• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Invertertankar

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Går i tankar om att köpa ny inverter med laddfunktion och har då följande funderingar:

Det finns lågfrekvensinverter och högfrekvensinverter. Då kommer ju naturligtvis en följdfråga, vad skiljer dem åt? ja naturligtvis att de arbetar på olika frekvenser och som jag har läst mig till så väger lågfrekvens mera. Något som jag har lärt mig är att ju tyngre en elpryl är, ju bättre komponenter har de, bara att se på förstärkare för hemmabio osv men vilket är att föredra om vi nu bortser från att spara lastvikt.

Jag har 600 Ah + med lithium och kan plocka ut 500 Ampere och ladda med 250 Amp som max så det är inga större effektbegränsningar att ta hänsyn till.

Nästa fundering är hur jag kopplar in inverter/laddare så att den inte laddar bilbatteriet och kör kylen när jag är utan landström? ja enkelt är ju att ställa kylen manuellt på gas och dra ut sladden till laddaren för bilen men jag skulle ju helst vilja att det sköts automatiskt.

Alternativet är ju att sätta in dubbla eluttag, ett för invertern och de gamla för landström men tycker att detta inte är ett alternativ eftersom jag tycker att det ser oproffsigt ut.

Idag så använder vi förlängningssladd och grenuttag för den 230 vi behöver och det ser ju definitivt inte proffsigt ut men fungerar naturligtvis men vill att det ska vara snyggt och användarvänligt.

Tommy Nyman

HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
11339
Medlemskap
2025
Vissa inverters har inbyggd nätprioritering, vi har monterat en box från Awimex men den verkar ha utgått.

Hittade denna, i övrigt verkar det svårt att att hitta med "nätprioritering" och "relä"

Har någon annan en ytterligare källa vore det nog bra med ytterligare länkar här för framtida referens...

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Vissa inverters har inbyggd nätprioritering, vi har monterat en box från Awimex men den verkar ha utgått.

Hittade denna, i övrigt verkar det svårt att att hitta med "nätprioritering" och "relä"

Har någon annan en ytterligare källa vore det nog bra med ytterligare länkar här för framtida referens...
Tack för svar.

Jag har tänkt mig att köpa en inverter/laddare med nätprioritering så egentligen är det inte svårt att koppa in den på befintliga uttag, problemet är att den isf vill driva kyl och laddning av bilbatteri. Det är som sagt inga problem att koppla bort billaddaren och tvångsköra kylen på gas men det finns ju automatik och då vill jag helst få det att fungera.

Jag är ingen fena på el alls men jag kan följa ett kopplingsschema. Det borde väl gå att koppla in invertern efter kyl och billaddare eller?

Tänker ugf så här:

Landström in går till 230 uttag i bilen, EBL, kyl, billaddare och inverter/laddare, I/L har nätprioritering så med landström laddas endast bodelsbatterierna från denna.

Utan landström förser I/L endast 230 uttag med ström.

Kaehne4363

HBK Medlem
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2027
Jeg har koblet 230 V landstrøm så det driver køl, bodelslader og EBL hvis 230V er tilsluttet. Så er der indført et prioritetsrelæ som giver 230 volt til alle andre udtag enten fra landstrøm eller fra inverter. Se skema. (NB jeg har ikke angivet kabling med + og - men bar anskueliggjort kabeldragningen.

Bilagor

• 2021 el-skema Dethleffs_20210909_0001.pdf
    270,6 KB · Visningar: 100

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Jeg har koblet 230 V landstrøm så det driver køl, bodelslader og EBL hvis 230V er tilsluttet. Så er der indført et prioritetsrelæ som giver 230 volt til alle andre udtag enten fra landstrøm eller fra inverter. Se skema. (NB jeg har ikke angivet kabling med + og - men bar anskueliggjort kabeldragningen.
Tack!

Det är så jag vill ha det, får tänka ut ngt så det passar mig.

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Om allt är ihopkopplade till ett 230V-nät, får du separera (lyfta bort) kyl och laddningen från det befintliga och koppla det före prioriteringsrelät.
Precis som det är ritat i schemat som länkades till ovan.
Ja jag har förstått det, trodde bara det skulle finnas ett lätt sätt men en "app" :D:D eller en trådlös förlängsssladd, varför har ingen hittat på det? Så lätt det hade blivit i juletider.

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Det blir lite extra kabeldragning på 230V sidan för att få det att fungera som du tänkt.
Men det är värt varenda sekund när man är klar och kan njuta av tyst 230V vid fricamping.
Ja det har jag ju iofs nu också em med hjälp av förlängningssladd och sådant gillar jag inte eftersom det ser slarvigt ut. En trådlös dylik hade varit utmärkt, kanske appstyrd med hjälp av e-legitimation ;)

Peter & Lorella

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
31686
Medlemskap
2025
Ja jag har förstått det, trodde bara det skulle finnas ett lätt sätt men en "app" :D:D eller en trådlös förlängsssladd, varför har ingen hittat på det? Så lätt det hade blivit i juletider.
Det finns helt klart utvecklingspotential, löser du det har du nog framtiden tryggad

Bäckis1843

HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2026
Jag drog en ny matning till dosorna som delade upp mellan vägguttagen från en egen jordfelsbrytare och säkringar i elcentralen.
Dessa matades sedan från invertern som har inbyggt prioriteringsrelä.
La även till en ny säkringsgrupp för ac:n.
Så nu går alla vägguttag och ac:n automatiskt över till batteridrift om man drar ur den yttre matningen.
Som sagt lite pyssel men mödan värd.

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Jag drog en ny matning till dosorna som delade upp mellan vägguttagen från en egen jordfelsbrytare och säkringar i elcentralen.
Dessa matades sedan från invertern som har inbyggt prioriteringsrelä.
La även till en ny säkringsgrupp för ac:n.
Så nu går alla vägguttag och ac:n automatiskt över till batteridrift om man drar ur den yttre matningen.
Som sagt lite pyssel men mödan värd.
Men hur får du då att kylen inte gå på invertern när du inte har landström?

Bäckis1843

HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2026
Men hur får du då att kylen inte gå på invertern när du inte har landström?
Jag mätte fram vilken kabel som var till vad i koppingsdosorna (under/bakom skåpen) och separerade de jag ville ha (uttagen) och drog en separat matning till dessa.
På så vis matas inte laddare, panna och kyl via invertern.
Dessa ligger, som vanligt, kvar på sin vanliga matning.

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Jag mätte fram vilken kabel som var till vad i koppingsdosorna (under/bakom skåpen) och separerade de jag ville ha (uttagen) och drog en separat matning till dessa.
På så vis matas inte laddare, panna och kyl via invertern.
Dessa ligger, som vanligt, kvar på sin vanliga matning.
Ja naturligtvis gör man så :) blir nog lite pill i veckan.

Toppen