inkopplad till cigguttaget via en USB-cigguttag, men den fick tydligen inte nån ström alls, för efter sex timmar dog iPaden helt, då var den tom på ström....:mad:

F

F.d. 5941

Guest

En liten detalj i det hela.

iPad kräver över 2000mA för att ladda. En "vanlig" iPhone laddare ger oftast 500-1000mA
Det är bara därför.
Kolla märksyrömmen på laddaren ;-)

Om laddaren har 2 usb uttag brukar det funka att ladda 2 st iPhone/iPod samtidigt men bara en IPad och inget mer.
Strömmen begränsar.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Du måste fått glapp i ciguttaget. Jag körde hela dagar med navigatorn på min Tysklandsresa med laddning och batterinivån gick varken upp eller ned. Jag stänger visserligen av WiFiläget.

Kan det bero på olika USB-pluggar?

Senast ändrad:
F

F.d. 4220

Guest

Jag har ett uttag med 2 usb idag och det fungerar, men verkar inte optimalt.

Nu när jag sökte hittade jag denna och tänker åka in på måndag och köpa den:
USB-laddare - Teknikmagasinet
Ett uttag för iPad och ett för resten av prylarna som inte kräver lika mycket...

//Stefan

040222.jpg

Senast redigerad av en moderator:
Toppen