Går i tankar om att köpa ny inverter med laddfunktion och har då följande funderingar:
Det finns lågfrekvensinverter och högfrekvensinverter. Då kommer ju naturligtvis en följdfråga, vad skiljer dem åt? ja naturligtvis att de arbetar på olika frekvenser och som jag har läst mig till så väger lågfrekvens mera. Något som jag har lärt mig är att ju tyngre en elpryl är, ju bättre komponenter har de, bara att se på förstärkare för hemmabio osv men vilket är att föredra om vi nu bortser från att spara lastvikt.
Jag har 600 Ah + med lithium och kan plocka ut 500 Ampere och ladda med 250 Amp som max så det är inga större effektbegränsningar att ta hänsyn till.
Nästa fundering är hur jag kopplar in inverter/laddare så att den inte laddar bilbatteriet och kör kylen när jag är utan landström? ja enkelt är ju att ställa kylen manuellt på gas och dra ut sladden till laddaren för bilen men jag skulle ju helst vilja att det sköts automatiskt.
Alternativet är ju att sätta in dubbla eluttag, ett för invertern och de gamla för landström men tycker att detta inte är ett alternativ eftersom jag tycker att det ser oproffsigt ut.
Idag så använder vi förlängningssladd och grenuttag för den 230 vi behöver och det ser ju definitivt inte proffsigt ut men fungerar naturligtvis men vill att det ska vara snyggt och användarvänligt.
Det finns lågfrekvensinverter och högfrekvensinverter. Då kommer ju naturligtvis en följdfråga, vad skiljer dem åt? ja naturligtvis att de arbetar på olika frekvenser och som jag har läst mig till så väger lågfrekvens mera. Något som jag har lärt mig är att ju tyngre en elpryl är, ju bättre komponenter har de, bara att se på förstärkare för hemmabio osv men vilket är att föredra om vi nu bortser från att spara lastvikt.
Jag har 600 Ah + med lithium och kan plocka ut 500 Ampere och ladda med 250 Amp som max så det är inga större effektbegränsningar att ta hänsyn till.
Nästa fundering är hur jag kopplar in inverter/laddare så att den inte laddar bilbatteriet och kör kylen när jag är utan landström? ja enkelt är ju att ställa kylen manuellt på gas och dra ut sladden till laddaren för bilen men jag skulle ju helst vilja att det sköts automatiskt.
Alternativet är ju att sätta in dubbla eluttag, ett för invertern och de gamla för landström men tycker att detta inte är ett alternativ eftersom jag tycker att det ser oproffsigt ut.
Idag så använder vi förlängningssladd och grenuttag för den 230 vi behöver och det ser ju definitivt inte proffsigt ut men fungerar naturligtvis men vill att det ska vara snyggt och användarvänligt.