• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

iPad / iPhone og TomTom navigasjon

F

F.d. 25182

Guest
Vet ikke om dette er kjent, - men har du iPad eller iPhone og bruker TomTom app på disse kan du legge inn egne poi med programmet DiskAid.
Fungerer meget bra og kan lastes gratis fra nett.

DiskAid - Download
icon14.gif

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: iPad / iPhone og TomTom navigasjon

Har du testat iExplorer?
Vi har nyligen lyckats lägga in POI:s i både iGO och CoPilot med den.
Eftersom jag inte har TomTom installerad kan jag inte testa själv.

F

F.d. 25182

Guest

Har du testat iExplorer? ..................

Har ikke testet de du her nevner. Jeg kjører bare TomTom på alt jeg har av navigasjon, og da er det DiskAid som gjelder.
Meget enkelt program, bare dra og slipp filer fra pc til navigasjonsenhet.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Kan du beskriva i vilken mapp du släpper dem?
Kan du visa med bild?
Jag antar att det är ov2-filer på ställplatser och var får du tag på dem?

F

F.d. 4220

Guest

När jag jobbade mot iGO, så provade jag först med DiskAid. Men den kom bara åt filerna via root (dvs jailbreakad). iExplorer löste det utan root access.

Är det så att TomTom visas under Apps i Diskaid? Det gjorde inte iGO.

Men DiskAid är ett snyggare program och mer lättanvänt för det det klarar...

Dock är huvudbudskapet här att man lätt kan importera poi-filer till TomTom på iPad och iPhone. Kanonbra besked.

//Stefan

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 25182

Guest

Kan du beskriva i vilken mapp du släpper dem?
Kan du visa med bild?
Jag antar att det är ov2-filer på ställplatser och var får du tag på dem?

Ved å åpne DiskAid og koble til iPad får du se innholdet på Ipaden.
TomTom filene lastes ned her på forumet og legges i mappen Western Europa (hvis det kartet du har på iPad)
Selv har jeg i tillegg lagt inn hele Bordatlas.

F

F.d. 25182

Guest

With DiskAid installed to your PC the first step is to enable all the options in the user preferences. Launch the application and select DiskAid/ Preferences from the Toolbar and make sure all options are selected:

Shut down and then restart DiskAid as the required change will only take effect at the next start up of the program.

Download the Speed Zoned Database from this site in TomTom ov2 format and unzip the download to a folder on the PC, you only need to keep the ov2 files from this download as the icons and sound files are downloaded from this page instead as the normal icons don't work with the iPhone app.
The zip file download from near the top of this page contains all the icons that have been modified and ready to use within the iPhone app, also included is a set of spoken voice alerts and the mapsettings.cfg file

Connect your iPhone to the computer, iTunes isn't needed for the rest of this procedure so it can be shut down.

Launch DiskAid and locate the folder where the TomTom app resides, in this next screen shot it is for the UK & ROI app, if you have Western_Europe installed the folder name will differ:

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Jag tog mig friheten att kopiera inlägget till POI till GPS!

Toppen