• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

IPAD gen 1

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Men uten simplass i padda skulle det heller ikke finnes noen gsm signaler fra mastene. Men på den andre siden finnes det muligheter for plassinfo bassert på SSID og MAC adresse fra WiFi nett. En vet med sikkerhet at Google har og bruker dette aktivt i Android, informasjonen om dette kom frem da de lagret for mye data i Streetview bilene. De lokaliserete accesspunkter og trigomentrer ut fra disse, en ser dette best på traking inne på kjøpesenter hvor gps signalene ikke når inn. Teoretisk så kan den generelle lokasjon tjenesten i IOS og Android gi denne posisjonen til en app.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Tack Knarrevik och Knut för denna information som jag verkligen uppskattar som svar på mina undringar. Missade en aktion på Tradera idag men det var ju bara en Apple mini gen2 så det var inte så viktigt. Får fortsätta att leta upp en gen3 med simkort och sälja min mini gen3 men tyvärr utan sim
Tänk vad kunniga medlemmar som finns i klubben (..)
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.661
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Ipad – Wikipedia
Här har du en översikt på de olika versionerna av Ipad. Om det är korrekt i alla delar har jag ingen aning om. Men det hjälpte mig för något år sedan när vår gamla padda behövde bytas.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
En iPad av senare modell är utrustad med A-GPS, GPS, Galileo, QZSS och GLONASS, det vill säga bättre navigeringsmöjlighet än de flesta navigatorer.

Tillgång till fler satellitsystem påverkar inte signalkänsligheten, den är fortfarande betydligt sämre.
Jag har varit i kontakt med både Apple och Sony om detta och jag fick samma svar av båda. Det var att GPS modulerna är inget som prioriteras i telefoner och plattor utan ses mer som en bisak. Det som prioriteras är kamerorna.
Nu vill jag inte påstå att de är direkt dåliga att använda till navigation och de räcker säkert till för många men när man får dålig signalkvalitet kan de inte mäta sig med en dedikerad GPS enhet. (Som dessutom är billigare).
Jodå även jag brukar ha med en platta, dock inte till navigation utan på den finns en del fast nedladdade kartor för översikt samt om man vill ha någon annan information.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Äntligen har jag kommit till skott.
Köpte idag en Garmin Camper 770 och ett Brodit monteringskit till min bil så nu är det slut på mina funderingar. Begagnade Ipad Mini av rätt generation är svåra att få tag i och en ny kostar skjortan så min Mini gen3 får duga
Tack för all info.
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.819
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Tillgång till fler satellitsystem påverkar inte signalkänsligheten, den är fortfarande betydligt sämre.
Jag har varit i kontakt med både Apple och Sony om detta och jag fick samma svar av båda. Det var att GPS modulerna är inget som prioriteras i telefoner och plattor utan ses mer som en bisak. Det som prioriteras är kamerorna.
Nu vill jag inte påstå att de är direkt dåliga att använda till navigation och de räcker säkert till för många men när man får dålig signalkvalitet kan de inte mäta sig med en dedikerad GPS enhet. (Som dessutom är billigare).
Jodå även jag brukar ha med en platta, dock inte till navigation utan på den finns en del fast nedladdade kartor för översikt samt om man vill ha någon annan information.
Jag skulle vilja säga tvärtom. Min TomTom hittar ingen signal inomhus, jag måste gå ut till uterummet för att testa den. Både min iPhone och iPad hittar satellitsignalerna inomhus (beroende på hur nära yttervägg/fönster jag är).
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Jag skulle vilja säga tvärtom. Min TomTom hittar ingen signal inomhus, jag måste gå ut till uterummet för att testa den. Både min iPhone och iPad hittar satellitsignalerna inomhus (beroende på hur nära yttervägg/fönster jag är).
Det beror väl på det som Knarrevik tidigare förklarade om pejling av mobilmaster
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Äntligen har jag kommit till skott.
Köpte idag en Garmin Camper 770 och ett Brodit monteringskit till min bil så nu är det slut på mina funderingar. Begagnade Ipad Mini av rätt generation är svåra att få tag i och en ny kostar skjortan så min Mini gen3 får duga
Tack för all info.
Det var en krånglig GPS får väl testa annars säljer jag den och köper en yngre padda
 
Toppen